Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

scanningsproblem...

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-13 13:32

Jag har en scanner (epson 4870 photo) ansluten till en powermac G4 med 512 i minne. Efter att jag scannat 100 bilder säger scannerprogrammet "scannern kunde inte tilldela nödvändigt minne, stäng något annat program och försök igen".
Problemet är bara det att jag inte har något annat program öppet.
är det så att programet liksom snor åt sig minne och lägger på lager eller vad man skall säga, och nu finns det inte mer minne kvar.

är det någon som vet hur jag skall göra för att kunna fortsätta scanna??

Tack...

• Medlem
  • Oslo
  • 2004-12-13 13:38

Det låter som om minnet tar slut, starta om scannerprogrammet så borde det räcka för 100 till. Vilket OS kör du det låter som MacOs 9? och vilket scannerprogram?

• Oregistrerad
  • 2004-12-13 13:57

Jag har startat om datorn, detta hjälper inte.
OS 10.2.8 scannerprogrammet är epson scan

• Medlem
  • Oslo
  • 2004-12-13 14:13

Hur är det med Hårddisk utrymmet?

• Oregistrerad
  • 2004-12-13 14:37

Hårddsikutrymme finns det c:a 8gb kvar, så det borde inte heller vara problemet..

• Oregistrerad
  • 2004-12-13 14:43

Minnesläckage låter det som. Precis i Acrobat Distiller.
Har du testat uppdatering. alt. köra programmet som en TWAIN-plugg i programmet "Bildinsamling"?

• Oregistrerad
  • 2004-12-13 14:48

Tack för tipset Schuckert, men vad betyder det på svenska??

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-13 15:38

Kör du via USB eller FireWire, min erfarenhet är att Epson aldrig lyckats göra en enda FW-drivrutin till någon av sina produkter som fungerar på ett tillförlitligt sätt, detta kan leda till alla möjliga fel - har haft gud-vet-hur-många fel både på min 4870 och min 2100-skrivare när jag försökt köra via FW. Men med USB är det lugna gatan!

• Oregistrerad
  • 2004-12-13 16:06

Funkade inte med usb heller, den scannar två bilder av åtta, sedan säger den "scannern kunde inte tilldela nödvändigt minne, stäng något annat program och försök igen"

någon annan tanke om vad det kan vara...

//Peter

Samma problem med min Canon Lide, som jag använder som Twain import i Photoshop.
Min lösning: Stäng programmet (i det här fallet PS). Verkar som programmet inte bara sparar på vald hårddisk utan också i någon temp eller cache-fil.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-13 22:01

När du köpte din skanner, fick du inte silverfast SE med på köpet?

• Oregistrerad
  • 2004-12-14 09:46

Är silverfast SE ett scanner-program??

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-14 13:40

Japp!
Silverfast gör helt klart dom bästa skanner mjukvarorna, SE är en väldigt bra konsument version, jag själv kör silverfast (Ai) på båda mina skanners, bla en Epson 4870. Jag skulle råda dig att testa silverfast för det ger dig mycket mer kontroll på inskanningen..

Silverfast

/Fred

på jorden

....

Vuescan annat bra alternativ

Ska du använda Silverfast ska du nog titta riktigt ordentligt på en site som Computer Darkroom.

Annars tycker jag att Vuescan är enklare att använda. Har med Epson 4870 skannat tusentals bilder med Vuescan utan problem. Du kan hämta programmet på http://www.hamrick.com/. Killen som utvecklar programmet är mycket snabb med uppdateringar och stöder en mängd olika skannrar.

Stefan

• Medlem
  • Lund
  • 2005-01-02 02:12
Ursprungligen av Fredric:

Japp!
Silverfast gör helt klart dom bästa skanner mjukvarorna, SE är en väldigt bra konsument version, jag själv kör silverfast (Ai) på båda mina skanners, bla en Epson 4870. Jag skulle råda dig att testa silverfast för det ger dig mycket mer kontroll på inskanningen..

Silverfast

/Fred

på jorden

....

För några år sedan var utan tvekan Silverfast ett av de bästa programmen. Programmet är stort och svårt för en nybörjare att använda /hantera om man skall ta till vara alla möjligheterna som programvaran erbjuder. Vuescan scannar enklare och har en enligt mitt tycke en mycket bra hantering av vit, svart och gråpunkt i bilden. Programmet ger också mjukare inläsningar med vackert tonal återgivning vilket kan ses i histogrammet.

mvh

Ursprungligen av mint:

Jag har en scanner (epson 4870 photo) ansluten till en powermac G4 med 512 i minne. Efter att jag scannat 100 bilder säger scannerprogrammet "scannern kunde inte tilldela nödvändigt minne, stäng något annat program och försök igen".
Problemet är bara det att jag inte har något annat program öppet.
är det så att programet liksom snor åt sig minne och lägger på lager eller vad man skall säga, och nu finns det inte mer minne kvar.

är det någon som vet hur jag skall göra för att kunna fortsätta scanna??

Tack...

Har exakt likadan scanner, kopplad med firewire till en PMG4 MDD med 512MB minne, scannar med epson scan - och allt är i sin ordning för mig - MEN däremot har jag haft liknande problem förr. Löste detta genom att inte scanna till samma hårddisk som systemet ligger på - men det gick också att scanna till systemhårddisken - men då krävdes runt 25GB ledigt (utöver det du scannar) vill jag minnas. Så om du kan testa att scanna till en annan hårddisk/partion och se om det funkar. Det andra alternativet är jag inte alls säker på om det verkligen var så att det funkade.
Det var längesen.

1
Bevaka tråden