Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lacie 321 21TFT Nec eller Apple

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-28 17:53

Hej, tänkte köpa en skärm för jobba med fotografi och sedan printa till Lambda.
Är det någon som har förslag. De som jag kikat på är Apples 20 och 23 tummare som ska vara acceptabla för fotografiskt arbete. Men nu har det också kommit en Lacie 321 som jag tror är bra men inte hört något om ännu. http://www.lacie.com/se/products/product.htm?pid=10503

En annan som jag läst om är NEC Spectraview 2180 som ska vara bra.

Vet att EIZO ColorEdge CG21 21TFT är bäst enligt fotografer men den är lite för kostsam för mig just nu. Och nu har det kommit en ännu bättre Eizo coloredge cg22tft widscreen som säkert är ännu dyrare och den kan också återge Adobe rgbs hela färgrymd.

Alla tips uppskattas.

/Jo

• Medlem
  • Lund
  • 2004-11-28 19:07

Hej
Diskuterade bla skärmar för några dagar sedan, Digital bild för grafisk produktion i Stockholm . Att köpa Eizos nya skärm är dyrt som du själv påpekar. Enligt Petter Lundberg Teknik i media, finns det en bra skärm för ca 10000+moms och som testades i CapDesign . Har inte själv läst testen . LaCie skärmen tror jag att Stefan Olsson SFF tog med sig för att testa. Jag kan höra med honom vad han kom fram till.
I nuläget är det ingen ide att satsa på Appleskärmarna enligt min mening, de är dyra och ojämna i bildkvaliten, den nya 23" serien verkar ha stora problem.
mvh

Senast redigerat 2004-11-28 19:32
  • Oregistrerad
  • 2004-11-28 19:27
Ursprungligen av miri:

Hej
Diskuterade bla skärmar för några dagar sedan, Digital bild för grafisk produktion i Stockholm . Att köpa Eizos nya skärm är dyrt som du själv påpekar. Enligt Petter Lundgren finns det en bra skärm för ca 10000+moms och som testades i CapDesign . Har inte själv läst testen . LaCie skärmen tror jag att Stefan Olsson SFF tog med sig för att testa. Jag kan höra med honom vad han kom fram till.
I nuläget är det ingen ide att satsa på Appleskärmarna enligt min mening, de är dyra och ojämna i bildkvaliten, den nya 23" serien verkar ha stora problem.
mvh

Tack, ska kolla upp CapDesign och se vad det kan vara.
Kul att Stefan Olsson testar Lacie skärmen och hoppas han säger att den är bra.
Den hade nämligen ett hyggligt pris.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-11-28 19:36
Ursprungligen av silver_two:

Tack, ska kolla upp CapDesign och se vad det kan vara.
Kul att Stefan Olsson testar Lacie skärmen och hoppas han säger att den är bra.
Den hade nämligen ett hyggligt pris.

OOOps. Stavade Petters efternamn fel, åtgärdat. Skärmen finns för ca 16-17 tusen inkl moms på bla inwarehouse. Har du hittat den billigare någonstans?
Är det någon som sitter med CapDesign och kan kolla vad skärmen för ca 10000+moms heter?
Själv på gång att byta en av mina skärmar.
mvh

• Oregistrerad
  • 2004-11-28 23:48
Ursprungligen av miri:

OOOps. Stavade Petters efternamn fel, åtgärdat. Skärmen finns för ca 16-17 tusen inkl moms på bla inwarehouse. Har du hittat den billigare någonstans?
Är det någon som sitter med CapDesign och kan kolla vad skärmen för ca 10000+moms heter?
Själv på gång att byta en av mina skärmar.
mvh

Skärmarna som testas i cap & design 9/2004 är:
priser är dessa som tidningen anger

Apple cinema hd display 23"
http://www.apple.com/displays/
Pris: 18000:- exklusive moms

Eizo Coloredge CG21
http://www.eizo.com/products/graphics/cg21/index.asp
Pris: 24000:- exklusive moms

Iiyama prolite h540
http://www.iiyama.se/pages/content.asp?SID=&NAV=236&PROD=2981
Pris: 12500:- exklusive moms

LACIE photon20vision II
http://www.lacie.com/se/products/product.htm?id=10035
Pris: 8000:- exklusive moms

Nec spectraview 2180
http://www.nec-mitsubishi.com/

Sony sdm-p234
http://www.sony.se/ShowProduct.do?site=odw_sv_SE&category=Professional+Flatpanel+LCD&product=SDM-P234

Philips brilliance 200p4
http://www.philips.se/index.html
Pris: 8000:- exklusive moms

Viewsonic vp201
http://www.viewsoniceurope.com/UK/Products/LCDProf/VP201b.htm
Pris: 7700:- exklusive moms

Här är sammanfattningen:

"Det är inte lätt uppgift att utse en tydlig vinnare i detta test. Till att börja med är det imponerande hur bra skärm du får för 8000 koronor i dag. Glöm allt det du trodde var dåligt med platta skärmar. Det gäller inte längre och endast den med de hårdaste av färgkrav kan komma med godtagbara invändningar mot en LCD-skärm. I så gott som alla andra hänseenden är även den billigaste 20-tummaren överlägsen traditionella skärmar. För att inte tala om vilken underbar arbetsyta di får med en 23-tummare!
Bäst är i alla fall Eizo Coloredge CG21 och detta helt enkelt för att den är så nära du kan komma en traditionell skärm färgmässigt. Men den är också i särklass dyrast. På varje coloredge får du tre Viewsonic vp201b som utan tvivel duger hela vägen utom för just de hårdare färgkraven. Det finns andra skärmar som är värda att nämnas och som är utmärkta köp. Nec spctraview 2180. Lacie Photon20vision II och sony SDM-p234 är tre skärmar som också står ut som mycket bra köp. Men värt att tänka på är hur bra de vanliga 20-tummarna faktist står sig."

AV: Thomas Ytterberg Mätning/medtitt: Mattias Johnson.

Senast redigerat 2004-11-29 00:24
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-29 09:55

Själv har jag precis bestämt mig för en NEC SpeectraView efter mycket övervägande. Det ska, enlig uppgift, vara den panel som levereras från NEC-Mitsubishi till Eizo. Precis som Eizon har den egen programvara för kalibrering samt är genomgången och certifierad att inte ha avvikelser större än 3 Delta E (har jag för mig).

Har haft LaCie TFT tidigare - men är inte nöjd med vad dessa skärmar presterat, de har visat sig vara helt okalibrerbara, och då ha jag prövat allt från i1 till Binuscan

Nu tror jag iofs att den nya skärmen från är LaCie-skärmen är bättre. Men jag känner mig lite bränd (och en smula korkad) som köpt två skärmar i tron om att de höll professionell kvalitet...efter att ha läst broschyrerna och pratat med säljarna på LaCie. Om jag ska säga något gott om LaCie så är det att de har utomordentlig service i alla fall

Återkommer med utlåtande när NEC:n står på bordet!

Senast redigerat 2004-11-29 13:33
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-29 19:23
Ursprungligen av sputnik:

Själv har jag precis bestämt mig för en NEC SpeectraView efter mycket övervägande. Det ska, enlig uppgift, vara den panel som levereras från NEC-Mitsubishi till Eizo. Precis som Eizon har den egen programvara för kalibrering samt är genomgången och certifierad att inte ha avvikelser större än 3 Delta E (har jag för mig).

Har haft LaCie TFT tidigare - men är inte nöjd med vad dessa skärmar presterat, de har visat sig vara helt okalibrerbara, och då ha jag prövat allt från i1 till Binuscan

Nu tror jag iofs att den nya skärmen från är LaCie-skärmen är bättre. Men jag känner mig lite bränd (och en smula korkad) som köpt två skärmar i tron om att de höll professionell kvalitet...efter att ha läst broschyrerna och pratat med säljarna på LaCie. Om jag ska säga något gott om LaCie så är det att de har utomordentlig service i alla fall

Återkommer med utlåtande när NEC:n står på bordet!

Låter som ett bra val. skall själv försöka få tillgång till en Lacie 321 för test
mvh

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-30 00:41
Ursprungligen av ohls:

"... I så gott som alla andra hänseenden är även den billigaste 20-tummaren överlägsen traditionella skärmar....Bäst är i alla fall Eizo Coloredge CG21 och detta helt enkelt för att den är så nära du kan komma en traditionell skärm färgmässigt...."

Hur ska man tolka detta? Är detta ett skämt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-30 09:18
Ursprungligen av malen:

Glasklart...

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-30 09:58

"... I så gott som alla andra hänseenden är även den billigaste 20-tummaren överlägsen traditionella skärmar....Bäst är i alla fall Eizo Coloredge CG21 och detta helt enkelt för att den är så nära du kan komma en traditionell skärm färgmässigt..."

Motsägelsefull.

Först:
Släng din nuvarande traditionell skärm - den är inte värd ett skit eftersom t o m den billigaste platta 20-tummaren är bättre.

Sedan:
Gå och köp en Eizo (bäst i test) för 24 000 kr eftersom den är nästan lika bra som den du har slängt.

Hahaha!

• Medlem
  • Lund
  • 2004-12-02 12:45
Ursprungligen av malen:

"... I så gott som alla andra hänseenden är även den billigaste 20-tummaren överlägsen traditionella skärmar....Bäst är i alla fall Eizo Coloredge CG21 och detta helt enkelt för att den är så nära du kan komma en traditionell skärm färgmässigt..."

Motsägelsefull.

Först:
Släng din nuvarande traditionell skärm - den är inte värd ett skit eftersom t o m den billigaste platta 20-tummaren är bättre.

Sedan:
Gå och köp en Eizo (bäst i test) för 24 000 kr eftersom den är nästan lika bra som den du har slängt.

Hahaha!

Detta är inte så underligt som det låter. En bra /dyr LCD har många fördelar.
Men jmf du med en billigare LCD skärm så har en bra crt mjukare tonala övergångar, bättre separation/återgivning av gråskala, bättre återgivande av svartpunkt, lättare att korrigera gamma beroende på bättre återgivande av svartpunkt, återger intensiva röda färger valörrikare och inte fullt så översaturerat som man kan se hos billigare LCD skärmar .

Du får dessutom bättre återgivning på olika upplösningar på en CRT, LCD har ett bra läge, defaultläget pga att skärmen består av pixeluppbyggnad.
Det är oftast "bara" de dyrare LCD skärmarna som kan matcha en betydligt billigare CRT skärm vad det gäller återgivande av alla kriterier för en bild på skärm.
mvh

Senast redigerat 2004-12-02 14:26
  • Oregistrerad
  • 2004-12-02 17:31
Ursprungligen av miri:

Det är oftast "bara" de dyrare LCD skärmarna som kan matcha en betydligt billigare CRT skärm vad det gäller återgivande av alla kriterier för en bild på skärm.
mvh

En fråga då kan någon 17" göra det som inte kostar mer än 5000:- inkl moms?

• Medlem
  • Lund
  • 2004-12-02 19:48
Ursprungligen av ohls:

En fråga då kan någon 17" göra det som inte kostar mer än 5000:- inkl moms?

Testa blir mitt råd. Är kriterierna de samma för dig som det första inlägget så är en test och jmf med en god skärm enda möjliga för att klara ut hur bra den är..
Många upplever LCD som klart bättre, vilsammare etc.
Skärskådar man färgåtergivningen så kan man få flera överaskningar med en billigare skärm.
mvh

• Oregistrerad
  • 2004-11-30 13:55
Ursprungligen av malen:

Det kan vara felciterat också, kan kolla det bättre när jag kommer hem.

Jag har funderat lite 17" och 19" tft har oftast samma upplösning så är det någon ide att köra en 19"?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-02 10:18

Så igår landade min NEC SpectraView, och även om det är alldeles för tidigt att säga något än så verkar det lovande. Den medföljande programvaran för kalibrering har stöd för de vanligaste colorimetrarna/spektrofotometrarna på marknaden och pratar med skärmens hårdvara direkt. Ska göra lite olika provkalibreringar med SpectraView, BasICColor och Binuscan med åtminstone en spektrofotometer och en colorimeter. Återkommer med mer info framöver.

Någon som vill ah något speciellt testat?

Ursprungligen av sputnik:

Så igår landade min NEC SpectraView...

kikade på skärmen i går i samband med att canon visade upp sina nya kamerahus. skärmen verkar lovande, nockar helt klart apples 20-tummare. kalibreringen verkade dock ta en evighet att göra. vore kul att höra mer om skärmen när du kört den ett tag.

• Oregistrerad
  • 2004-12-08 00:23

Nu har jag kollat runt lite och fastnat för eizo L568 det verkar schysst faktist går på 4500 inkl moms på dustin. Någon som testat den?

http://www.eizo.com/products/lcd/l568/index.asp

Är det någon som har testa Lacie´s 321 än?
Jag kan inte riktigt bestämam mig om jag ska våga satsa på den
eller Apple´s 23" som det varit så mycket strul med tydligen.

Ursprungligen av miri:

Låter som ett bra val. skall själv försöka få tillgång till en Lacie 321 för test
mvh

miri, har du testat skärmen?
Vad sa Stefan Olsson om den?

Upp och hoppa.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-12-10 11:48
Ursprungligen av exzero:

miri, har du testat skärmen?
Vad sa Stefan Olsson om den?

Har inte hunnit, varit ute och rest/arbetat.
Ringer Stefan och hör. återkommer.
mvh

Jag "chansade" på två CD 23".
Fick dom idag. Inga teckan på rosa/gröna band.
Har kalibrerat med Eye-One Display II.
Supernöjd än så länge!

• Medlem
  • Lund
  • 2004-12-14 18:07

Det verkar som Stefan tog med sig senaste Nec som fick toppbetyg.
Detta är även postat i en annan tråd som disk skärmar

Nec SpectraView 1980

Stefan Olsson vår redaktör på Svenska Fotografernas Förbunds tidning har testat Nec skärmen, som han beskriver som mycket bra och jämn. Bra färgåtergivning , i klass med bla Eizo. Lättkalibrerad med medfölande program Spectra View. Skärmen klarar inte att återge Adobe RGb färgrymd . Mot en bra tryckprofil fattas det nyanser i främst gult och cyaner.
Alltså en mycket bra skärm till ett hyggligt pris, i priset ingår även skärmkeps
14300:- +moms

mer info här www.nec-mitsubishi.com eller www.tura.se

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-14 18:40
Ursprungligen av miri:

Det verkar som Stefan tog med sig senaste Nec som fick toppbetyg.
Detta är även postat i en annan tråd som disk skärmar

Nec SpectraView 1980

Stefan Olsson vår redaktör på Svenska Fotografernas Förbunds tidning har testat Nec skärmen, som han beskriver som mycket bra och jämn. Bra färgåtergivning , i klass med bla Eizo. Lättkalibrerad med medfölande program Spectra View. Skärmen klarar inte att återge Adobe RGb färgrymd . Mot en bra tryckprofil fattas det nyanser i främst gult och cyaner.
Alltså en mycket bra skärm till ett hyggligt pris, i priset ingår även skärmkeps
14300:- +moms

mer info här www.nec-mitsubishi.com eller www.tura.se

Jag pratade med Tura, och tydligen är det (som jag nämnde tidigare) denna panel som NEC levererar till Eizos skärmar (inte den som klarar Adobe RGB, dock - men det är nog inte en alldeles för vild gissning att en sådan kommer, med tillhörande prislapp).

SpectraView programvaran är gjord av ICS och identisk med BasICColor 3.0 http://www.colorsolutions.de/english/index_E.htm och denna har stöd för de vanligaste fotospektrometrarna och colorimetrarna på marknaden. Jag håller själv på att köra in mig på SpectraView 2180, och kan väl säga att hittills är jag mycket nöjd: 21.3" för samma pris som Eizos 19"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-15 13:08

Huum,, sitter också och funderar på att skaffa en bror till min 20" alu,, men vad menas med att Apple har stora problem med sina 23" skärmar? det var nämligen lite den jag satt och tänkte på,, har flera kollegor som har köpt den och har bara hört bra ord ifrån dom... Visst EIZO är väl det bästa man kan få för pengar men jag börjar nästan bli lite trött på teknik runkerier från alla håll och kanter, folk ljussätter bygglampor och tomtebloss sen så tror man att man kan fixa det bara man har den bästa skärmen..

//F

• Medlem
  • Lund
  • 2004-12-15 16:32
Ursprungligen av Fredric:

Huum,, sitter också och funderar på att skaffa en bror till min 20" alu,, men vad menas med att Apple har stora problem med sina 23" skärmar? det var nämligen lite den jag satt och tänkte på,, har flera kollegor som har köpt den och har bara hört bra ord ifrån dom... Visst EIZO är väl det bästa man kan få för pengar men jag börjar nästan bli lite trött på teknik runkerier från alla håll och kanter, folk ljussätter bygglampor och tomtebloss sen så tror man att man kan fixa det bara man har den bästa skärmen..

//F

För att avsluta historien om Apple 23".
De skärmar 23" som sålts fram till för någon vecka sedan har varit behäftade med färgfel. En återförsäljare jag har talat med har därmed skickat ca 30st i retur till Apple.
Enligt den skärmansvarige på Apple i Sverige skall de som beställer en ny skärm från och med nu också få en som är felfri. Apple har inte informerat oss konsumenter men informerat återförsäljarna .
Detta betyder att alla som tidigare har köpt en 23" skärm skall titta efter hur den förmår att visa en grå yta jämt över hela skärmytan. De skärmar som är felaktiga uppvisar röda/rosa och gröna felaktigheter .

se även annan tråd Appleskärm och grå yta.
mvh

Senast redigerat 2004-12-15 23:22
1
Bevaka tråden