Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på kamera, någon?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 21:01

Har en Olympus C-5050Z som ligger rätt risigt till just nu, funderar nämligen på att skaffa en ny digitalkamera.

De problem som jag anser att jag har med kameran är
- möjlighet till manuellfokusering sker endast genom knappar (och tittande på displayen) inte genom fokuseringsring
- batterierna är fyra st "vanliga" (ja va heter de, AA?) vilket gör att kameran är väldigt tung
- den känns seeeg från start till tagen bild

Så nu funderar jag på var jag ska hitta en kamera som har de egenskaper jag saknar hos min kamera. Främst det där med fokuseringsring känns viktigt för mig. Men jag antar att det enda som finns med fokuseringsring är digitala systemkameror? (om man nu bortser från klumpar liknande min kamera, ex. 8080)

Jag har funderat en del på Canon 300d. Känns som en bra kamera för en amatör med lite mer krav, som jag nog är. Att den är gjord i, som jag förstår det, ett lättare material är i mina ögon enbart positivt. Visst, det kanske känns lite plastigt, men hellre det då kameran därigenom blir lättare.

Det som dock gör mej lite negativ till 300d är ju att det inte finns USB2 eller firewire samt att Canon just nu har en kampanj som ju känns som att de så fort som möjligt vill bli av med alla 300d för att lansera en liknande uppgraderad kamera nästa år. Känns ju inte så jättekul att köpa en "gammal" kamera...

Så, är det någon som kanske har några synpunkter på vad jag kan tänkas titta närmare på?
vore mycket tacksam för hjälp!

Köpte själv precis en 300D som en "introduktion" till digitala systemkamera världen. Kolla blocket - köpte min begagnad där, du kan få en 300D med 18-55 objektivet för runt 6000 :-, skulle vilja säga att det är grymt prisvärt !!!

Ursprungligen av oskarrr:

Canon just nu har en kampanj som ju känns som att de så fort som möjligt vill bli av med alla 300d för att lansera en liknande uppgraderad kamera nästa år.

NOOOO!!! Kapanjen gäller från den 15 oktober, och jag köpte min den 12:e! :eek: :eek:
Varför har jag alltid otur med sånt här?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 21:52

jo det är sant...

en annan sak; hade digilux 2 kostat 50% hade ja inte haft de här bekymren. Den är verkligen en fröjd för ögat!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-27 11:17
Ursprungligen av oskarrr:

jo det är sant...

en annan sak; hade digilux 2 kostat 50% hade ja inte haft de här bekymren. Den är verkligen en fröjd för ögat!

den är en fröjd att fota med också, har jobbat med flera digitala men den här är en fröjd, inget mecklande med tusentals menyer allt sitter där det ska, och fina bilder blir det med ... tyvärr så är den dyr men för mig är det värt pengarna

  • Oregistrerad
  • 2004-11-27 12:21
Ursprungligen av Dan:

den är en fröjd att fota med också, har jobbat med flera digitala men den här är en fröjd, inget mecklande med tusentals menyer allt sitter där det ska, och fina bilder blir det med ... tyvärr så är den dyr men för mig är det värt pengarna

Ladda upp lite bilder så jag får se!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-27 23:01
Ursprungligen av oskarrr:

Ladda upp lite bilder så jag får se!

Vill du så kan jag maila någon bild till dig, fotar i RAW och har inte kommit på hur man sparar ner till annat format utan att alla färger försämras ...

  • Medlem
  • 2004-11-28 15:58
Ursprungligen av Dan:

Vill du så kan jag maila någon bild till dig, fotar i RAW och har inte kommit på hur man sparar ner till annat format utan att alla färger försämras ...

märkte att jag hade problem med färger i photoshops rawdialog.. Med Nikon Capture fungerar det klockrent. (ps.cs med raw 2.3)

  • Medlem
  • 2004-11-27 02:42

Helnöjd!!

jag köpte en eos 10d i veckan Vilken kamera!! helnöjd kör med mina gluggar i lågpris segmentet eos 80-200 4,5/5,6 35-80 4/5,6 38-76 4,5/5,6 Sigma 75-300 4/5,6 med macro i låst 300 läge.
Kamran säljes just nu 9995 på dustin. ett litet minus min 300EZ blixt gick inte att använda
bifogar en liten bild med 300mm på 1 m avstånd inbyggda blixten roligt att leka lite:)

  • Oregistrerad
  • 2004-11-27 09:39

Yikes! vilket öga!

1
Bevaka tråden