Eftersom jag höll på att kapa Switcher-tråden vilket kanske inte var så snyggt så försöker jag med att skapa en separat tråd istället.
Idén är alltså att skaffa en hårddisk med mer lagringsutrymme till min Cube som idag har 20 högljudda originalgigabyte. Även om de inte är så störande i en dator med processor- & PSU-fläkt så märks det lite mer när det är den enda källan till ljud i datorn.
Planen är att installera en 2.5" laptop-hårddisk som har en ljudnivå på ~15dBA istället för den tystaste 3.5-tummaren (Seagate Barracuda 7200.7) som ligger på ~25dBA. Ljudnivån på WD-disken som sitter i den nu är betydligt högre än så. Dessutom skulle energiförbrukningen sjunka från 'Cudans 8W till <2,5W vilket är trevligt eftersom värme är extra evil i en Cube (som faktiskt har kylfläns på hårddisken).
Hårddisken jag kikar på är en Fujitsu-disk som snurrar i 4200 rpm (för ljudnivåns skull) med 8MB cache och 80 GB utrymme. Skulle kosta mig ~1200:- på rätt ställe. Är det någon som har en uppfattning om hur prestandan på en sådan står sig mot originaldisken (20GB WD/5400rpm/2MB (1MB?) cache)?
el Gringo,
Inkopplandet sker via en liten adapter som man sätter emellan plattkabeln och HD:n. Inget ovanligt där.
Pär,
Hur blir det trångt med en mindre hårddisk? Om jag använder en 2.5"->3.5"-adapter så kan jag väl montera den överallt där en 3.5" hade fått plats?