Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bra är iTunes & konkurrenterna egentligen?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ursäkta om detta hamnar i fel forum, jag har bara lite svårt att placera min fråga idag. Jag har ett par funderingar som framförallt gäller er som har stora musiksamlingar (säg 4000 låtar och större, men det gör inget om alla som vill säga något svarar):

Hur sorterar ni er musik? Själv händer det att jag blir trött på hur dagens program (gäller framförallt iTunes, WinAMP och MusicMatch) hanterar stora musiksamlingar. Hur får ni en bra översikt över er musik? Själv har jag låtit iTunes sköta det mesta, men med takt att min musiksamling växer så tycker jag att det är svårt att få en översikt. Eller är det något jag helt enkelt missat? Samma sak verkar gälla de andra programmen, inte bara iTunes.

Finns det kanske något program eller sorteringssystem som är bra för att hålla reda på större musiksamlingar som någon känner för att dela med sig av?

Jag har upplevt samma problem, men i första hand gällande min svällande foto-samling. Även med albumindelningar (motsv. playlist i iTunes kanske man kan säga) blir det med tiden för mycket.

Jag löste problemet med det eminenta programmet "iPhoto Library Manager" som hanterar flera bibliotek. Du väljer vilken databas iPhoto ska köra från på ett mycket smidigt gränssnitt. Jag har vid det här laget ett Library för 2002, 2003, 2004 samt ett Library för "tjaffs" (skärmdumpar, gif/jpeg-bilder från nätet etc) som jag inte vill blande med tagna kort men ända av någon anledning spara undan.

Detta fungerar klockrent. Frågan är om lösningen kan appliceras på iTunes och hur?

Jag vet inte riktigt på vilket sätt du anser att det är svåröverblickbart. Jag tycker det funkar hur bra som helst att låta iTunes ta hand om själva filsorterandet och det är skitlätt att hitta det man vill ha från själva programmet. En anledning till att det funkar för mig kan vara att jag har varit fånigt pedant med att fylla på och rätta informationen i taggarna på alla (drygt 8000) låtar. Gör man det så är det inga problem att hitta i iTunes.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-24 22:12

Som sagt: Taggar är A och O - sen går det som en dans i iTunes (4k5 något för närvarande).

"Bläddraren" är ganska käck, även om sökrutan egentligen är nog för mig.
Denhär funktionen med "Hitta Dubletter" i 4.7 är guld värd för mig

Jag kör iTunes på PC och tycker att det är minst dubbelt så bra som allt annat jag har testat. Fyller i ursprungsland i "grouping"-fältet på varje mp3 bortsett från den vanliga infon, så att jag kan sortera efter land med avancerade spellistor. Det är trevligt att i farten kunna göra en spellista för "Rapmusik från 1990 som är minst tre stjärnor och kommer från Japan som jag inte har lyssnat på senaste veckan". Utan att manuellt lägga till några filer, det sköts ju automatiskt.

Tycker det är fan så mycket enklare att ha översikt i iTunes än i skivhyllan med 800 skivor. Där hittar jag aldrig det jag är sugen på för stunden, och mina försök till pedantisk, alfabetisk ordning är misslyckade.

Fast det finns smolk i bägaren vad gäller iTunes.

1. Fleranvändarstöd. Under all kritik. Gäller även iPhoto förresten, och där är det än mer uppenbart. Om jag och min sambo är på semester, fotar lite och kommer hem. Hon kopplar in kameran (hennes pryl...) och langar över bilder. Hon loggar ut (vi delar dator). Jag vill komma åt bilderna och glutta på dem. Då kan hon givetvis dela ut dem, men då kan jag bara se på dem. inte fixa till, göra album osv. Plus att hon då måste ha iPhoto igång vilket är hopplöst, då man inte kan stänga fönstret utan att stänga programmet. Samma kan appliceras på iTunes. Lösningen finns att dela bibliotek, vilket vi gör i iTunes. Problemet är då att antingen delar man även iTunes XML-fil, men då måste man även dela playlists. Eller så gör man som oss, och använder bara samma mapp. Men då blir det krångligt när jag en fredagskväll får ett ryck att rippa 20 skivor istället för att gå ut och dricka öl. Då dyker de inte upp i hennes iTunes, utan måste läggas till manuellt. Och då glömmer man givetvis bort vad man lagt till redan, och vad som är nytt, och får en massa dubletter... Segt.

Lösningen vore givetvis en form av databas som man kan dela, mellan användare och datorer, som vore inbyggt i systemet eller vara ett separat program i iLife. Där man lägger all media, skriver in vems det är, vilka som ska ha tillgång till det osv. Sen kan alla inom nätverket få ta del av det. Vore bra...

2. Listan med playlists blir lätt väldigt lång, både i iPhoto och iTunes. Enkel lösning: Låt listorna kunnna gruppera sig. En grupp med playlists som man kan veckla ut. Då kan man ha en grupp med 70-tal, sen i den olika stilar, sen i den olika länder. Tror jag faktiskt kommer i iLife 05. Känner det på mig, för det är ett naturligt steg.

3. Samlingar. Stör mig. Senast rippade jag Björks vrålsnygga, underbara box Family Tree. Består av en fullstor CD, och 5 minicd. Hur lägger man in den? Som samling? Nä, det är ju bara om det är flera olika artister. Som en skiva, Family Tree, men olika skivnummer? Visst, skulle funka, men mig veterligen kan inte iPoden sortera efter det, plus att skivorna har egna namn; Beats, Roots, Strings osv. Hur får man med det? Nu la jag in dem som seperata skivor, men det är ju lite fel. Där skulle jag vela ha undermappar. Frågan är om det kommer? Kolla vad jag menar här: http://phobos.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewAlbum?playlistId=30923368

Nya U2-boxen. De separata albumen ligger i låtlistan som utvikare (konstigt ord).

Sen stör det mig sanslöst mycket att Samlingsfunktionen inte funkar i iPoden, utan att den listan med artister kladdas ner av alla som bara har en låt i en samling. Pajjar...

Äsch, det där blev långt, men det är sådant jag stör mig på dagligen... Är väl petig.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-11-26 07:40
Ursprungligen av Leftrustle:

Tycker det är fan så mycket enklare att ha översikt i iTunes än i skivhyllan med 800 skivor. Där hittar jag aldrig det jag är sugen på för stunden, och mina försök till pedantisk, alfabetisk ordning är misslyckade.

Jag har ca 1000 vinylskivor och 800 CD-skivor och upplevde till sist att jag hade så mycket att jag möjligen kunde lista ut vad för typ av musik jag skulle vilja lyssna på, men inte vilken artist eller skiva. Det funkar mycket lättare nu med iTunes och jag lyssnar mycket mer på musik än vad jag gjort på många många år.

Bokstavsordning är det enda som fungerar för mig och möjligen gör jag lite tillfälliga spellistor, främst över sånt som är nytt och som jag inte lyssnat mycket på.

Lite av poängen för min del med så stort bibliotek som ca 6400 låtar är att köra random över rubbet. Musikstilarna går från sprött klassiskt till Totalt Jävla mörker( http://www.totaltjavlamorker.com/ ) och det är i 9 fall av 10 blandningen, det ultimata blandbandet, över allt jag lyssnar på som jag uppskattar mest. Inte lätt att tröttna på någon musik då

jag fick problemet med itunes - att när musiksamlingen översteg 60 GB ungefär så började det krasha. har ingen anig hur det funkar - men det beror på att jag endast har 512 mb i minne - så till sist krashade hel itunes bibilitoeket, där jag hade ratings och allt - så nu har jag skitdålig sortering, typ max 10gb i arkivet. Av den anledningen att jag testat diverse andra program efter att detta hände, men ingen klarar 60gb+ på något bra sätt.

enda jag (förutom det) inte gillar med itunes är att det inte går att välja om den ska sortera efter artist eller album i iTunes mappen - skulle vilja välja att samlingsskivor sorteras efter album nämligen, jobbigt när det delas upp i 20 olika artister men samma album.

Ursprungligen av abens:

enda jag (förutom det) inte gillar med itunes är att det inte går att välja om den ska sortera efter artist eller album i iTunes mappen - skulle vilja välja att samlingsskivor sorteras efter album nämligen, jobbigt när det delas upp i 20 olika artister men samma album.

Samlingar sorteras ju snyggt på albumnamn iTunes-mappen i undermappen Samlingar om man har kryssat i "del av samling" för en låt eller "samling" för en helt album. Markera alla spår som är samlingar, välj visa information och välj "ja" i drop-down-menyn "del av samling:" så ordnar det sig.

Ursprungligen av Leftrustle:

Tycker det är fan så mycket enklare att ha översikt i iTunes än i skivhyllan med 800 skivor. Där hittar jag aldrig det jag är sugen på för stunden, och mina försök till pedantisk, alfabetisk ordning är misslyckade.

Fast det finns smolk i bägaren vad gäller iTunes.

1. Fleranvändarstöd. Under all kritik.

Men lägg mappen iTunes Music (alt iPhoto Library) i mappen /Users/Shared/ (eller på en server-volym), uppdatera rättigheterna så att ni båda kan läsa och skriva, och skapa sym-länkar till där mapparna låg från början (i iTunes kan du ställa in var mappen iTunes Music ligger så slipper du det där med länken).

Funkar utmärkt därhemma. Nackdelen om man kör med server-varianten är förstås att man har nada bilder och musik med sig när man tar powerbooken med sig någonstans...

Har ca 3000 låtar inlagda, men upplever inget som helst problem med att hitta det jag vill ha i iTunes. Men det gäller som sagt att systematisera upp det hela i taggar så att man kan be den leta efter dem sedan. Det blir ju inte samma visuella feedback som när man tittar på skivorna i hyllan.

Har gjort så, som det står i mitt allt för långa inlägg, men det funkar inte tillfredsställande.

1
Bevaka tråden