Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Färger i Safari vs Firefox

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-12-13 11:51

Hej, jag har en fundering kring hur färgerna ser ut i bilder när man tittar på dem i olika webläsare.
När jag tittar på bilderna på min hemsida (saidkarlsson.com) i safari så upplever jag färgerna som kraftigt överdrivna, medans de i firefox eller i IE samt Firefox på PC ser ut som de "ska göra". Vad beror detta på ? Går det att ställa in hur safari ska visa färger på något sätt?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-12-13 13:26

Det är konstigt... Jag har altid haft problem med IE för att den har visat fel färger... Är du säker på att det inte är så att det är Safari som visar det rätt?

• Oregistrerad
  • 2004-12-13 13:46

Safari använder colorsync som standard, dvs använder skärmens ICC-profil. I Explorer måste du aktivera detta manuellt (inställningar/Webbinnehåll). Hur man gör i Firefox vet jag faktiskt inte - hittar inget sådant alternativ.

På webben måste man nog acceptera att färger varierar en hel del. Du har ju ingen aning om hur tittaren har skämen inställd.

Är det inte bara så enkelt att det är de 2 olika gammavärdena för mac respektive PC som åter spökar - en har väl 1,8 och en har väl 2,2 och då blir det ju olika mellan platformarna.

• Oregistrerad
  • 2004-12-13 14:26

Gamma påverkar inte färgintensiteten utan hur mörka mellantonerna upplevs. Mac har traditionellt haft en ljusare bild som standard (Gamma 2,2) men du kan ställa in skärmen hur du vill.

Jag har ett liknande problem...

Har en tft 17" som visar perfekta färger när den används med windows, mennär jag kör dual screen och drar upp ett fönster får jag lite blåstick. försökt knåpat bort den men det vill sig inte.

• Oregistrerad
  • 2004-12-13 15:55

PC skärmens gama värde gämt emot din borde göra att resultatet blir tvärt om. Hög mättnad och mörk på PC, ljusare på din. Har du problem med andra sidor på din dator eller är det bara din egen sida?

Edit: så går det när man öppnar upp en massa flikar och djöjjer med att posta. Samma svar 2 ggr

Ja, skillnaden i förvalt gammavärde mellan mac och PC är ett olösligt problem i dagsläget, bilder på PC blir mörkare än på mac och det är inte mycket man kan göra åt det (man kan göra något åt det på sin egen dator förstås, men inte andras).

• Oregistrerad
  • 2004-12-15 18:22

Skulle vara att man standardliserar färgprofilshanteringen på internet. Har aldrig provat att kryssa i möjligheten i webläsaren och prova. Någon som vet om det funkar ok?

• Oregistrerad
  • 2004-12-15 19:21
Ursprungligen av Per-Olof Rupp:

Skulle vara att man standardliserar färgprofilshanteringen på internet. Har aldrig provat att kryssa i möjligheten i webläsaren och prova. Någon som vet om det funkar ok?

Visst fungerar det. Men det innebär inte automatiskt att du ser rätt färger, bara att webbläsaren använder din bildskärmsprofil. Du måste ju också ha skapat en sådan som stämmer för just din skärm.

Tror inte att det är möjligt att standardisera färger på Internet så att alla ser samma sak. 95% av användarna har antagligen inte ens en susning om vad färgprofiler är. De flesta bryr sig inte mer än att ställa in skärmen så att bilden blir lagom ljus.

Färger är inte heller något exakt. Du kalibrerar egentligen skärmen efter det ljus (färgtemperatur) du har runt den, så att du kan bedöma färgen på skärmen utifrån dina ögons normala referenser. Har du blått eller rött ljus runt skärmen blir intrycket av samma färg ett helt annat.

Ett annat problem är att många skärmar inte klarar att visa så många färger, dvs klarar en ganska liten färgrymd. Alla färger utanför skärmens färgrymd visas fel oavsett hur du kalibrerat. Men nu börjar det kanske bli väl djupt...

• Oregistrerad
  • 2004-12-15 20:09
Ursprungligen av Stefan Andersson:

Visst fungerar det. Men det innebär inte automatiskt att du ser rätt färger, bara att webbläsaren använder din bildskärmsprofil. Du måste ju också ha skapat en sådan som stämmer för just din skärm.

Tror inte att det är möjligt att standardisera färger på Internet så att alla ser samma sak. 95% av användarna har antagligen inte ens en susning om vad färgprofiler är. De flesta bryr sig inte mer än att ställa in skärmen så att bilden blir lagom ljus.

Färger är inte heller något exakt. Du kalibrerar egentligen skärmen efter det ljus (färgtemperatur) du har runt den, så att du kan bedöma färgen på skärmen utifrån dina ögons normala referenser. Har du blått eller rött ljus runt skärmen blir intrycket av samma färg ett helt annat.

Ett annat problem är att många skärmar inte klarar att visa så många färger, dvs klarar en ganska liten färgrymd. Alla färger utanför skärmens färgrymd visas fel oavsett hur du kalibrerat. Men nu börjar det kanske bli väl djupt...

Nej då. Alltid kul med färgprofiler och hur dom funkar. Kommer ihåg hur jag slet med färgerna på webben innan jag började med färgprofiler.

1
Bevaka tråden