Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa Unix-på-OS-X-boken!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

...som titeln avslöjar är jag på jakt efter någon bra bok för att börja lära mig unix på Mac OS X. Jag har jobbat lite med unix tidigare, men verkligen inte mycket. Jag blir glad om ni ger era egna omdömen om böckerna! Om ni vet, så lista gärna böcker med lite olika "svårighetsgrad" också!

Tack på förhand!!!

/Jont Olof

Den bästa för nybörjare tycker jag är Lär dig UNIX på 24 timmar. Utgiven av Pagina förlag. Den är hyfsat ny också, och författarna är hängivna macanvändare oxå.

Men om Mac står det inte mycket, handlar bara om just UNIX och inget annat.

Jag har läst UNIX for Mac OS X från O´Reilly. En ren nybörjarbok. För mig som hållt på med Linux/UNIX innan så var den på en lite för lätt nivå, visserligen fanns det vissa små saker som fick mig att hajja till men inte så många.
Så är du helt nybörjare så tycker jag du ska börja med denna. Visserligen på engelska men vadå? Det är UNIX med...

Ska på Apples endagarskurs i UNIX i morgon så jag kan säga om den var bra och framförallt om deras tekniske chef och UNIX expert är bra.

Kanske få jag några tips på böcker i morgon. Om jag får det så säger jag till.

Väntar ivrigt på boken "Essential UNIX System Administration 3rd Edition". Den ska jag få i början av Augusti.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Ska på Apples endagarskurs i UNIX i morgon så jag kan säga om den var bra och framförallt om deras tekniske chef och UNIX expert är bra.

Flygs han över från USA?

Jag har beställt boken Mattias tipsar om, Mac OS X från O´Reilly. Längtar.

Om han är bra Mattias? Vi pratar här om killen som var med och skapade Mac OS X! Mark Turner (om jag inte minns fel) heter killen och han är tydligen något absolut i hästväg.

Apple Norden har gjort ett ofattbart stort kap i och med anställningen av honom. Satt och pratade med Oscar Bjérs om detta och han kunde inte själv förstå vilken tur dom haft. Han bara skakade på huvudet och gav ifrån sig ett konstigt läte

Tydligen så gick Mark och kärade ned sig i en dansk kvinna, och dom bestämde sig för att flytta till Norden. Det enda Apple huvudkvarter som finns i Norden ligger i Stockholm, så landet blev Sverige. Puuh...hoppas på något gott av detta. Jäkligt synd att jag inte får följa med på den där kursen.

[ 24 Juni 2002, 09:12: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

"Mac OS X Unleashed" (SAMS, ISBN: 0672322293) av Jon och William C Ray är ca 1500 sidors bibel om allt man kan behöva veta. Den är verkligen kanonbra!
Köpte den för ca 450 kr på www.amazon.co.uk

Det är bra att jobba på bokhandel Kan ta hem vilka mac-böcker man vill *huhu*

Hur fick du chans på den där kursen?
ÅF kurs el?

Hygglo! Tack för alla inlägg! Det verkar som om sommarlektyren är säkrad i och med detta!

Fortsätt gärna och fyll på om ni har fler förslag. Och den där kursen verkar också intressant!

/JO

Mac OS X Unleashed Jaguar kommer 18 december!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: El Tollo:
Kan ta hem vilka mac-böcker man vill *huhu*

http://www.bokfynd.nu fungerar utmärkt för oss andra. Notera bara att moms (6%) och postens avgifter (verkar vara 88:- men jag är inte säker) tillkommer på böcker som köps från utanför EU. D.v.s. om posten inte missar att debitera – då blir det väldigt billigt.

1
Bevaka tråden