Jag har ett problem som jag inte riktigt har lyckats lösa.
Jag har en PB G4 med 10.3.6 installerat, till den har jag en LaCie Porsche (tror jag det är) FW disk på 320GB.
Vad jag vill åstadkomma är följande.
1. Jag vill sätta mig själv som ägare till disken.
2. Vissa grupper/användare skall ha tillgång till bara vissa mappar
3. Vissa undermappar skall vissa användare inte alls ha access till alls.
Problemet är som följer
När jag sätter ägarens namn till X så ser allt frid och fröjd ut, jag gör de begränsningar som jag vill göra i systemet, d.v.s sätter undermappar till att bara läsas av vissa o.s.v.
När jag sedan loggar in som användarnamn Y, och går in i hårrdiskinfon så står Y som ägare till hårddisken. Det vill säga, att ägaren till disken är den som har loggat in, d.v.s dynamiskt bestäms av den som loggat in!!!
Jag har sett till att "ignore permissions" checkbox'en är av-markerad.
I terminalen så står ägaren också som den användare som för tillfället har loggat in.
Är det någon som har någon idé om detta? Går det överhuvudtaget att göra på det här sättet med externa hårddiskar eller är det en begränsning i själva hårdvaran och hur den är implementerad?
Mycket tacksam för svar!
PS. Jag är ganska bekant med terminalen, har använt Linux innan, är dock inte 100% säker på alla BSD grejer och hur saker och ting fungerar där. En sak som jag undrar är också, om det finns någon speciell fil som man kan ändra i som har att göra med "automountande" enheter, så att man kan låsa till en viss användare vid automount tillfället?
Mvh HP