- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
- 2002-12-10 09:32
I USA är det AOL som gäller och iChat blir alltmer populärt. Men bland svenska Macanvändare drar vi slutsatsen att ICQ en solklar etta.
Behöver du blixtsnabb hjälp med ett datorproblem? Vill du tipsa om en riktigt cool hemsida? Vill du diskutera någonting du precis hört eller läst? Då är ICQ något för dig!
Vad är ICQ?
Programmet gör att du snabbt kan skicka korta meddelanden till andra ICQ användare. Du kan se vilka som är online och se vilka som är upptagna med annat.
ICQ är ett program som är väldigt vanebildande och blir nästan till en livsstil efter ett par års användande. Vid installationen tilldelas du ett unikt ICQ nummer - ungefär som Telia ger dig ett telefonnummer hem.
Börja titta på olika användares profiler på 99mac, många har valt att göra sitt ICQ nummer offentligt. Då är det busenkelt att lägga till dom på din egen lista. Du kan själv välja om folk får lägga till dig på deras listor eller om du måste godkänna alla manuellt.
Ganska snabbt kommer ditt eget lilla ICQ nätverk växa och det blir alltmer roligt att ha programmet påslaget.
För den som har bredbandsanslutning blir det snabbt standard att alltid ha ICQ påslaget.
Hur installerar jag ICQ?
Programmet och tjänsten är helt kostnadsfri och du hittar programmet på ICQ:s hemsida. En snabblänk:
http://www.icq.com/download/mac/
Det kommer hela tiden nya versioner men det verkar som om ICQ aldrig kommer att släppa en full version av programmet - det har varit i "beta version" sedan urminnes tider. Konstigt!
Du måste vara ansluten till internet för att kunna installera ICQ och för att använda programmet.
Vad gör man inte via ICQ?
Det finns en mängd oskrivna regler för hur man använder ICQ, jag tar upp några grundläggande saker:
- Skicka aldrig reklam (Spam) via ICQ, det är inte uppskattat.
- Dela inte med dig av andras ICQ nummer utan att veta att dom verkligen vill det.
- Om du märker att någon är upptagen, skicka inte tiotals eller hundratals meddelanden.
- ICQ fungerar som livet i övrigt, man ger och tar i sina relationer. Bara för att du får tag i någon som är duktig på t ex Quicktime Streaming Server så innebär det inte att du kan skicka frågor hela dagarna. ICQ är personligt!
Mina egna erfarenheter
Redan efter ett par dagars användande så börjar ICQ visa sina fördelar. Du är aldrig ensam vid din dator och kan dela med dig av olika projekt, erfarenheter och tips.
Jag har 105 personer på min egen ICQ lista och det finns alltid någon att säga hej till. Som exempel har jag många 99mac Guru:s som jag kan diskutera aktuella händelser och kommande projekt med.
Patric Malm och CJE på Macnytt finns också där - alltid roligt att skicka några snabba ICQ och retas lite eller diskutera gemensamma saker.
Jag driver ju lite olika internetsidor med olika inriktning. ICQ är ett bra sätt att få tag på folk när man ska spela Battlefield 1942 som exempel.
Jag rekommenderar verkligen ICQ till alla medlemmar på 99mac som ett ytterligare nätverk!
Kommentera - och bjud in användare till era egna ICQ listor! Berätta om dina ICQ erfarenheter - hur många finns på din lista?