Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur använda synth på iBook? Billigt!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 09:36

Kanske finns en tråd om detta redan. Men alltså: Hur kopplar jag in min synth på USB-porten på min iBook så att jag kan använda mig av synthens ljudmodul för uppspelning/inspelning på datorn? Har hittat några billiga konverterare (t ex M-Audio Midisport 1x1 USB midi interface), men då var det nån som sa att man bara kan använda mjukvarans ljud. Vad är det jag är ute efter???

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-16 09:46

iBooken har som bekant ingen audio-ingång, så det låter som att du är ute efter ett kombinerat externt audio och MIDI-interface. Detta kanske? Vet inte om det blir så mycket billigare än så.

• Oregistrerad
  • 2004-11-16 09:51

Aha.. Så om jag köper en sådan billig grej som jag nämnde så kan jag bara använda inbyggda ljud i t ex Garageband? Finns det inget sätt att slänga in synthens ljud på datorns hårddisk så att man kan använda allting därifrån? Är det enbart tangenttryckningsinformation som skickas i midi-kablaget? Måste säga att jag verkligen inte har nån koll på detta så min frågor kan säkert tyckas vara korkade..

Ponera att jag har en dator med audio-ingång. Hur kopplar man då för att datorn ska spela upp genom synthens ljudmodul?

• Medlem
  • Öland
  • 2004-11-16 10:28

först av allt...

man måste skilja på två olka saker.

Det ena är ljud -analogt eller digitalt. Tex det som hörs i dina -i synthen eller datorn inkopplade hörlurar.

Det andra är MIDI som är ett språk tex datorn använder för att styra synthar och tvärtom.

När du spelar på synthen kan du om du har ett MIDI-interface spela in själv tangentryckningarna i datorn. Så att när du sen spelar upp det säger datorn till synthen vad som skall spelas. Även anslagskänslighet, aftertouch, sustain, pitchshift och modulation m.m. spelas in. Denna informationen kan du sedan ändra i datorn.

Det du sen kan göra är att koppla synthens ljudutgångar till datorn och sedan spela in det som en ljudfil.

Hoppas det inte var allt för rörigt.

En mycket bra sida om datorn och musik: http://www.instrument-online.nu/musikodatorer/index.html
eller en om midi: http://www.instrument-online.nu/midiskola/index.html

LYCKA TILL

• Oregistrerad
  • 2004-11-17 14:04

Aha!

Så för att spela upp vackra toner i många kanaler i mina lurar som är inkopplade till synthen behöver jag inte mer än den lilla billiga MIDI-USB-konverteraren? Och för att få in det på datorn med oförsämrad kvalitet så behöver jag en låda med nån form av ljudkort där jag kopplar in utsignalen på synthen för att sedan spelas in som 'audio' i mitt ljudprogram?

Detta borde innebära att jag med den billiga konverteraren kan ha precis lika kul utan ljudkortet, med den skillnaden att jag inte kan spela upp mina kreationer utan att ha synthen inkopplad och programmet igång, right?

Tror att du nu äntligen fått mig att förstå... Tack!

• Medlem
  • Öland
  • 2004-11-17 14:20

exakt mannen -now you got it...

bara att höra av dig om du har fler frågor...

sen om du fixar någon mjukvarusynth, kan du också spela på den med din "riktiga" synths klaviatur via MIDI

Ha det gutt //Filip

[edit]

kom på en sak, som tonsättare av modern konstmusik känner jag mig tvungen att påpeka att du med fördel även kan spela fula toner på detta sätt

[/edit]

• Oregistrerad
  • 2004-11-17 14:44
Ursprungligen av Filip:

kom på en sak, som tonsättare av modern konstmusik känner jag mig tvungen att påpeka att du med fördel även kan spela fula toner på detta sätt

Hmm...? Var det nåt jag borde förstå? Vad innebär modern konstmusik? Det är väl inte så att jag ramlat på en läbbig trance-besatt..? Själv sysslar jag enbart med -riktig- musik.. *fnys*

Läste förrestem igenom de där sidorna du rekommenderade. Mycket bra och lättförståeligt! Tror att det nu är hög tid för mig att datorisera min gamla S30. Hittills har jag spelat in a la grottmänniska via stereon och laptopens inbyggda mick, vilket jag kan intyga inte ger en enda tillstymmelse till varesig ljudkvalitet eller taktfasthet.....

• Oregistrerad
  • 2004-11-17 14:36

Ett alternativ till är att ladda ner midiinformationen från synten i format för GM och sedan spela upp det via QT. Finns ju något billigt USB- Midiinterface för en femhundring på applestore, och GarageBand ex.v. har väl stöd för att återge Midiinformation som (o)ljud.

Bättre kanske:
GarageBand har ju oxå stöd för s.k. USBklaviatur så man kan via ett keyboard spela direkt i mac:en via USB. Ex.v. 'M-Audio Keystation 49e' för 900:- (på Applestore) och sedan spara ljudet i GarageBand som MP3.

Går nog göra hur enkelt eller komplext som helst

• Oregistrerad
  • 2004-11-17 14:50
Ursprungligen av Pär:

Ett alternativ till är att ladda ner midiinformationen från synten i format för GM och sedan spela upp det via QT. Finns ju något billigt USB- Midiinterface för en femhundring på applestore, och GarageBand ex.v. har väl stöd för att återge Midiinformation som (o)ljud.

Jag förstår inte riktigt vad du menar, men det låter intressant! Det där med General Midi har jag hört talas om och min synth (Yamaha S30) stöder det. Dock vet jag inte alls vad det innebär. Kan du utveckla mer i detalj för en mindre vetande? Det hör till saken att jag helst inte vill använda mig av några i dataprogram inbyggda ljud utan hellre vill använda ljudmodulen i min synth. Varför? Känns liksom coolare...

Ett extra klaviatur förstår jag inte vad jag skulle ha för nytta av, köper nog hellre en midi-usb-konverterare i sådana fall.

• Oregistrerad
  • 2004-11-17 14:57
Ursprungligen av Pajaspojken:

Jag förstår inte riktigt vad du menar, men det låter intressant! Det där med General Midi har jag hört talas om och min synth (Yamaha S30) stöder det. Dock vet jag inte alls vad det innebär. Kan du utveckla mer i detalj för en mindre vetande?

QuickTime har oxå GeneralMidi-ljud i sig (från Roland tror jag) så Mac:en är redan en synt s.a.s.
Nerladdade midifiler (ex.v. denna) spelas ju av QT.

Citat:

Ett extra klaviatur förstår jag inte vad jag skulle ha för nytta av, köper nog hellre en midi-usb-konverterare i sådana fall.

Ett sådant klaviator är ett klaviatur som styr den interna GM-synten i QT (och GarageBand funkar som "sequenser") och kan spara det direkt mixat med loopar etc. till MP3 (i GarageBand).
Som alternativ då det kostar ungefär som ett Midiinterface och ett Audiointerface tillsammans.
Men du skall givetvis göra så som passar dig bäst, och behöver man audiointerfacet till annat så behöver man ju det ändå :-).

• Oregistrerad
  • 2004-11-17 15:14
Ursprungligen av Pär:

QuickTime har oxå GeneralMidi-ljud i sig (från Roland tror jag) så Mac:en är redan en synt s.a.s.
Nerladdade midifiler (ex.v. denna) spelas ju av QT.

Ett sådant klaviator är ett klaviatur som styr den interna GM-synten i QT (och GarageBand funkar som "sequenser") och kan spara det direkt mixat med loopar etc. till MP3 (i GarageBand).
Som alternativ då det kostar ungefär som ett Midiinterface och ett Audiointerface tillsammans.
Men du skall givetvis göra så som passar dig bäst, och behöver man audiointerfacet till annat så behöver man ju det ändå :-).

Detta förstod jag inte direkt mer av... Vad är själva funktionen med GM förklarat för en analfabet inom musik-data-området?

Förstår inte vad ett sådant billigt litet klaviatur innehåller för komponenter som min synth inte har..

• Oregistrerad
  • 2004-11-17 15:16
Ursprungligen av Pajaspojken:

Detta förstod jag inte direkt mer av... Vad är själva funktionen med GM förklarat för en analfabet inom musik-data-området?

En synt med namngivning enligt GM (tidigare hade varje fabrikat sin namngivning).

Citat:

Förstår inte vad ett sådant billigt litet klaviatur innehåller för komponenter som min synth inte har..

I princip ett usb-midiinterface.
Eller medande du komponenter?

• Oregistrerad
  • 2004-11-17 15:59
Ursprungligen av Pär:

I princip ett usb-midiinterface.
Eller medande du komponenter?

Jag undrade vad jag har för fördel av ett sådant klaviatur jamfört med min synth om jag nu kompletterar den med ett billigt MIDI-USB-koverterare.

• Medlem
  • Öland
  • 2004-11-17 15:34

grejjen är ju att du verkar redan ha en synth som hanterar MIDI vilket du då kan använda till att även spela på GBs inbyggda ljud eller QT's

ett till klaviatur är alltså onödigt

GM (General MIDI) är vad jag vet en uppsättning av ljud som japanarna hittade på så att man kan skapa en midifil som sedan när den spelas upp, med ett annat program/synth som stödjer GM, har samma instrumentljud som vid inspelningstillfället.

Om du tex har bestämt att kanal nummer 5 skall ha programnummer 1 (som är Akustiskt Grands nummer) så kommer alltid ett Akustiskt Grand spela upp de ljuden.
Sen kanske du har programmnummer 25 på kanal nummer 4 och då är det en nylonsträngad gitarr som låter.

Hela listan över programnummer finns här: http://www.borg.com/~jglatt/tutr/gm.htm#Patch

Kanal nummer 10 är reserverad för trummljud

Hoppas det blev lite klarare

• Oregistrerad
  • 2004-11-17 16:07
Ursprungligen av Filip:

grejjen är ju att du verkar redan ha en synth som hanterar MIDI vilket du då kan använda till att även spela på GBs inbyggda ljud eller QT's

ett till klaviatur är alltså onödigt

GM (General MIDI) är vad jag vet en uppsättning av ljud som japanarna hittade på så att man kan skapa en midifil som sedan när den spelas upp, med ett annat program/synth som stödjer GM, har samma instrumentljud som vid inspelningstillfället.

Om du tex har bestämt att kanal nummer 5 skall ha programnummer 1 (som är Akustiskt Grands nummer) så kommer alltid ett Akustiskt Grand spela upp de ljuden.
Sen kanske du har programmnummer 25 på kanal nummer 4 och då är det en nylonsträngad gitarr som låter.

Hela listan över programnummer finns här: http://www.borg.com/~jglatt/tutr/gm.htm#Patch

Kanal nummer 10 är reserverad för trummljud

Hoppas det blev lite klarare

Aha igen!

Jag förstår! Tack ska du ha...

1
Bevaka tråden