Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kortläsare - USB 2.0 eller FW?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-11-02 13:21

Hej!

Jag fick min Canon 20d i fredas, köpte till 2 st 512 MB CompactFlash Scandisk Utrla II.

Man fick med sån fjantigt gjort å äcklig USB-sladd och vill ha så jag slipper dra ur och sätta i hela tiden mellan macen och pc:n

Så tänkte jag köper en kortläsare som först och främst skall vara till PC:n och är de större fotogrejer tar jag med kortläsaren och kopplar i macen.

Men jag vet inte riktigt om man ska satsa på USB 2.0 eller FW?
Jag är rätt snål av mig så hittade denna:

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010055291

Verkar dock inte som den fungerar till OS X??

Någon som har tips på en bra, billig och schysst (gärna snygg) kortläsare som passar till både mac å pc.

Sen en fråga till:
USB-switch(?)
Börjar bli ont om USB-platser, finns de någon hubb eller liknande för USB som passar mac å pc??

FireWire rekommenderas.
Om du har en bärbar dator kan du köpa en adapter till PC-kortplatsen. Det är allra billigast.
De flesta USB-hubbar funkar med både PC och Mac.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-11-02 14:11
Ursprungligen av Nurell:

FireWire rekommenderas.
Om du har en bärbar dator kan du köpa en adapter till PC-kortplatsen. Det är allra billigast.
De flesta USB-hubbar funkar med både PC och Mac.

Okok, har ibook så får bli FW eller USB 2.0

Satsa på en USB 2.0. De är mycket billigare och för priset av FW-läsare för en sorts kort får du en Sandisk som klarar 8 olika typer. Även om folk vill hävda det så är det inte sååå stor skillnad i överföringshastighet mellan FW och USB 2.0 när det gäller minneskort. Det är ju mer i kortet begränsningen sitter.

Jag har en Sandisk Imagemate 8 i 1 USB 2.0 och är superdupernöjd med den. Kostar 375 kr och funkar klockrent med Mac OS X.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-03 12:49
Ursprungligen av Rickard A:

Satsa på en USB 2.0. De är mycket billigare och för priset av FW-läsare för en sorts kort får du en Sandisk som klarar 8 olika typer. Även om folk vill hävda det så är det inte sååå stor skillnad i överföringshastighet mellan FW och USB 2.0 när det gäller minneskort. Det är ju mer i kortet begränsningen sitter.

Jag har en Sandisk Imagemate 8 i 1 USB 2.0 och är superdupernöjd med den. Kostar 375 kr och funkar klockrent med Mac OS X.

Ånä !
Firewire är ungefär dubbelt så snabb vid praktisk test och bra cf-kort.

USB 2.0 Card reader 36.6 sec 2.1 MB/sec
EOS 20D USB 2.0 28.9 sec 2.6 MB/sec
Firewire Card reader 18.0 sec 4.2 MB/sec
CardBus 32 PCMCIA adapter 16.8 sec 4.5 MB/sec

mvh

Har läst någonstans att USB-enheter slöar ner datorn lite, då den hela tiden går och kollar om det händer något i USB-sladden. FireWire-enheter skulle inte ha den egenheten. Stämmer det, eller är det bara något som gäller externa hårddiskar? Detta skulle i så fall verkligen tala för FireWire.

  • Medlem
  • 2004-11-03 16:39
Ursprungligen av Björn Nordström:

Har läst någonstans att USB-enheter slöar ner datorn lite, då den hela tiden går och kollar om det händer något i USB-sladden. FireWire-enheter skulle inte ha den egenheten. Stämmer det, eller är det bara något som gäller externa hårddiskar? Detta skulle i så fall verkligen tala för FireWire.

USB tar mer av resurserna, fast bara när den används. Exempelvis är USB2 inte så lyckat för videoredigering. När det gäller överföring av bilder spelar det nog ingen avgörande roll. FireWire är väl mycket dyrare?

Ursprungligen av stfm:

FireWire är väl mycket dyrare?

Jo lite dyrare, SanDisk's egen FireWire-kortläsare kostar 335:- inkl moms hos DigiDom, medan deras USB 2-läsare kostar 215:- hos samma leverantör (frakt tillkommer). Tankar man ofta och mycket är FireWire-lösningen kanske värd pengarna om det är dubbelt så snabbt.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-03 21:06

Själv tog jag en provprenumeration på tidningen Digitalfoto. 2 nummer och en kortläsare för alla typer av kort, (USB), för en knapp hundring. Kortläsaren funkar kanon.

Tidningen var dock helt värdelös. Kändes som en massa sidor utfyllnad genom hela tidningen och självklart har de inte en aning om att det finns folk som använder Mac… Så det är en tidning som jag inte kan rekommendera till någon. Inte ens PC-användare.

Ursprungligen av hoteagle:

Själv tog jag en provprenumeration på tidningen Digitalfoto. 2 nummer och en kortläsare för alla typer av kort, (USB), för en knapp hundring. Kortläsaren funkar kanon.

Så du har fått din kortläsare altså, hehe, får la se om de får iväg någon till mig. Tidningen gick till pappersåtervinningen.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-11-03 18:05

Blir nog att vänta med Kortläsare, imorgon är det jag som skickar kameran till Canon RCC i Göteborg.

Troligen damm eller nåt på sensorn. Stor mörkring på alla bilder..

Men sen när den kommer tillbaka blir de t å köpa läsare + Speedlite 580EX

1
Bevaka tråden