Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X mountar inte min firewire-drive

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-02-06 14:52

Jag har ett problem.
OS X tycker inte om min LaCie firewire-drive.
När jag ansluter FW-driven så mountar inte OS X den.
Jag använder den för cross-platform kompabilitet, så den
är formaterad i FAT-32.
Den mountar helt ok i OS 9. Är det någon som har något tips
på lämpliga åtgärder?
Jag kör OS X v 10.1.2

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-06 15:35

Hittas disken i "Apple System Profiler"?

• Medlem
  • 2002-02-06 22:09

Om jag startar OS 9 "Apple systeminformation" från OS X-miljön så hittar jag inte hårddisken där, men under "enheter och skivor" så hittar jag inte Firewire-interfacet överhuvudtaget (som man gör med t.ex. USB även om man inte har några enheter anslutna.
Om jag bootar i OS 9 så funkar som sagt disken utan anmärkning...
Är det firewire-stödet i OS X som klickar?

När jag ansluter disken med OS X igång så säger macen att den hittat en enhet som inte kan läsas och frågar om jag vill formatera den...

något tips?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-07 14:50

Prova med OS X versionen av "Apple System Profiler". ligger i "Utilities".

• Medlem
  • 2002-02-07 17:44

Bra tips! Jovars...den hittar disken i Apple system profiler....
men OS X tycker av någon outgrundlig anledning att disken behöver formateras, vilket ju inte OS 9 tycker...
Så..vad ska man göra för att övertala OS X att gila FW-disken?

• Medlem
  • 2002-02-11 14:15

Är det någon som har ett tips "what to do"?
Som sagt så ansluter jag min FW-drive till mac:en, och
jag återfinner enheten i OS X Apple System Profiler,
men när OS X ska mounta disken så säger den att den behöver formatteras eftersom
inte OS X känner igen den..
Disken är formatterad i FAT 32, och på samma burk så mountar disken alldeles utmärkt när man bootar i OS 9.
Tacksam för tips....

Testa att backa upp all data, sen formatera om den i MacOS X till FAT-32 igen.

Är inte säker, känns som om MacOS X borde stödja det formatet. Annars kan du väl kolla upp det med Apple eller LaCie.. de borde veta tycker man.

FAT32, har du en äcklig PC inblandad i problemet. Då förstår jag var i lösningen ligger..

Annars kan du väl bara formatera om den till "PC format" (vad det är nu Windows använder), för Macen klarar ju endå att läsa den.

• Medlem
  • 2002-02-11 23:35

Det skumma i sammanhanget är ju att min burk klarar att mounta driven, om jag bootar upp i OS 9. Följaktligen, inget hårdvarufel, eller problem med disken som sådan..det går bra i OS 9 och på peezee..
men varför då inte i OS X? Kan man ha taskiga drivisar till Firewire? 10.1.2. tillkom väl bl.a för att ordna upp firewire-trassel etc..

Det börjar bli lite irriterande att inte kunna använda sina 12 gig...

undrar vad OS 9 gör i det här sammanhanget som inte OS X fixar?

Läste precis på ett annat forum att det är MacOS X som inte klarar av att läsa PC formaterade diskar

Så sorry, du har nog inget annat val än att boota om till MacOS 9 när du ska använda disken. Du får väl vänta på en uppdatering av MacOS X..

Fast man vet aldrig när det kommer hända..

• Medlem
  • 2002-02-12 10:50

Det som förvånar mig är att min G4 med OS X inte har något som helst problem med att läsa FAT32 formatterade Zip-skivor....Därav trodde jag i min enfald att det borde funka med FW-driven. Är det verkligen någon skillnad egentligen? Zip-driven råkkar ju även utan drivisar...

1
Bevaka tråden