Det är så att jag länge känt för att byta från den fula winpcn till en både utvändigt som invändigt snyggare mac. Därför köpte jag mig en imac 20" när de kom och fick den i början av månaden, men än så länge är det inte bara kärlek.
Det är nämligen så att den inte alls känns lika pigg som jag hoppats. Faktum är att den känns riktigt seg trots 1024mb i minne. Är det vanligt att fönstrena i OSX inte alls hänger med när man ändrar storlek på dem? För mig reagerar de kanske en sekund senare och tar ett stort hopp till den storleken jag vill att de ska vara. Slöheten känns även i andra program som Photoshop CS men exemplet med fönstrena känns som det klaraste beviset på att datorn liksom inte känns pigg.
Jag visste visserligen innan att jag skulle byta ner mig när jag sålde min AMD 2300Ghz med Radeon 9700pro och 512 i ram-minne. Men trodde inte att det skulle vara märkbart i skrivbordsmiljö speciellt inte som jag nu har 512 mer i ram än då.
Ett annat problem är att jag i helgen upptäckte att skärmen är lite defekt längst ner till vänster. Det är en runt 1-1,5cm hög och halva skärmen lång stripe som lyser starkare än resten. Ljuset är inte mycket starkare men väl synligt så att t.ex. färgen #625C58 ser ut som #746D6A.
Sen är jag lite osäker på om datorn inte låter lite mer än den borde för den är knappast tyst eller ens i närheten även om den är tystare än min winpc var.
Förutom de där klart negativa sakerna vet jag att jag inte kommer att gå tillbaka till winpc som det ser ut idag.