Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Andra behörighet på 1000+ filer snabbt och smidigt.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har iTunes-music-mappen under "Delat" så att alla användare har tillgång till samma bibliotek (via simpel alias-länkning).

nu har datorn chockat och mixtrat ihop behörigheterna. Inget stämmer. Hur kan jag ordna detta smidigt - vill inte sitta och ändra alla m3-filer manuellt.

Såhär ska det se ut:

Ägare: System
Åtkomst: Läsa och Skriva

Grupp: Johannes
Åtkomst: Läsa skriva

Övriga: Läsa skriva

Finns det nå´t smart program för detta?

Är väl bara att markera dom allihopa och ändra i visa info?

Annars går de o göra i terminalen också

som root, typ:
chown -R System:Johannes /Users/Johannes/Musik
chmod -R 777 Music

Via info på iTunes mappen och ändra behörigheterna. Klicka på "använd för underliggande objekt" så skall det väl vara löst

Ursprungligen av Shinji_Ikari:

Via info på iTunes mappen och ändra behörigheterna. Klicka på "använd för underliggande objekt" så skall det väl vara löst

Jag tycker aldrig riktigt att den knappen fungerar...

Det finns ett bra program som heter BatCHmod som funkar lysande.
Till lite annat också.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12057

Ursprungligen av Gorner:

Det finns ett bra program som heter BatCHmod som funkar lysande.
Till lite annat också.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12057

Jag testar! (Tack för tipset!)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-08 13:11
Ursprungligen av iJohannes:

Jag tycker aldrig riktigt att den knappen fungerar...

Håller jag verkligen med om. Ibland funkar det, ibland inte.

Fungerar skitbra!

Testade att ändra behörighet hit och dit och kollade info på en godtycklig ljud-fil och behörigheten ändrades dirket och precis som programmet skulla ha ändrat det.

• Oregistrerad
  • 2004-12-08 17:25
Ursprungligen av iJohannes:

Hej,

Jag har iTunes-music-mappen under "Delat" så att alla användare har tillgång till samma bibliotek (via simpel alias-länkning).

Jag satt upp så att båda itunes (båda användarna) delar sin musik och jag har öppnat den porten i brandväggen. Musiken finns nu under users/shared/itunes/.. problemet är att "iTunes 4 Music Library" filen som bara jag har rättigheter att skriva till skapar problemet att min tjej inte kan adda musik till bibliotekt, och det är ju inte så kul för henne, så finns det något sätt att ge henne rättighet att skriva till denna fil ? jag är rookie på mac så jag hajar inte det där med simple alias länking??

• Oregistrerad
  • 2004-12-08 22:11

vad är "simpel alias linking?

Ursprungligen av killemall:

Jag satt upp så att båda itunes (båda användarna) delar sin musik och jag har öppnat den porten i brandväggen. Musiken finns nu under users/shared/itunes/.. problemet är att "iTunes 4 Music Library" filen som bara jag har rättigheter att skriva till skapar problemet att min tjej inte kan adda musik till bibliotekt, och det är ju inte så kul för henne, så finns det något sätt att ge henne rättighet att skriva till denna fil ? jag är rookie på mac så jag hajar inte det där med simple alias länking??

Nån som kan????

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-09 08:23
Ursprungligen av killemall:

Nån som kan????

Högerklicka på filen, välj "Get info", kolla under fliken "Ownership & Permission" och "Details", ändra exempelvis så att "others" kan både läsa och skriva.

Hoppas du hittar även om du har svenskt system

Jag sitter med ett liknande problem! Jag försökte dra lite slutsatser av det som redan skrivits här men det räckte inte till, tydligen.

Nu till problemet:

Jag har precis skapat ett konto till min flickvän på min mac. Det jag vill är att vi ska kunna använda samma bibliotek i iTunes. Jag vill att biblioteket ska presenteras på samma sätt. T.ex. om jag har lagt till en skiva så ska det synas i iTunes på hennes konto.

Jag har försökt med att lägga biblioteket i en delad mapp och ordna så att hon får både läs- och skrivbehörigheter. Men det funkar inte. På hennes konto ser det ut som det inte finns någon musik alls. Platsen var /users/delat/iTunes under ägare behörigheter står det

ägare: mitt konto (administratör)
åtkomst: läsa och skriva

grupp: wheel (vad nu det är)
åtkomst: läsa och skriva

övriga: läsa och skriva

Jag vill helst börja om från början och skapa en ny mapp i delat för jag tror att jag har klantat mig.

Kan någon beskriva, steg för steg, hur jag ska göra? Skulle vara väldigt tacksam för eventuell hjälp!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-11 16:17

Steg för steg-instruktion
http://captnswing.net/howto/itunes/

Har ej testat själv, men det ser sofistikerat ut.

1
Bevaka tråden