Har en Olympus C-5050Z som ligger rätt risigt till just nu, funderar nämligen på att skaffa en ny digitalkamera.
De problem som jag anser att jag har med kameran är
- möjlighet till manuellfokusering sker endast genom knappar (och tittande på displayen) inte genom fokuseringsring
- batterierna är fyra st "vanliga" (ja va heter de, AA?) vilket gör att kameran är väldigt tung
- den känns seeeg från start till tagen bild
Så nu funderar jag på var jag ska hitta en kamera som har de egenskaper jag saknar hos min kamera. Främst det där med fokuseringsring känns viktigt för mig. Men jag antar att det enda som finns med fokuseringsring är digitala systemkameror? (om man nu bortser från klumpar liknande min kamera, ex. 8080)
Jag har funderat en del på Canon 300d. Känns som en bra kamera för en amatör med lite mer krav, som jag nog är. Att den är gjord i, som jag förstår det, ett lättare material är i mina ögon enbart positivt. Visst, det kanske känns lite plastigt, men hellre det då kameran därigenom blir lättare.
Det som dock gör mej lite negativ till 300d är ju att det inte finns USB2 eller firewire samt att Canon just nu har en kampanj som ju känns som att de så fort som möjligt vill bli av med alla 300d för att lansera en liknande uppgraderad kamera nästa år. Känns ju inte så jättekul att köpa en "gammal" kamera...
Så, är det någon som kanske har några synpunkter på vad jag kan tänkas titta närmare på?
vore mycket tacksam för hjälp!