Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Storbildsproduktion

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-05 02:13

Hej!

Jag skall ställa ut mitt företag på bröllopsmässan i februari. Jag kommer att ha en kort bröllopsfilm på kanske 5-15 minuter som skall rulla på en jätteduk på en stor scen. Idag filmar vi med DV kamera, tex sony vx1000. Jag funderar på om den kameran räcker för att blåsa upp filmen på en stor duk på scenen och visa den för alla mässbesökare.

Kommer ni fram till att det krävs bättre kameror, då får vi nog hyra HD kameror. Men då kommer vi till ett problem, nämligen hur man skall redigera det. Jag har inte Final Cut HD och har ingen kunskap i det området.
Idag använder vi avid för de pc folk som redigerar ibland, men även Final Cut Pro 4.1. Så vi har en ganska blandad lösning, på gott och ont.

Så min fråga är: Skall jag filma med HD eller räcker det med vanlig dv som vi har idag?

Om min utrustningen inte räcker till, hur skall min laguppställning se ut i så fall?

/Jonas

Jag är helt säker på att det räcker. Bra projektor och bra kamera (du kanske skulle sikta på nåt bättre än vx1000 från -95?) kommer att funka. Och när jag berättar att det kostar 40 000:- i veckan att hyra ett HD-paket (kamera + gluggar) så håller du säkert med mig ännu mer (och sedan måste du ju ha ett HD-kort, monitor och RAID-system + bandare).

HDV skulle ju kunna vara intressant men jag vet inte om det finns någon Sony FX1:a att köpa ännu.

• Oregistrerad
  • 2004-12-05 14:57

Hdv

Ursprungligen av Martin Munthe:

Jag är helt säker på att det räcker. Bra projektor och bra kamera (du kanske skulle sikta på nåt bättre än vx1000 från -95?) kommer att funka. Och när jag berättar att det kostar 40 000:- i veckan att hyra ett HD-paket (kamera + gluggar) så håller du säkert med mig ännu mer (och sedan måste du ju ha ett HD-kort, monitor och RAID-system + bandare).

HDV skulle ju kunna vara intressant men jag vet inte om det finns någon Sony FX1:a att köpa ännu.

Ah, jag menar HDV. Jag var på Apples Videoseminarium i veckan. De visade upp en ny hdv kamera från sony. Men att Final Cut inte har möjlighet att hantera det än. Nästa uppgradering skall fixa den lösningen, om jag minns och förstod rätt.

Någon som har koll på det här?

Jonas

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-05 16:58

Om ni har FCP 4.1 kan ni gratis uppdatera det till FCPHD 4.5, no problems what so ever. Då får ni massa smått och gott nytt (snabbare/stabilare program, fler funktioner) och visst nytt HD-stöd (Panasonic-kameror, DVCPRO HD).

Idag har inte FCP inbyggt stöd för HDV dock. Det kommer i nästa stora uppdatering (5.0, kommer troligen lanseras på NAB i April nästa år). För att redigera HDV i FCP måste du köpa en av två tredje-part-pluggar:

http://www.lumierehd.com/

http://www.heuris.com/MPEGProducts/IndieHDToolkit/index.htm

Vet inte om dessa har fullt stöd för Sony's FX1/PAL ännu dock, men som Munthe skrev så tror jag det idag är svårt att få tag på en FX1:a ändå.

Annars håller jag med honom om att en bra DV-kamera + projektor kommer göra jobbet fint. Hyr en PD170 eller en Panasonic ADVX-100 ex. Den senare ger även jäkligt fin "filmisk bild" då den kan jobba med helt progressiva bilder. Dessa har idag utan hinder fullt stöd i FCP.

HDV är iofs lite "grymt" i och med att du jobbar med samma bitrate som DV, men jag är lite skeptiskt till hur mkt bättre slutresultatet sedan blir. Högre upplösning får du givetvis... Time will tell

• Oregistrerad
  • 2004-12-08 20:03

Tackar

Ursprungligen av Erik.dv:

Om ni har FCP 4.1 kan ni gratis uppdatera det till FCPHD 4.5, no problems what so ever. Då får ni massa smått och gott nytt (snabbare/stabilare program, fler funktioner) och visst nytt HD-stöd (Panasonic-kameror, DVCPRO HD).

Idag har inte FCP inbyggt stöd för HDV dock. Det kommer i nästa stora uppdatering (5.0, kommer troligen lanseras på NAB i April nästa år). För att redigera HDV i FCP måste du köpa en av två tredje-part-pluggar:

http://www.lumierehd.com/

http://www.heuris.com/MPEGProducts/IndieHDToolkit/index.htm

Vet inte om dessa har fullt stöd för Sony's FX1/PAL ännu dock, men som Munthe skrev så tror jag det idag är svårt att få tag på en FX1:a ändå.

Annars håller jag med honom om att en bra DV-kamera + projektor kommer göra jobbet fint. Hyr en PD170 eller en Panasonic ADVX-100 ex. Den senare ger även jäkligt fin "filmisk bild" då den kan jobba med helt progressiva bilder. Dessa har idag utan hinder fullt stöd i FCP.

HDV är iofs lite "grymt" i och med att du jobbar med samma bitrate som DV, men jag är lite skeptiskt till hur mkt bättre slutresultatet sedan blir. Högre upplösning får du givetvis... Time will tell

Tack för hjälpen!

Jonas

Det går nog bra, Vi körde en kortfilm på en duk som var 6x6m och det såg helt okej ut..

Panaga, var du på Brewhouse och såg Apple? Då borde vi ha sett varandra...

Ska du ställa ut på mässan? Hör av dig!
Vilka ytor pratar vi om? För projektering, alltså.

adam.lundquist@picturethis.se

1
Bevaka tråden