Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gammal tråd: Nils Holmlöv (MacWorld) har sagt sitt om Mac OS X

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skapades ursprungligen av: tott:
Kanske det finns de som är okritiska mot X, jag är inte en av dem.

Däremot tycker jag det är lite nedvärderande att säga att systemet inte kan rekommenderas för normalanvändare, vad nu det är. Proffsanvändare däremot gör nog rätt i att lära sig X fortast möjligt säger han också.

Ett av de stora problemen verkar vara att man måste använda sig av Appleshare via TCP/IP tex, är inte det en "proffsfunktion" snarare än "normalfunktion"? Som MacMicke uttrycker det så använder normalanvändaren lite mail, web och såna saker. De försöker inte köra Photoshop i Classic för att hinna fixa saker till en deadline! Proffs använder 9 tills deras verktyg finns för X, det är snarare "normalanvändare" som faktiskt kan använda X nu! Alla, proffs och amatörer, kan ju däremot hoppa runt i X och undersöka, kanske prova nåt spel och lära känna systemet.

Jo, du har rätt i att fildelning via TCP/IP är en proffsfunktion. Fildelning borde inte vara det, men är det i Mac OS X. Tänk dig nu att du har en gammal Mac som fortfarande snurrar med det operativsystem som kom med burken, och sen vill du ha Mac OS X på din G4. Men Mac OS X-burken kan inte se de andra Macarna i ditt nätverk, eftersom de inte kan fildela via TCP/IP - den funktionen kom i Mac OS 9.

Det här är inte en detalj, det är jävligt irriterande och påverkar massor med folk.

Hade Mac OS X varit gratis hade det varit en annan grej, men för 1500 spänn plus ett antal timmar förväntar man sig mer än att bara kunna experimentera lite.

Jag dissar inte Mac OS X och jag dissar inte normalanvändare - allt jag säger är att det finns ingen anledning för dem att lägga ut pengar och tid på något som idag faktiskt inte ger dem särskilt mycket de inte redan har. Mac OS 9.1 är ett riktigt bra Mac OS, och för de flesta är Mac OS X idag inte något stort steg framåt.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

• Medlem
  • 2001-06-04 13:56
Citat:

Skapades ursprungligen av: Nils Holmlöv:
[b]Jag ser inte mig själv som en normalanvändare, och jag håller med om att de som är vanast vid Mac OS kommer att vara de som har svårast att byta.

Gamla hundar kan lära sig sitta enklare än man tror ibland! Själv har jag använt Mac i 9 år, X är annorlunda men inte främmande. Det har ju gjorts små förändringar i gamla OSet också, glöm inte det.

Citat:

Dessutom understryker jag att min rekommendation gäller just nu, och kan vara annorlunda i augusti eller september.[/b]

Fair enough. Du påpekade faktiskt det.

Citat:

Photoshop är ett väldigt spritt program, så underskatta in den basen.

Jag tror de flesta inser hur viktigt Photoshop är.

Citat:

Apples kunder skall inte köpa och installera Mac OS X för att hjälpa Apple - de skall köpa det för att det gör dem effektivare, mer konkurrenskraftiga eller för att de får roligare med det.

Självklart ska man inte stödköpa X, det är vansinnigt. Jag tycker det är en bra ide att köpa det och undersöka. Ju förr alla vänjer sig vid X desto bättre! Det är som sagt framtiden för Mac. Kanske det dessutom kan kännas nytt och kul med Aqua, inget fel på lite plastikkirurgi.

Citat:

Men för proffsanvändare är det en annan sak, de måste börja nu om de inte redan börjat, eftersom Mac OS X inte kommer att försvinna och de måste ha koll.

Grejen är väl att de inte gärna kan använda X i jobbet, varför ska *de* av alla installera det nu? Tidigare sa du att man inte ska installera X om det inte gör saker effektivare eller roligare. Det lär inte göra dem mer effektiva, produktionen skulle sjunka som en sten… Hur kul skulle det vara?

Jag tror att varken proffs eller vanliga dödliga dör av att vänta några månader till innan de börjar jobba i systemet. Att utforska det redan nu har alla nytta av.

Det här var väl inte riktat till mig men jag kände mig tvingad att svara.

[ 04 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: tott ]

• Medlem
  • 2001-06-04 14:25
Citat:

Jo, du har rätt i att fildelning via TCP/IP är en proffsfunktion. Fildelning borde inte vara det, men är det i Mac OS X. Tänk dig nu att du har en gammal Mac som fortfarande snurrar med det operativsystem som kom med burken, och sen vill du ha Mac OS X på din G4. Men Mac OS X-burken kan inte se de andra Macarna i ditt nätverk, eftersom de inte kan fildela via TCP/IP - den funktionen kom i Mac OS 9.

Det här är inte en detalj, det är jävligt irriterande och påverkar massor med folk.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

Det var inte riktigt vad jag menade. Fildelning via nätverk är nåt de flesta inte sysslar med över huvud taget, vilket protokoll som används är alltså inte intressant för dem! Dessutom medföljer ju 9.1 när man köper X, det är bara att installera på de gamla maskinerna om de inte är antika.

Det finns säkert andra lösningar än just Appleshare för de som behöver.

• Oregistrerad
  • 2001-06-04 21:11

Solen har visat sitt vackra ansikte idag och livet har varit underbart. Men när jag återkommer till den här diskussionen så känner jag mig så trött på den. Argumenten är outtömmliga åt båda håll. Det är ju inte bara här den här diskussionen pågår. Den pågår över hela nätet och den har delat upp mac användare i två grupper. En vänta och en kör. Det känns som om båda grupper vill "förenkla" den andras bild. Det enda jag önskar av t ex Nils Holmlöv är att inte "avfärda" macos x på ett sådant sätt att det uppmuntrar användare n X att inte testa macos X (dvs vänta). Om inte någon kräver min syn på ditt eller datt i den här diskussionen så tänker jag övergå till en mer aktiv undervisande approach. Lära och lära ut om X, så att fler kan lära sig att använda Mac OS X och upptäcka dess fördelar. Jag hoppas ingen har känt sig kränkt av några av mina inlägg, speciellt Nils då som har fått figurera ansikte för vänta gruppen. Inget har varit personligt.
Mitt första steg ska bli att anordna en Mac OS X kväll på mitt företag (IT firma med ca 250 anställda varav 6 st mac tekniker) alla lär inte komma men intresset är stort för X. Och det hos människor som aldrig använt Mac!
Från en som endast botar till system 9 för dvd (och visst sjutton saknar även jag photoshop).
(Om du vill testa X och tvekar så finns en bra lista på stötestenar här: http://maccentral.macworld.com/news/0106/04.diary.shtml
Om något på denna listan stör dig otroligt bör du nog fortsätta med 9.)

Live Long and prosper.

MacMicke

[ 04 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: MacMicke ]

Citat:

Jag ser inte mig själv som en normalanvändare, och jag håller med om att de som är vanast vid Mac OS kommer att vara de som har svårast att byta.

Dessutom understryker jag att min rekommendation gäller just nu, och kan vara annorlunda i augusti eller september.

Photoshop är ett väldigt spritt program, så underskatta in den basen.

Apples kunder skall inte köpa och installera Mac OS X för att hjälpa Apple - de skall köpa det för att det gör dem effektivare, mer konkurrenskraftiga eller för att de får roligare med det. Det handlar trots allt om en investering på 1500 kronor och åtskilliga timmar innan man har lokaliserat alla servrar, skrivare et c och innan man är lika "flytande" i Mac OS X som i Mac OS 9. OK, vad får man då för det? Idag, inte tillräckligt för att det skall vara värt det. För den som bara mailar, surfar och skriver lite text får man efter 1 500 kronor och ett par timmars pulande, möjligheten att göra exakt samma sak i ett nytt gränssnitt. Är det värt det?

Men för proffsanvändare är det en annan sak, de måste börja nu om de inte redan börjat, eftersom Mac OS X inte kommer att försvinna och de måste ha koll.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

Håller med Nils Holmlöv om allting i det uttalandet.

Jag är en poweruser som har hållt på med Mac i 16 år och jag märker att jag inte alls är lika "flytande" i Mac OS X som i Mac OS 9.

Jag vet precis som många andra att Mac OS X är det OS som kommer att gälla om några år och det är dags att "prova" och "vänja sig". Men till vardags då man skall vara produktiv går inte det med Mac OS X.

Mac OS 9.1 har bra "fartoptimering" för gratik och det mesta. Mac OS X har mycket kvar. Carboniserade program är viktigt också.

Smaken är som baken, delad.

Några kan jobba produktivt med Mac OSX. Dessa kan skatta sig lyckliga.
Andra kan inte arbeta lika produktivt, må vara att system är för långsamt, funktioner saknas eller program från tredje part saknas. Dessa känner sig tvingade att fortsätta med OS9. Eller så kanske drar de en lättnadens suck, då de inte behöver befatta sig med ls -l , ping och top.

Jag håller med Patrick, man ska inte dra FÖR många paralleller med Mac OS9. Namnet och vissa saker kan tyckas påminna om varandra men OSX är ett NYTT system.

Visst saknar jag också vissa funktioner men idet stora funkar det bra och jag kan till 90% klara mina uppgifter.

Men OSX kommer, lika oundvikligt som mörkret varje natt. Det gäller bara att förbereda sig väl inför den nya teknologin.
Var och en har sitt sätt att förbereda sig på. Låt det också vara så.

5 down. 95 to go - Steve Jobs

[ 05 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Citat:

Grejen är väl att de inte gärna kan använda X i jobbet, varför ska *de* av alla installera det nu? Tidigare sa du att man inte ska installera X om det inte gör saker effektivare eller roligare. Det lär inte göra dem mer effektiva, produktionen skulle sjunka som en sten… Hur kul skulle det vara?

Skälet är enkelt, så fort de köper en ny Mac konfronteras de med Mac OS X. Och som jag skrev, då är det för bråttom för att börja testa och experimentera, då måste burken upp och in i produktion snarast möjligt.

Märk väl att det jag sa var inte att de skulle ta in det i produktionsmiljö nu, utan att de måste börja använda det, experimentera, lära sig att behärska det. Driftsättning nu är inte särskilt viktigt eller ens tillrådligt.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

Citat:

Skapades ursprungligen av: tott:
Det var inte riktigt vad jag menade. Fildelning via nätverk är nåt de flesta inte sysslar med över huvud taget, vilket protokoll som används är alltså inte intressant för dem! Dessutom medföljer ju 9.1 när man köper X, det är bara att installera på de gamla maskinerna om de inte är antika.

Det finns säkert andra lösningar än just Appleshare för de som behöver.

Det är kanske på sin plats att påpeka att MacWorld är en tidning för professionella användare och avancerade hemanvändare, i den ordningen. Alla är välkomna att läsa, men det är dessa grupper vi anpassar valet av artiklar och nivån på artiklarna för.

Dessa grupper använder fildelning i nätverk. Inte bara några, inte bara majoriteten, inte bara de flesta, inte ens bara till övervägande del. Alla. Undantagen är de som bekräftar regeln.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

• Oregistrerad
  • 2008-01-09 21:43

Tänk vilka historiska diskussioner man kan hitta. Det har ju skett en del under de senaste sex och ett halvt åren.

• Medlem
  • 2008-01-09 21:58
Ursprungligen av Doktor G:

Tänk vilka historiska diskussioner man kan hitta. Det har ju skett en del under de senaste sex och ett halvt åren.

Ja, inte bara vad gäller Mac OSX...

Ursprungligen av Nils Holmlöv:

Det är kanske på sin plats att påpeka att MacWorld är en tidning för professionella användare och avancerade hemanvändare, i den ordningen. Alla är välkomna att läsa, men det är dessa grupper vi anpassar valet av artiklar och nivån på artiklarna för.

Ursprungligen av Doktor G:

Och vad är poängen med att gräva fram den? Vad är det du vill diskutera?

• Oregistrerad
  • 2008-02-21 03:52
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Och vad är poängen med att gräva fram den? Vad är det du vill diskutera?

Stör det dig så pass mycket finns det alltid en bakåtknapp i webbläsaren.

Nostalgi, Ingemar, nostalgi...

orka digga upp en 6 år gammal tråd

Hade man frågat samma person nu så hade han nog haft en alldeles annan uppfattning

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Hade man frågat samma person nu så hade han nog haft en alldeles annan uppfattning

Om Mac OS X ja, men antagligen inte om Mac OS X .

• Medlem
  • 2008-02-20 18:06

Första versionen var skit. Helt oanvändbar och ful. Jag hade föredragit Windows 3.11 "Network edition".

I ärlighetens namn blev OS X inte bra förrän 10.2.

ja okej, 3.11 är ju knappast snyggare än 10.1 iaf

jo jag hade en gammal compaq med just 3.11 innan när man var liten som man fått ärva av sin gudfar

Bevaka tråden