Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OREDA i docken !!??

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-11-25 19:17

Hej alla 99:are.

Är inte så gammal på det här med Mac och vill ha hjälp med en sak.
Har en 12" 867MHz med Mac OS X där jag ett par ggr. upplevt ett problem.
Det är att alla genvägar jag lagt i docken försvunnit samt att alla ikoner i mapparna
ligger i en enda röra. Även diverse inställningar försvinner.

Kan inte begripa varför detta inträffar och hoppas på tips från er.

• Oregistrerad
  • 2004-11-25 19:20

Det som spontant dyker upp i bakhuvudet är att det är fullt på disken (<5-10% kvar) - då försvinner lite inställningsfiler och sådär…
(Dom är ju sällan kritiska - men försvinnandet är fan så irriterande )

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-11-25 19:23

Har ca 17gig kvar av en 60 gigare...Kan det ha med att den blivet HELT strömlös att göra?
Brukar ta bort batteriet när jag t.ex. ser på film med min PB, drar man då ut strömsladden
dör den ju helt.

Ursprungligen av basic:

Brukar ta bort batteriet när jag t.ex. ser på film med min PB, drar man då ut strömsladden
dör den ju helt.

Varför det?

Ursprungligen av basic:

Brukar ta bort batteriet när jag t.ex. ser på film med min PB, drar man då ut strömsladden dör den ju helt.

Det är ju ganska självklart: Får den ingen ström slutar den att fungera.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-11-25 20:05
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det är ju ganska självklart: Får den ingen ström slutar den att fungera.

Jo det förstår jag med men det är inte lika logiskt att det ställer till oreda i docken o alla mappar för det.

• Oregistrerad
  • 2004-11-25 19:31

Stänger man av datorn på "oortodoxa" sätt så kan man nog få rejält med problem emellanåt…

Ha du i batteriet - och stäng av (om du nu måste det???) som man skall…

Har du provat universalhjälpmedlet att i Skivverktyg reparera behörigheterna?

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-11-25 20:04
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Har du provat universalhjälpmedlet att i Skivverktyg reparera behörigheterna?

Japp det har jag testat. Brukar alltid stänga av på väldigt korrekt sätt men kanske
man missat det nån gång ?!
Har inte i batteriet i onödan när jag har strömsladden i, för för mig att det sliter på batteriet.

• Medlem
  • Växjö
  • 2004-11-25 20:27
Ursprungligen av basic:

Har inte i batteriet i onödan när jag har strömsladden i, för för mig att det sliter på batteriet.

Nej det sliter inte på batteriet. Läs Apples officiella hållning om batterier i bärbara här:

http://www.apple.com/se/batteries/notebooks.html

Det är bara om du inte skall använda datorn på mycket lång tid som du skall förvara dator och batteri åtskilda. Batteriet skall då vara laddat till ca 50%.

Tillägg:
Kör istället datorn på batteri när du tittar på film, lite motion är bättre än att bli utkastad "naken" i kylan

• Medlem
  • 2004-11-25 22:18

Varför inte testa att reparera skivbehörigheter.
Det gör du enklast med programmet Skivverktyg som ligger i "Verktygsprogram" i programmappen.

Hjälper det inte så kan du testa att ladda ner programmet Cocktail och köra en så kallad "pilot" som även reparerar sökvägar etc.
Finns här: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/18282

1
Bevaka tråden