Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide till OS X

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kör nu OS 9.2, men har beställt mer minne och en jaguar som kommer i nästa vecka. Problemet är att jag kan nada om Unix och sådant. Vore kul om ni kunde rekommendera någon bra bok i ämnet.

För classic fanns en bok som hette typ Mac Secrets som lärde mig massor. Har det kommit ut något liknande för OS X än?

Om du gör en sökning på Amazon så hittar du ett gäng böcker. Annars kan du gärna bläddra i svenska MacWorld från de senaste året, de har haft en hel del artiklar om OS X.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-29 22:06

Har en PDF-guide som jag hittade på nätet. Vet inte hur pass bra den är.

Ingenting mot en bok men kanske något att bläddra igenom tills de beställda böckerna kommer.
Skicka ett mess med mailadress så mailar jag den.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2002-08-29 22:27

Du behöver inte kunna ett iota av UNIX för att använda OS X - däremot kan du göra mycket roligt (användbart) mha Terminal, som är programmet rakt in i UNIX:en i OS X.

På utmärkta http://www.macosxhints.com finns massor att ösa ur, både vad gäller Terminal-hack och diverse mer eller mindre odokumenterade tips.

Där finns också OS X Guidebook som jag tycker är värt 10 dollar. Mer rakt på sak än de böcker jag sett för det femdubbla beloppet...
(Skrev ut den och band in den i en "maskin" så nu ser den än mer proffsig ut. )

Och du - kom ihåg att OS X är ett helt nytt system än 9:an - inte en uppföljare...

[ 29 Augusti 2002, 22:28: Meddelandet ändrat av: spacemanspiff ]

Visst kan man leta böcker på Amazon, men det är väldigt svårt att veta hur bra de är utan att ha läst dem. Har blivit besviken många gånger när jag köpt datorhandböcker av olika slag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-29 23:15
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: spacemanspiff:

OS X Guidebook som jag tycker är värt 10 dollar.

När vi ändå är inne på ämnet. Är det någon som har något liknande men mer avancerad. Något som förklarar allt men på ett bättre sätt än tex
Mac OS X Server PDF:en. (Det e ju en riktigt bibel)

• Oregistrerad
  • 2002-08-30 01:33
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Acke:
Något som förklarar allt men på ett bättre sätt än tex Mac OS X Server PDF:en. (Det e ju en riktigt bibel)

Vad är det för PDF? Ngt som följer med när man köper X Server, eller nåt man kan få tag i på annat sätt?

Den 622 sidor långa manualen (i pdf-format) finns att hämta här.

Den kostar inget och ger en bra genomgående bild av Mac OS X och dess funktioner.

Jag skulle varmt vilja rekommendera boken "Mac OS X Unleashed" av John Ray och William C. Ray, utgiven av SAMS förlag. ISDN: 0672322293

Täcker förvisso "bara" 10.1 men är en snuskigt bra bok som går igenom både grunderna i X och UNIX biten ganska rejält (på ett hyfsat lättfattligt sätt).

Man skall inte skriva inlägg före 7 på morgonen...
ISBN blev tydligen ISDN...inte så snabbtänkt kanske?? (tydligen slöare än ISDN)

1
Bevaka tråden