- Organ
- Medlem ●
- Malmö
- 2002-08-27 21:29
Sådär, nu fick jag er uppmärksamhet. Jag ska dock hålla mig till det kontroversiella ämnet "klanka ner på os x".
Installerad Jaguar i förgår och upptäckte till mitt stora förtret att det fortfarande inte är så trevligt som jag vill att det ska vara.
För det första: Att skala om storleken på i fönster i olika program och i finder är ohyggligt otrevligt. Trots att jag nyss köpte mig ett GeForce2 kort så är uppdateringen ändock seg som sirap. Helt oacceptabelt.
Nu kommer säkert någon putslustig snubbe fråga om jag sitter och skalar om fönster i Finder hela dagarna och naturligtvis gör jag det. Det är inte alltid som fönstret man öppnar har önskad storlek eller kanske det är så att något man vill åt döljer sig bakom. Om det är någon som känner till nåt haxie som återskapar fönsterskalning som den beter sig i OS9 och tidigare så är jag idel öra.
För det andra: Aqua är fuuuult och enastående smaklöst! Jag har försökt. Tro mig. Jag har verkligen försökt att gilla denna kaskad av skuggor, highlights och blobbar men det går bara inte. Har naturligtvis förkovrat mig i Duality och testat så gott som alla themes som finns att tillgå men trots att man går så långt som att använda Classic Platinum av Max Rudberg så får jag ändå känslan av att Aqua ligger där och lurar.
Duality, MetamorphX osv ändrar ju egentligen endast de befintliga bildelement som systemet bygger på utan att ändra formatet. Den dagen det kommer en theme-changer som beter sig som Kaleidoscope kommer jag hoppa högt i skyn.
Visst är smaken som baken men jag tror inte att det finns en enda seriös svensk AD som på allvar kan tycka att Aqua är Da Bomb.
För det tredje: Låt mig stänga av ALL kantutjämning på typsnitt. Låt mig ändra färg på skrivbordets typsnitt. Låt mig stänga av skuggor på skrivbordets tyspnitt och, för sjutton, se till att icke kantutjämnde typsnitt kernas rätt. Har ni sett hur Geneva beter sig om det inte kantutjämnas i de olika applikationerna? Katastrofalt!
Quartz Extreme, bah... De kunde lagt ner krut på att utveckla versioner av GUI:et som även fungerar på äldre grafikkort. Enligt min personliga åsikt så är hastigheten i Finder en stor bidragande del som gör att datorn känns snabbare.
Jag kommer nog att köra vidare på OS 9 trots att det är en helt ny burk på intågande. Delvis på grund av ovanstående punkter och delvis på grund av att Macromedia inte kan få tummarna ur sina feta bakdelar och ens framföra en preliminär releasedatum på Director för OS X.
Någon med mig?
Hittade även den här, något föråldrade men ändock tänkvärda och läsbara, artikeln om Mac OS X och dess användargränssnitt på The Register: How I learned to stop worrying, and abandoned Mac OSX .
Kom igen. Sluta hålla Apple bakom ryggen och höja Jobs till skyarna. Apples produkter är underbara är Jobs har en sjuhelsikes förmåga att trollbinda människor men han är defenitivt varken gud eller ett helgon och Apple är verkligen inte den helige skrift.