Ber om ursäkt om jag missat någon tråd där detta redan tagits upp.
Mitt problem:
Mina kompisar kommer åt min server från mitt domännamn men inte jag. Jag måste använda serverns LAN-adress. Detta funkade så länge jag bara hade en FTP-server igång men nu försöker jag lära mig Apache, och det verkar som om jag måste använda domänadressen om jag ska kunna testa fullt ut.
Jag har dynamisk IP och har registrerat en adress på dyndns.org - det funkar bra.
Jag har ett lokalt nätverk med 2 datorer varav den ena är servern, det går inte att nå servern från WAN med någon av dem.
Har bredbandsbolagets uppkoppling så jag antar att det sitter någonslags router i källaren.
Min router/brandvägg är en Zyxel som jag är mycket nöjd med, men jag antar att det är här problemet sitter. Har provat med att stänga av brandväggen, ändrat port för routerns webgränsnitt, m.m. - ändå funkar det inte. Blir det någonslags krock med LAN-adresserna när datorn utifrån anropar samma adress som den utgår ifrån, eller vad är det som sker?
I loggen står följande när jag försöker nå min server via nätet (med domänadressen):
Firewall rule match: ICMP (W to W/P, rule:2, type:8, code:0)
Source: 66.117.41.13
Destination: Min IP-adress (WAN)
Åtgärd: ACCESS FORWARD
Remote Management: ICMP denied
Source: 66.117.41.13
Destination: Min IP-adress (WAN)
Åtgärd: ACCESS BLOCK
Vad är source för adress? Det är inte någon lan-adress åtminstone.