Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av utan skärm och mus...

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-11-24 21:28

Går det att stänga av en Mac (Cube) med MacOS X utan att ha skärm och mus inkopplad?

Jag vill kunna starta upp datorn som en slags server men utan att ha skärmen inkopplad. När den är igång (men inte inloggad) kan jag ju komma åt den genom fildelning men hur kan jag stänga av den. (Förutom genom att stänga av strömmen...)

/Micke

Vad händer om du trycker på startknappan (på datorn) och håller nere i fem sekunder eller nåt? Går den i vila? Det går att ställa in vad som ska hända i strömspararinställningarna.

• Medlem
  • Nacka
  • 2004-11-24 22:34

Apple Remote Desktop finns ju, men det kostar ju pengar iofs. VNC är nästan samma sak som ARD, men gratis. (se här

Men du kanske inte är ute efter att kunna komma åt den när som helst, utan just precis nu?

/a

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-11-24 22:38

Prova shift - alt - cmd - eject (eller startknappen)

• Medlem
  • 2004-11-24 22:43

Hålla inne startknappen i fem sekunder fungerade!

Tack! Nu kan jag ställa undan den stora klumpiga gamla CRT-skärmen... Men ändå då och då kunna hämta gamla grejer som ligger på Cuben.

/Micke

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-27 15:03
Ursprungligen av arc:

Hålla inne startknappen i fem sekunder fungerade!

..fast då "dödas" ju datorn, dvs stort sett samma i effekt som att bryta strömmen. Låter inte som en bra medod annat än i nödfall då datorn t ex har hängt sig..

Borde det inte funka med något program som stänger av den fjärrmanövrerat? Fanns ju sådana på Classictiden vet jag. Eller ett applescript som du kör från en annan mac som ger kommandot "shutdown" till Cuben?

Jag antar att du har tangentbort kopplat eftersom du skriver som du gör i rubriken.

Tryck på startknappen på tangentbordet. En ruta hoppar upp på skärmen (fast den ser du inte). Tryck på enter, så väljs alternativet "Stäng av". Trycker du på 'r' får du en omstart, 's' för vila och escape för avbryt. Enkelt.

Om det inte funkar så på en cube av någon anledning tycker jag att du ska köra SSH.

Att bara trycka på strömknappen är inte något bra sätt att ta ner en server.

1
Bevaka tråden