Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Begreppsförvirring

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Snabb och enkel fråga
Att logga in som root är det samma sak som att logga in som administratör?
----
mvh
Olof

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-30 13:42

Nej.

Ett administratörskonto kan göra alla inställningar, installationer osv i systemet, men det har inte rättigheter till alla filer och resurser. Det kan t ex inte byta namn på Applications-mappen (och det är inte heller att rekommendera).

Root-kontot är super-användaren i Unix-kärnan och den kan göra vad som helst. Och därmed göra hur mycket skada som helst. I terminalen kan du dock tillfälligt agera root om du är administratör.

Tack! Då vet jag det.
Nästa fråga:
Hur loggar jag in som root?

Jag kan inget om UNIX, men jag tänker lära mig.
Inte genom att prova mig fram som "root". Det skulle nog inte vara så bra..
--
mvh
Olof

skriv su i terminalen, su = super user

sedan skriver du lösenordet för det första adminkontot du skapade

En liten rättelse bara: su står för sub-user, d.v.s. att man tillfälligt loggar in som en annan användare. Det förinställda värdet på su är root, så anger man inga argument utgår su från att man vill logga in som root.

Följande loggar in dig som root:
su
su -
su root

Annars kan man logga in som en annan användare:
su pelle (exempelvis)

När man tycker att man är färdig med su-andet är det bara att köra Ctrl-D eller att skriva "logout" i shellet. Då återgår du till din egen användare igen!

Annars kan man helt undvika att logga in som root genom att använda verktyget sudo. Det gör att du loggas in som root för att utföra enstaka operationer som vanliga användare inte har tillgång till. Ofta kan det vara att rekommendera, eftersom risken är lägre jämfört med att logga in som root (med su).

Syntax: sudo [kommando], t.ex. sudo shutdown now

För att kunna använda sudo måste du vara administratör, vilket man ändrar i System Preferences. Annars går det lika bra att redigera /etc/sudoers för att ge en användare access till sudo.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Samuel Kvarnbrink:
su står för sub-user, d.v.s. att man tillfälligt loggar in som en annan användare.

... och sub är kortform för substitute ...

//Mikael

Så här gör du: länken

• Medlem
  • 2002-01-31 09:12

Varför händer detta:
Welcome to Darwin!
[localhost:~] perwilhe% su
Password:
Sorry

Anger rätt lösenord för mig, admin. Sorry?

När du kör su skall du ange rootlösenord, eftersom du då faktiskt loggar in som root.

När du kör sudo skall du ange ditt eget lösenord. Du gör inget som root - däremot får du ett "engångstillstånd" att köra ett kommando som root.

//Mikael

Den skriver Sorry när man skrivit fel passwd.
Det är alltså samma passwd som som du loggade in med.

Ehhh...

su = switch user eller ?

har du inte rootpw testa

sudo passwd root

så kan du resetta det till vad du vill

• Medlem
  • 2002-02-01 11:07

OK, måste först ha en root användare, enligt länk en ovan.

Oj, nu blandade jag ihop det. sudo är samma passwd som man loggade in med, och su är givetvis root lösenordet. Och rootkontot måste vara på.

1
Bevaka tråden