Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta Macadress i Mac OS X?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en jäkligt korkad ISP som bygger hela sitt system på Mac Adresser. Nu är det så att jag pga uppgradering av min bredbandshastighet antingen måste skaffa en ny dyr router som klara 100 Mbit eller så hade jag tänkt att köra med en G3 med dubbla nätverkskort som router. Nu kommer problemet, hur ändrar jag macadressen på nätverkskortet så det är samma som mitt gamla? Jag vet hur man gör det i Windows XP, men det vill jag inte köra publikt. Det går väl i OS X med? FInns det speciell mjikvara eller vad???

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-11-30 08:27

Jag trodde det var hårdvarukodat i nätverkskortet?
Om man kan byta det bara sådär skulle det ju kunna bli världens röra.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 08:33

Man kan byta på vissa kort under den session man är i (dvs. det ändras tillbaka när man startar om).
Kolla i terminalen på 'man ifconfig'
Men släpper inte ISP:n MAC-adressen efter en stund?

Ursprungligen av Pär:

Man kan byta på vissa kort under den session man är i (dvs. det ändras tillbaka när man startar om).
Kolla i terminalen på 'man ifconfig'
Men släpper inte ISP:n MAC-adressen efter en stund?

Skall kolla!

Min ISP bygger allt på att man uppger sin Macadress och så får man access till nätet. Så nu kör jag min Netgearrouteres macadress. Byte av macadress tar de 500:- i avgift per gång och det känns saftigt.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 09:23
Ursprungligen av pizzabudet:

Min ISP bygger allt på att man uppger sin Macadress och så får man access till nätet. Så nu kör jag min Netgearrouteres macadress. Byte av macadress tar de 500:- i avgift per gång och det känns saftigt.

Puckat system...

Sätt dit något (vad fan som helst med egen MAC) och beställ för den, så kan du göra vad du vill bakom den framgent...

[Gick några Cisco Catalyst för 250-300:- på ETA i helgen, hade ju varit perfa Men nu är det sent...]

Tjaa, du kan väl inte hårdvarukoda om MAC-adressen utan dyr utrustning?

Men du kan ju prova med: 'sudo ifconfig en0 ether aa:bb:cc:dd:ee:ff' där en0 är nätverksinterfacet (en0, en1, en2, ...). Detta är förutsatt att du kör Panther...

Ursprungligen av GuitarFreak:

Tjaa, du kan väl inte hårvarukoda om MAC-adressen utan dyr utrustning?

Men du kan ju prova med: 'sudo ifconfig en0 ether aa:bb:cc:dd:ee:ff' där en0 är nätverksinterfacet (en0, en1, en2, ...). Detta är förutsatt att du kör Panther...

Nej, mest bara så den visar en annan ut i ethernetuttaget.

Skall testa!

  • Medlem
  • London
  • 2004-11-30 10:41

I min Netgear kan jag välja MAC-adress, hittar du en sån router så kan du ju ställa in din gamla MAC-adress i den nya och vipps så har du sparat 5 hundralappar...

1
Bevaka tråden