Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon mer som märkt att VLC 0.8.1 tar MYCKET mer processorkraft än innan?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag uppdaterade till vlc 0.8.1 när det kom men har märkt att fläktarna varvar upp så jag tittade lite på processorutnyttjandet och döm om min förvåning när en film tog upp nästan 100% av processorkraften!
Lite oroväckande då jag har en 2x2Ghz G5...

Tack och lov hade jag kvar vlc 0.7.2 på min gamla ibook så det blev till att lägga tillbaka den istället. Nu tar samma film ca 25% av processorkraften istället vilket är som det alltid varit.

Är det någon mer som märkt att vlc 0.8.1 drar MYCKET mer kraft än 0.7.2?

Det var för övrigt en HDTV-film (1920x1080i) med deinterlacingfiltret i vlc satt till blend och visst är det lite jobbigt för datorn men jag har kunnat se på fyra stycken sådana tidigare utan att det hackat så jag reagerade nu när endast en film fick den där lilla irriterande fläkten att gå igång.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-05 16:23

VLC 0.8.1 fungerar perfekt och mycket smidigt på min gamla Power Mac G4 800 MHz och på min blygsamma iMac Globe 800 MHz.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-06 16:09

På min PB G3 (Firewire) är 0.8.1 mycket rappare än med 0.7.2..
0.8.1 klarar så gott som alla .avi och .mpg mycket jämnare än 0.7.2 där det kunde hacka rätt ofta ibland. På iMacen (G5) har jag inte noterat någon direkt skillnad förutom att 0.8.1 startar upp snabbare.

En uppdatering till senaste VLC kan kräva att tidigare plist-filer för programmet kastas, för att det ska fungera som förväntat.

Jag har än så länge bara märkt förbättringar med senaste versionen.

Jag provade att kasta .plist-filen och sen ladda hem 0.8.1 på nytt och det är samma sak fortfarande.
Nåja jag får nöja mig med 0.7.2 vilket är lite synd för 0.8.1 fattade att jag har två skärmar, det gör inte 0.7.2 så jag får ändra huvudskärm hela tiden. Men bättre det än att fläktarna kör igång...

Det vore intressant om någon annan med G5-a kunde prova, jag kan skicka över en HD-fil och vlc 0.7.2 om det bara är det som saknas.

1
Bevaka tråden