Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hastighetsbegränsning i Virtual PC 7 med Win XP Pro?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-10 00:38

Har i dag testat VPC 7 på en Power Mac dual 2,5 GHz med massor av RAM och en iBook 12" på 1,2 GHz och med 768 MB i RAM. Det var absolut ingen skillnad i prestanda! Tvärt om kändes det som om VPC flöt på bättre på iBooken. Har Microsoft byggt in spärrar så att VPC inte kan utnyttja G5-processorernas hela potantial eller vad är det frågan om? VPC borde väl vara avsevärt snabbare på en muskelmaskin som en dual 2,5?

• Medlem
  • 2004-12-10 00:53
Ursprungligen av Mondo:

Har i dag testat VPC 7 på en Power Mac dual 2,5 GHz med massor av RAM och en iBook 12" på 1,2 GHz och med 768 MB i RAM. Det var absolut ingen skillnad i prestanda! Tvärt om kändes det som om VPC flöt på bättre på iBooken. Har Microsoft byggt in spärrar så att VPC inte kan utnyttja G5-processorernas hela potantial eller vad är det frågan om? VPC borde väl vara avsevärt snabbare på en muskelmaskin som en dual 2,5?

Nä men den är dåligt optimerad för G5.. Tror också att det kan ha att göra med att G4 kan köra både omvänd och rak byteordning.. X86 kör omvänd (little endian) Har för mig att G5 inte klarar det så den måste vända på alla byten vid emulering

• Medlem
  • 2004-12-10 00:56

Jepp så är det

Virtual PC and the new G5

http://www.shahine.com/omar/PermaLink,guid,e706c1bf-87fe-4cd0-aa78-a78ac023cd4a.aspx

]Business week just ran this story on the incompatability of Virtual PC 6.1 for Mac (the version we just shipped) with Apple's newest hardware, the G5 Macintosh.

If you are wondering why this is, they actually get the facts right:

The reason for the incompatibility, according to Microsoft, is that the current version of Virtual PC for the Mac relies on a feature of the PowerPC G3 and G4 processors called "pseudo little-endian mode," which helps boost performance of a Mac when it is trying to emulate a Pentium chip.

"Because the new G5 processor does not support this feature, large portions of the (Virtual PC) for Mac program must be rewritten and carefully tested to work properly on the G5 CPU (central processing unit)," Microsoft said.

In fact, VPC is probably one of the only Macintosh programs which switches the PowerPC G3 and G4 chip into little endian mode to support faster emulation. You see Computers based on the x86 architecture (Windows PCs) are little endian. Macintoshes are big endian.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-10 08:52

Bättre än VPC6 ivarje fall...

Jag tycker (=upplevd prestanda) att VPC är klart rappare än VPC6.1 på min PB12"revA (1,25GB). Och jag tycker även att VPC7 är ytterligare snabbare (snabb och snabb, anständigare i varje fall...) på min G51.8revB (2GB). Har inga sifferbelägg, men för min del är det en tydlig skillnad. Jo, förresten jag kör WIN2000 skall tilläggas i VPC.

• Oregistrerad
  • 2004-12-11 16:17

Jag kör VPC 7 på en PowerBook 1,33 GHz 512 MB RAM och på en PM G5 Dual 2,5 GHz 1,5 GB RAM, och det går klart mycket kvickare på G5an. Som natt å dag faktiskt.

• Oregistrerad
  • 2004-12-12 02:12

Jag sitter med Virtual PC 7 xp pro, men det går segt, vad kan jag göra så det flyter på bättre ? vad ska ändras.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-12 19:12

Firefox

Har planer på att byta från Safari till Firefox som jag tycker är utmärkt.
Hur gör jag för att importera bokmärkena från Safari?

Finns Safari för Windows? Länk?

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-13 10:29
Ursprungligen av leonardo:

Finns Safari för Windows? Länk?

Kan jag inte tänka mig. Det är en ren Apple-produkt.

1
Bevaka tråden