Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst nätverk - Täckning i praktiken?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-07 22:31

En fråga om trådlöst närverk.
Min fru kommer i HemPC-satsningen att införskaffa en bärbar PC förberedd för trådlöst nätverk. En sladdlös router - Siemens Gigaset SE505 - kan beställas. Så här skriver man om den:

"Överföringsstandard IEEE 802.11g, upp till 54Mbps
WiFi-kompatibel
Räckvidd upp till 30 meter inomhus, 300 meter vid fri sikt
Enkel installation, webbaserat gränssnitt
Inbyggd brandvägg
Upp till 253 datorer kan sladdlöst anslutas via PC-kort eller PCI-kort
Gigaset USB Adapter 54
USB Adapter för att trådlöst koppla upp en stationär eller bärbar dator till Internet via anslutningspunkt. Stöder överföring med 54/11 Mbps enligt IEEE 802.11g / 802.11b. USB 2.0/1.1Stöder WPA och 64/128 Bit WEP."

Vi bor i en villa där vi har datorer i källaren, bottenvåningen och övervåningen. Villan är inte stor, byggd på 50-talet i lättbetong (strålande!!) och c:a 60 kvm i planyta. Kommer en trådlös router få kontakt med datorerna på de olika planen? Om så är fallet sätter jag in ett airportkort i min mac och plockar ned missprydande nätverkskablar. Vem har erfarenheter att dela med sig?
bosse

• Medlem
  • 2004-12-07 23:22

Allt handlar om att hitta optimal placering. Om det går att byta antenner på routern kan det också hjälpa. Likaså bättre (eller andra) kort och antenner på maskinerna.

Men eftersom hon får det är det väl bara att testa... Om jag inte missminner mig så har nyare PB:s inbyggda antenner i skärmen vilket ger bättre mottagning. Annars borde det gå att brygga två basstationer. Har tyvär inte gjort det själv, men andra på forumet har säkert erfarenhet.

Tyvärr har det blivit krångligare att få trådlösa nät att rulla okej, med WPA och allt, men som sagt - om du ändå hem får grejerna kostar det inget annat än tid.

I min villa (två plan, c:a 90 kvm per våningsplan) har jag full täckning överallt. Det fungerar bra även inne hos grannen. Hos mina föräldrar (enplansvilla med ganska stor golvyta) blir däremot mottagningen lite svagare när man kommer långt från basstationen. Det är vårt att förutse hur bra det kommer att fungera, kan variera med basstation, antenner, placering, byggmaterial i huset, m m. Den relativt lilla praktiska erfarenhet jag har pekar på att tillverkarna är lite optimistiska i angivelserna av räckvidd (kanske ingen större överraskning), men att den bör räcka för en normal villa. Dock har jag bara provat i trähus, ej i hus byggda av lättbetong.

• Oregistrerad
  • 2004-12-09 20:47

Tack för svaren. Jag kommer att beställa den trådlösa routern så får vi se vad som händer. Återkommer med rapport - om jag kommer ihåg det i mars/april när grejerna levereras.
bosse

1
Bevaka tråden