Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

avid strul

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-21 14:39

Hej!

Jag har fått en fil, skapad på en pc i avid. Jag har spenderat timtals på att försöka öppna den i FCP eller quicktime, med diverse tillbehör till quicktime. Det går inte att importera den filen. Den är nersparad i någon sorts mpg. Jag har dock lyckats extrahera ljudet, men inte bild.

Jag funderar på om det är värt eller om det är möjligt att dra ner filen i dv-kamera och sedan läsa in den i macens fcp?

Om det går, förlorar man mycket kvalitet? Filerna är mellan 1Gb och 2gb.

Jonas

Javisst

Komprimering till och från FCE och FREEDV kan vara väldigt olika.

Gör så här 1: Som du tänkt, mastar ner på band och importera, kvalitetsförlusten är inte synbar.

Gör så här 2:Exportera alltid utan komprimering DV full bild och quality high som QT film. När det är gjort kan du importera till det andra programmet.

/Lycka till

Ursprungligen av Panaga:

Hej!

Jag har fått en fil, skapad på en pc i avid. Jag har spenderat timtals på att försöka öppna den i FCP eller quicktime, med diverse tillbehör till quicktime. Det går inte att importera den filen. Den är nersparad i någon sorts mpg. Jag har dock lyckats extrahera ljudet, men inte bild.

Jag funderar på om det är värt eller om det är möjligt att dra ner filen i dv-kamera och sedan läsa in den i macens fcp?

Om det går, förlorar man mycket kvalitet? Filerna är mellan 1Gb och 2gb.

Jonas

...be den som skickat dig filen att spara som en QT fil eller be dom lägga ut
på band och skicka bandet...

/Rob

• Medlem
  • 2004-12-11 16:29

format?

hej du,
jag sitter en hel del i avid redigering, typ dagarna i ända... är det så kanske att personen i fråga skickat dig en QT eller mpg med avid codec? kan det vara så lätt? för då brukar ljudet fungera men inte bild då ljudet är typ vanlig Qdesign Music codec... och det tar QT player i allafall...

testa att installera avid codecen... finns på avid´s hemmis.
jobbar du med TC tror jag inte riktigt på ovanstående förslag för du kommer att få en TC ingen känner igen då du återskappat bandet från typ ingenting... be annars person 1 att skicka ut en tejp med clonad TC så kommer du att kunna använda den utan att behöva det nya bandet som "master" tejp...

oj vad rörigt det blev... sorry

1
Bevaka tråden