Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skadad skiva eller partition?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-23 21:53

För ett tag sedan rasade min powerbook i golvet och hårddisken pajade. Det gick inte att boota från den. Dock upptäckte jag, när jag satte in disken i ett firewirekabinett att det bara var en av tre partitioner som inte gick att läsa från.

Jag misstänker att skrivhuvudet kommit åt skivan och fysiskt skadat den.

Jag har alltså 7+4 GB på en trettiogigsdisk.

Nu funderar jag på att försöka formatera om skivan, men undrar om det inte finns risk för att det inte går, och att jag i processen bränner de fungerande partitionerna också, alltså att disken inte går att formatera.

Vad tror expertpanelen?

PS. dessutom tar det mellan en halv och en hel minut för min externa disk att monteras på skrivbordet, är detta normalt?

Vänligen, Ylan

Vet inget om partitionering, men det är definitivt inte normalt att ta så länge att montera en extern disk.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-25 22:08
Ursprungligen av mrubenson:

Vet inget om partitionering, men det är definitivt inte normalt att ta så länge att montera en extern disk.

Det kan ju ha att skaffa med att skivan är skadad. Fan vet!:)

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-25 21:03

Men varför i h-e har du så många partitioner på en liten Powerbook-hårddisk!? EN partition räcker mer än väl!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-25 22:06
Ursprungligen av Mondo:

Men varför i h-e har du så många partitioner på en liten Powerbook-hårddisk!? EN partition räcker mer än väl!

Javisst gör det det. Men jag partitionerade disken när jag labbade med OSX och OS9. Jag tänkte att det skulle vara smidigare och tryggare. Nu känns ju allt stabilt, så en eventuell ny eller nygammal disk kommer ej att partitioneras.:)

Dock är frågan om jag skall försöka formattera om hela disken!

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden