- Gäst
- Oregistrerad ●
- 2004-12-10 22:24
Hej!
Jag bor i en gammaldagslägenhet med bara ett dubbeluttag för ström i varje rum. När den gamla PC:n började visa blåskärm lite väl ofta så började jag leta efter en dator var följande viktigast:
* Så få elsladdar som möjligt. En normal PC har 1 till CPU:n, 1 till skärmen, 1 till skrivare, 1 till högtalare. Detta ger en alldeles för stor sladdhärva bakom skrivbordet, särskilt eftersom de måste samsas med basenhet till telefon och skrivbordslampa. Förutom nätsladdarna så är det en massa mellan de olika delarna.
Nätsladden till skrivaren kommer man inte ifrån, men varför ska resten av datorn behöva mer än en nätsladd?
Började därför leta efter en allt-i-ett-dator. I övrigt hade jag ganska små krav på datorn eftersom jag inte är någon spelare.
Men jag hittade ingen Win-PC som följde dessa enkla specifikationer. I butikerna jag besökte var ofta förståelsen för mitt problem lika med noll. Det mest frekventa rådet var att skaffa en laptop, men det känns som sittkomforten blir lidande. Dessutom är de flesta laptoparna fula som stryk.
Efter ett tag så började det gå upp för mig att en Mac (iMac eller eMac) var enda allt-i-ett-datorn som gick att få tag i. Jag började kolla upp specarna. Lite skeptiskt först, eftersom jag i forna dagar förtvivlat försök mata ut en diskett ur en gammal Mac (kom aldrig på att disketten skulle dras till soptunnan).
Men ju mer jag forskade så gick det upp för mig att det fanns klara fördelar. Förutom designen så känndes det UNIX-baserade OS:et väldigt lockande. Detta beroende på stabiliteten, "överblickbarheten" (dvs programmen sprids inte kors och tvärs över disken som i Windows), och de många GNU-programmen (pga att den är enkelt att porta från Linux).
Dessutom kändes det fräscht och lite spännande med ett (för mig) nytt användargränssnitt.
Nu har jag haft en iMac G5 1,6 MHz 17" i en vecka. Gothia i Linköping hade den inne så jag behövde bara vänta en vecka (på MS Office... kan inte släppa allt )
Är supernöjd! Den startar snabbt och tuffar på utan problem. Det var bra att det gick snabbt att komma igång och att de flesta program man behöver är med. Var inga problem att tanka över filer från den gamla PC:n mha av korskabel heller.
Min sambo klagade först på att det såg konstigt ut och inte funkade som det brukar. Bl.a. så klarar inte Safari webmail i www.home.se och höger musknapp saknas. Men kritiken byttes till lovord när vi städade lägenheten och fann att det inga problem att dammsuga under skrivbordet länge...
Förresten, någon som vill köpa en gammal Pentium II? Billigt?
mvh
-Martin Olausson