Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utveckling av forumet grafisk produktion

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det hade varit intressant att höra önskemål ifrån medlemmarna om utveckling av detta forum. En stor del av medlemmarna här arbetar ju med grafisk produktion på ett eller annat sätt. Kanske kan vi göra det mycket bättre? Kanske som en separat del av 99mac?

Vet inte om det skulle understrykas tydligare vad som ska postas i detta forum. Som jag har förstått det innefattar det DTP, illustrationer och liknande. Men det finns trådar om rullister i Explorer och liknande (för webdesign ska väl postas i internetforumet?)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-01 16:00
Ursprungligen av Björnström:

Det hade varit intressant att höra önskemål ifrån medlemmarna om utveckling av detta forum. En stor del av medlemmarna här arbetar ju med grafisk produktion på ett eller annat sätt. Kanske kan vi göra det mycket bättre? Kanske som en separat del av 99mac?

Jag tycker att det är en bra idé (ska försöka komma med något mer konstruktivt inlägg snarast)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-01 21:16

Man skulle väl kunna dela upp det lite i underavdelningar.

Web produktion,

Trycksaksproduktion

Färghantering

Teknik

Allmänt

Bara några förslag.

Janne

-----------------------
Janne Suhr
Color Consult AB
Stockholm
http://www.colorconsult.se

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-12-02 08:08
Ursprungligen av jannes:

Web produktion,

Trycksaksproduktion

Färghantering

Teknik

Allmänt

Bara några förslag.

Janne

-----------------------
Janne Suhr
Color Consult AB
Stockholm

Helt rätt! Dela in i olika avdelningar!
/D

Att dela upp allting in absurdum gagnar ingen i längden. Att en del som växt sig till enorma proportioner (så som var fallet med exempelvis iPod diskussionerna) lyfts ut till ett separat forum har jag inget emot. Men att dela in varje forumdel i en herrans massa underdelar ytterligare gör bara navigationen på ett redan stort forum än mer komplex.

Tidigare 99reklam (numera bold.se) är ju dessutom en avknoppning härifrån som avhandlar bl a de ämnen som ingår i grafisk produktion och mer därtill (reklam & medier).

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-04 13:10
Ursprungligen av jannes:

Web produktion,

Trycksaksproduktion

Färghantering

Teknik

Allmänt

Bara några förslag.

Janne

-----------------------
Janne Suhr
Color Consult AB
Stockholm

Färghanteringsfråga kan gå lika bra under "Trycksaksproduktion" som "Teknik" så en sådan uppdelning kan bara krångla till det hela i onödan.

Vad skulle allmänt handla om?

Om någon har en komplex fråga: "vill göra en affisch i A3 om en jazzkonsert, har frågor ang. teckensnitt och bild och sedan så skall den tryckas/skrivas ut och läggas upp på webben".
Vår placerar man den? Eller kanske ska den delas upp i tre-fyra separata frågor?

Jag är lite allergisk mot alla dessa delningar hela tiden, känns som man inte får något grepp om man inte kan samla flera intressen på samma ställe. Jag orkar då inte i alla fall att byta forum för olika saker. Jag tycker det är bra här, där jag kan kolla in både digitalkameror och grafisk produktion, likaväl som jag kan gnabbas om OS X.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-05 11:09
Ursprungligen av CyberPet:

Jag är lite allergisk mot alla dessa delningar hela tiden, känns som man inte får något grepp om man inte kan samla flera intressen på samma ställe. Jag orkar då inte i alla fall att byta forum för olika saker. Jag tycker det är bra här, där jag kan kolla in både digitalkameror och grafisk produktion, likaväl som jag kan gnabbas om OS X.

Jag håller verkligen med dig!
Tycker det är synd om ett brett forum splittras upp på flera små. Det är en av styrkorna med 99Mac att man kan få information och tips inom ett så stort spektrum. (Låt oss slippa fler logins och lösenord till nya forum... suck!)

Jag håller med Chilawert att bold.se skulle fungera bra som bollplank även om det inte är samma sak. Frågorna på 99mac har ofta mer teknisk karaktär än de som diskuteras på bold. Tror dessutom att bold.se skulle må bra av lite fler besökare.

Att dela in i olika underavdelningar gör att det bara tar längre tid att nå den informationen man vill åt.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-12-02 11:29

Jag har besökt och är medlem i bold.se
Dock känns det som om man inte kan slänga ut de tekniska frågorna där. Visst en del besvaras men det är inte tillräckligt med medlemmar eller som Niklas säger att det inte besöks tillräckligt ofta. Jag kan ha fel men jag tycker det känns som så.

Martin vill nog ha respons vad som ska göras på 99mac och inte Bold. Bara en gissning

Vi har en annan inriktning. Bl a Kalle W och hans suveräna seminarium. Detta samt Cap&Designs reportage, som ofta publiceras samma dag tidningen kommer ut.

Jag har inte tänkt mig fler logins - vi jobbar snarare åt andra hållet. Vi har äntligen hittat en lösning för att slå ihop forumen fast ändå inte (lät lite konstigt va).

Tänk er 99mac, 99musik, 99foto osv med separerade "forum hem" men gemensamma login och pm-funktioner. En "dagens aktiva" för varje del eller en "super-dagens-aktiva" där man själv kan välja vilka områden man är intresserad av.

Både mer indelat och ändå inte. Mer fokuserat inom respektive område (och överskådligt) men ändå väldigt brett inom kreativa områden.

Det här är tankarna för version 6.0.

Är det lite åt "macgamers-varianten" du menar Martin?

Ja, fast bättre utfört. MacGamers blev en nödlösning eftersom vi inte visste hur vi skulle nå hela vägen. Idag har vi kommit på ett sätt att separera exempelvis MacGamers ifrån 99mac ännu bättre så att inte 99mac-forumen syns överhuvudtaget när man är gått in via MacGamers.

• Oregistrerad
  • 2004-12-06 15:07

Jag håller med tidigare talare om att det lätt blir för mycket indelningar. Många jobbar ju till exempel både med trycksaksproduktion och webb och kanske har en fråga som hör hemma i båda. Skulle man inte kunna ha ett forum men med nån form av etikett/flagga på meddelandet typ "tryck" eller "bildbehandling".

/P

Kategoriserade diskussioner går lätt att fixa.

Det finns flera exempel på upplägg av en "grafisk" del av 99mac, hittade detta forum nyss:

http://www.grafisktforum.org/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-07 20:26
Ursprungligen av Björnström:

Kategoriserade diskussioner går lätt att fixa.

Det finns flera exempel på upplägg av en "grafisk" del av 99mac, hittade detta forum nyss:

http://www.grafisktforum.org/

En annan är denna: http://www.grafiskakoket.se

Ursprungligen av sputnik:

En annan är denna: http://www.grafiskakoket.se

Det ser bra ut. Från gänget bakom boken "Grafisk kokbok".

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-07 22:45
Ursprungligen av Kenneth Pilo:

Det ser bra ut. Från gänget bakom boken "Grafisk kokbok".

Det kan man tänka sig

Ni kanske kan implementera en del av upplägget på mitt gamla (avsomnade) forum grafiskt.com. Ambitionsnivån låg någonstans upp vid molnen så min kraft tog slut. Men tänket bakom kanske kan återanvändas på något sätt.

Ursprungligen av Roland:

Ni kanske kan implementera en del av upplägget på mitt gamla (avsomnade) forum grafiskt.com. Ambitionsnivån låg någonstans upp vid molnen så min kraft tog slut. Men tänket bakom kanske kan återanvändas på något sätt.

Berätta mer!

99mac har ju enormt mycket aktiva medlemmar så det blir ju mycket enklare att komma igång med alla nysatsningar.

Ursprungligen av Roland:

Ah! Det där verkade ju så lovande.

Jag ser egentligen inget behov av att utöka den grafiska delen här. Flera forum skulle nog bara stycka upp de få trådarna som finns. Och den både bold.se och grafisktforum.org är två (ganska) väl fungerande forum.

1
Bevaka tråden