Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DAVE eller 10.2 SMB

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har windows-servrar på jobbet. Jag har provat en gång med 10.1.5 att ansluta en nätdisk via SMB, men det skulle inte enligt Apple vara så stabilt och man fick ju skriva in adressen till servern.

I 10.2 ska ju detta med SMB funka säger dom. Någon som har erfarenheter av detta. Hur fungerar fildelning, skrivare, flera anslutna nätdiskar samtidigt osv...

Tydligen så är Thursby på gång med en DAVE 4.0 som nu finns som beta. Jag trodde man skulle slippa Dave med Jaguar.

Det verkar pågå en liten diskussion om det på versiontracker.
http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=16005&db=macosx

Fildelning är det enda jag provat på; det fungerar klockrent! Bara bläddra bland servrarna...

Detta inlägg på Versiontracker känns vettigt.

"One of the key reasons for our company to use DAVE is that it does not litter our Windows server with "._" files like OSX does. As for functionality, we are updating to 10.2 next week and will be testing SMB and DAVE both. But if OSX still spreads the ._ files, DAVE will be our choice. "

Detta märkte jag också när jag anslöt med 10.1.5. Skräpfiler i varje mapp man hade öppnat. Inte alls bra. Är detta borta nu...?

Man ser filerna genom att ansluta med OS9 och kolla i samma mappar.

Med 10.2 fungerar det fint att ansluta mot en NT server. Har kört utan Dave sen jag fick 10.2.

Dave är nog ute ur leken!

• Medlem
  • 2002-08-28 19:37

Kan 10.2 spara resource forks över Win nätverk? Det är väl annars en god anledning att använda Dave?

Nej, den får inte med resource forken vid uppladdning/nerladdning av filer mot Win2000 server.

• Medlem
  • 2002-08-29 09:45

Jag får inte upp min Windowsburk i listan, sammankopplade via en hub. Kan dock ansluta via IP-adressen. Ska det vara så? Borde inte den dyka upp automatiskt?Och varför får jag upp min egen mac i listan?, känns ganska onödigt...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-29 12:24

Skumt 10.2 och Samba.

Under 10.1.x har lyckats hitta min personlig filesharer på nätet med hjälp av:
smb://server/anstnr$ (dollar tecken)

Jag har kunnat logga på klockrent. Med 10.2 funkar det bara med mappar som inte slutar med $ (dollartecken)

Någon med koll/erfarenhet/bot...?

Verkar som 10.2 fortfarande sprider skräpfiler på win-servrar.

http://macworld.idg.se/community/nyhet.asp?ID=020829-MW3

• Oregistrerad
  • 2002-08-30 12:49

Vi har inte haft några problem sedan 10.1.5....

1
Bevaka tråden