Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imap Mail ?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det sägs ju vara fräckt att köra sin e-post via Imap, så att man kan komma åt även skickade brev från vilken dator som helst; jobbet, hemma, webbmail eller whatever.

Sagt & gjort; jag fick grönt från min ISP (de stöder Imap), och skapade ett Imap-konto i Mail (10.2.1). Men. Enligt all Mail->Hjälp + Apple-support accepterar Mail bara att man sparar utbrev antingen på servern eller i klienten - och då faller ju fördelarna...

När jag markerade att Mail skulle spara utkast & brev på servern blev det t.o.m så illa att skickade brev inte lagrades alls i datorn. Pop! Borta. Och så vill man ju inte ha det. (Trixade en del med att skapa nya sentmail.mbox:ar, men det hjälpte inte).

Nån som fattar hur (om?) man kan styra detta, så att man både kan spara ut-brev i Mail och ta del av (tanka hem) skickade brev på fler klienter (jobbdatorn, hemdatorn, nallen, webben m.m.).

Hänger det på Mail eller ISP:n?

Minst en bjud-öl till den som löser problemet

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-06 19:18

En lösning som jag har funderat på är att ha sin egen epostserver. Personligen skyr jag IMAP som pesten (POP regerar) men det är ett tänkbart alternativ. På så sätt har man ju total kontroll på eposten.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Personligen skyr jag IMAP som pesten (POP regerar)

Vad betyder det? Varför regerar POP?

Tror inte egen mailserver löser problemet. Om jag tolkar MickeNos fråga rätt så vill han kunna nå sina mail även när hemdatan är avstängd.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-06 20:33

Vad man ska göra är att ställa in så man kan hämta e-posten via POP från alla dom ställen (klienter) man behöver. Sen ställer man in det på att inte både ta hem och radera e-posten på dom klienterna som är av "tillfällig art". Vips kommer e-posten på flera klienter.

Kör själv så med vissa e-postkonton som kan nås både från en bärbar LINUX-klient och min QS. Funkar kanon. Problemet kan vara om du har en ISP som inte tillåter POP från Internet men men...

1
Bevaka tråden