Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DV -> DVD (mpeg2) - i mängder

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-12 11:48

Tjena!

Jag har en bunt (220 st filmer), mellan 10s och 3 minuter (reklamfilmer)
Alla ligger i miniDv format (via iMovie)

Nu ska alla dessa, en och en, konverteras till olika format.

Önskemålet är att ha dessa i
• DVD-kvalité (för visning på TV samt projektor) Format: mpeg2 (?)
• lågupplöst (för tex Power Point) Format: hårt komprimerad mpg (?)

Samt kanske övriga format. (tips?)

Nu undrar jag hur man gör det på smidigaste sätt.
Jag har tillgång till några program. Kan låna en burk som har DVD studio pro, Final Cut och Media Cleaner, men jag har lite koll på dessa program men långt ifårn totalkoll.

Finns det något annat bra program som konverterar?
Skulle vara underbart bra om det fanns något drag-drop som konvertar iMovie filer...

Alla tips och idéer är som vanligt välkomna!

• Oregistrerad
  • 2004-11-12 11:54

Med FCP och DVDSP så följer Apples Compressor. I den kan man skapa "droplets" från olika inställningar, det borde passa dig ganska bra.

Pilla lite med inställningar och kör en testrunda, när du är nöjd så skapar du droplets för respektive format och sedan är det bara att tuta och köra.

• Oregistrerad
  • 2004-11-12 14:18
Ursprungligen av jhansen:

Med FCP och DVDSP så följer Apples Compressor. I den kan man skapa "droplets" från olika inställningar, det borde passa dig ganska bra.

Pilla lite med inställningar och kör en testrunda, när du är nöjd så skapar du droplets för respektive format och sedan är det bara att tuta och köra.

OK. Tackar för det tipset!
Låter ganska enkelt! Kommer den med i installationen, eller ligger den som en egen installerare på skivan? Dvs, om jag måste se till att den finns innan jag lånar datorn...

• Oregistrerad
  • 2004-11-12 14:23
Ursprungligen av hoteagle:

OK. Tackar för det tipset!
Låter ganska enkelt! Kommer den med i installationen, eller ligger den som en egen installerare på skivan? Dvs, om jag måste se till att den finns innan jag lånar datorn...

Den skall hänga med vid installation om den inte valts bort. Compressor ligger som en fristående applikation under Program.

• Oregistrerad
  • 2004-11-12 15:01

Den skall hänga med vid installation om den inte valts bort. Compressor ligger som en fristående applikation under Program.

Jag gick och hämtade datron som har DVD studio pro 3 på sig. PowerBook G4 1,33
Compressorn ligger där, i programmenyn men den blinkar bara någon hundradel när jag försöker starta...
http://www.apple.com/finalcutpro/compressor.html står det endast att den är optimerad för G5... Fungerar den inte på en G4a??

• Oregistrerad
  • 2004-11-12 15:03
Ursprungligen av hoteagle:

Fungerar den inte på en G4a??

Utan att veta säker så säger jag med största säkerhet att den skall fungera på en G4:a.

• Oregistrerad
  • 2004-11-12 15:24

Utan att veta säker så säger jag med största säkerhet att den skall fungera på en G4:a.

Fast den totalvägrar ändå. Kommer inte ens felmeddelande. Omstart är gjord.
Vad kan den tänkas vara beroende av?
Kan den behöva något av detta:
• APack.pkg
• Helium.pkg
• iDVDPatches.pkg
• LiveTypeSupport.pkg
• ProRunTime.pkg
• ProVideoCodecs.pkg
• QuickTimeMPEG2.pkg
• QuickTimeProMediaComponent.pkg

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-19 22:01

Vad jag vet så behöver den ProRunTime. Tror du även behöver MPEG 2 för Quicktime

1
Bevaka tråden