Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fotouppdragsförfrågan som förskräcker

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick nyss ett mail från en kille som hade sett mina bilder och frågade om jag möjligen kunde tänka mig att fota deras bröllop till sommaren. I Piteå dessutom, min nya hemstad om 1.5 månad!

Tankarna svindlar runt i hjärnan och jag undrar om man vågar sig på ett sånt uppdrag. Jag fotade förvisso på ett bröllop när ett par kompisar gifte sig, men de hade ju även en anställd fotograf, så mina bilder var liksom bara "kompisbilder". Men reaktionerna på de bilderna, som var digitala, var väldigt positiva och de fick bilderna snabbt på en CD som bröllopspresent.

Men jag är ju inte proffs och har egentligen inga ambitioner att bli det heller. Bröllop är ju dessutom en sån tillställning som gör att man inte FÅR misslyckas. Man bara MÅSTE göra rätt första gången. Samtidigt så är det otroligt lockande då jag älskar bröllop och tycker det är en sån speciell händelse, så att det vore kul att få vara med om något sånt.

Därför funderar jag på vad jag ska svara. Kanske kan de anlita en studiofotograf som tar bilder i studio, före vigseln, medan jag kan befinna mig på plats i kyrkan och ta bilder där digitalt och även ute på kyrkbacken med lite fina bilder av brudparet och lite mingel på kyrkbacken. Regnar det så lär det bli problem om jag inte har någon studio att erbjuda och allt vad det innebär.

Nu ber jag om lite råd från er. Vad tror ni? Är det vansinnigt att bege sig in på något som man inte är professionell på, eller ska man våga blöta fötterna någon gång på riktigt?

När jag fotade på kompisens bröllop hade jag ju ingen press på mig, så jag sköt iväg de bilder jag såg och fastnade för. De hade dessutom ingen fotograf som fotade just den typ av bilder jag tog, så det blev ett jättefint komplement till studiofotgrafens bilder.

Hjälp!

• Medlem
  • 2004-11-05 14:59

???

killen har ju sett dina alster och anlitar dig på den basisen. Om du förklarar för honom att du inte gör detta professionellt och inte tar riktigt lika mycket betalt som en fotograf skulle, då är det väl inga problem.

Kör på!
/hpe

Do it

Klart du skall göra det.
Är du rädd för att misslyckas så jobba för ett minneskort ellen en symbolisk summa. Jag har inte sett dina bilder men du är säkert duktig iom att han vill anlita dig. Vem vet du kanske har ett nytt jobb om ett par år som bröllopsfotograf.
Om du är osäker så säg det och ta inte mycket betalt. Alla nöjda.

Kör hårt Petra, klart som tusan att du ska fota!

Ser du bara till att vara förberedd så ska det väl inte behöva oroa dig för att misslyckas.

/M

• Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2004-11-05 15:28

Jo, det är klart du ska fota...

Han frågade ju dig för att han sett dina bilder. Någon gång måste väl var första gång ... förresten första gången har du ju redan klarat av iom att du fotade dina kompisars brölopp...

• Medlem
  • 2004-11-05 15:38

Ett tips:

Använd en 35mm kamera laddad med tri-X och en 1,2-1,4 glugg. Det blir väldigt snyggt och lagom romantiskt. Även de bästa digitalkamerorna har för stort skärpedjup för att ta den typen av bilder tycker jag, det blir platt. Man kan förvisso använda tele, men jag tycker att man tappar närheten med det.

Folk vill vara snygga på sina bröllopsbilder, vilket de blir i svartvitt med kort skärpedjup.

Oj vilka positiva uppmaningar!

Alltså... hmm... detta uppdrag, även om jag såklart inte kommer att ta ohemult betalt (fattas bara annat), kan ju motivera ännu mer att köpa min digitala systemkamera jag funderat på. För jag känner inte att det är vettigt att tacka ja med bara en digital kompaktkamera.

Fast då börjar ju tankarna än en gång på vad man ska köpa, nya Minoltan eller Nikon D70. Fördelen med D70:n blir ju naturligt vis att jag kan hänga på motsvarande typ av glugg på båda kameror och ladda Minoltan med film och köra digitalt med D70:n. För dubbla uppsättningar objektiv har jag ändå inte om jag skulle köpa Dynax 7 Digital, då får en glugg gå på ena och en annan på det andra huset.

Eller så kör man helt digitalt (om det är vad de vill ha alltså) och kör backup med den lilla kompakta digitalkameran. Jag har ju några småkameror att ta till om det värsta skulle hända. Sen får man se till att man har batterier och minneskort i massor.

Fast man kanske bör ha med sig en assistent? Typ om man behöver någon som håller upp en reflektor osv?

Kom med fler förslag och kommentarer så jag kan slänga iväg ett välgenomtänkt mail till svar, med frågor JAG bör ställa också.

www.fotosidan.se finns många tips om bröllopsfoto.

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-05 18:31

Som du säger: Minst två kameror, massor med batterier, minneskort och film.
Rekomenderar att du har en digital och en analog. Blixt för säkerhets skull.

Prata med din lokala kyrka, om du inte kan prova där. Behöver ju inte vara ett bröllop, utan bara familj eller vänner som poserar i kyrkan. Testa olika inställninga hos din kamera och se vad som är bäst.

om du bestämmer dig för att ta uppdraget, kontakta prästen/kyrkan ett par veckor i förväg.
Åk dit och kolla hur ljuset faller in, mörka partier och platser att stå på utan att vara ivägen.
Detta brukar vara uppskattat av kyrkan och prästen. Kolla även vad dom tycker om blixtanvändning.

Lycka till

/ E

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-05 18:33

Wow, massor med bra tips! Nu börjar jag känna mig lite mer stärkt. Ska sova på saken också, så jag inte lovar för mycket. Ska läsa igenom Lennarts tips... han har många bra tips på sin hemsida! Tack

Ta jobbet. Det är ju kul!

Men när jag själv gifte mig tog jag våran egen bröllopsbild:
Mamiya RZ 67proII på stativ med en 6m lång trådutlösare, 3 rullar film. (120film)

• Oregistrerad
  • 2004-11-25 19:30

fota

Jag gjorde just en sådan fotning i somras. Använde en D70 som du... Tog inga bilder inne i kyrkan - däremot på väg in och ut. Var därefter med på festen till sent på natten.. Lärde känna folk och fotograferade hela tiden... Blev presenterad för alla som fotograf- blev mycket fotosnack och tom dans:-)
Resultatet blev en trevlig och lyckad kväll med ca 150 bilder.
Håkan

Jag fotograferade ett bröllop i September, var betydligt svårare än jag tänkt mig och jag är glad att jag inte var huvudfotograf.

Det kräver en hel del planering för "när det händer" är det stressat och man måste i princip följa ett förutbestämt schema. Här finns lite bilder jag tog:

http://martin.bjornstrom.se/wedding/

Det finns många "amatörer" som är mycket bättre än så kallade "proffs". Vad jag har förstått så har du ett brinnande intrresse för fotografering, så ta uppdraget.

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-15 12:53

Om du tänker köpa ny kamera så gör det inte i sista minuten du behöver lära känna kameran hur den fungerar innan så att du kan vara säker. Bli van att använda den i olika ljus förhållanden. Samma gäller när du tex byter objectiv. Om du tidigare ha fotograferat med kompakt kamera och inte rört en system kamera innan så är det ju en liten annorlunda värld. Knappast för stor ändå eftersom du verkar ända inte ta bara "vanliga" bilder som "vanligt" folk gör med kompakt kameror. Detta var mina 2 cent till denna tråd. Men som sagt se till att du känner dig hemma med de(n) kameror du använder.

Nu har jag inte hört något mer från personen i fråga, men det är ju inte sommar ännu.

Jag har ju lite koll på bröllop också, då jag nyligen gift mig (nåja, 2.5 år sen) och hade själv en del "krav" på fotografen med bilder jag ville ha. Men sen handlar det ju om annat också än intresse, så vi får se hur det går.

Håller med björnström, har fotat på en vigsel (utan något tvång) när en kompis gifte sig. Det var skönt, för jag var inte ett dugg stressad och kunde dessutom leverera några bilder samma kväll.

• Medlem
  • Åstorp
  • 2004-12-15 12:18

Känner du dig osäker med kameran så skall du använda digitalkamera så du ser resultatet med en gång. Använd stativ! Ha inte pressen på dig att leverera bilderna samma kväll - du jobbar väl inte för någon tidning med deadline. Gör det inte märkvärdigare än vad det är - 2 människor som är snyggt klädda skall plåtas. That's it.
Att du själv gift dig och har erfarenhet är ett STORT plus.

Krångla inte nu, klart du skall agera bröllopsfotograf!

Nu har jag fått mail från paret som frågade om jag kunde fota deras bröllop. De anser att de vill chansa på att använda mig ändå. Det vet om att jag inte fotat professionellt tidigare och bara fotat på ett bröllop tidigare (mest bara för att det var kul, och helt på egen hand, då den officielle fotografen hade det tuffa jobbet).

Jag är jätteglad för alla goda råd ni gett hittills och jag kommer att följa dem så gott det går. Nu hoppas jag på att få pengar för en boköversättning i mars, så jag hinner köpa en ny kamera (Nikon D70 eller möjligen en Canon 20D eller kanske en begagnad 10D - vi får se) och får god tid att vänja mig med kameran och "skjuta in mig".

Funderar på om det inte är smartast att använda ett zoomobjektiv, typ 18-70 eller liknande som ger en ganska bra vidd på objektivet samtidigt som man får lite tele om man vill ha enormt kort skärpedjup. Känns inte som jag vill hålla på och växla objektiv heller, man har inte så mycket tid på sig när man fotar efter ett bröllop (brudparet vill slappna av och bege sig till sina gäster och festen som väntar, osv).

Som backup tänkte jag ha min nuvarande kompaktkamera (Coolpix 5700), så att jag har något utifall att den nya kameran rasar ihop, men ändå vettig upplösning på bilderna. Brudparet var mycket nöjda med digitalbilder och vill inte alls ha bilderna på film, vilket ju passar mig utmärkt. Även om jag kanske köper ett begagnat analogt hus också, men vi får se vad jag får för pengar när det närmar sig mars.

Känns lite nervöst men samtidigt kul att göra detta. Brudparet vet vad de kan förvänta sig och jag känner därför mindre press på att varenda ruta blir perfekt exponerad. Med digitalt så kan jag ju ta ett gäng bilder inom ganska kort tid, med olika inställningar också.

Men som sagt, mer tips om ni har på lager! Den 9 juli är det dags, så det är gott om tid än.

Hur gick det?

Vilket minne du har!

Det gick ganska bra, men jag inser ju att jag har en del att lära när det gäller att fotografera i direkt soljus och att man inte ska ställa den långe brudgummen så att han skuggar bruden ännu mer än vad hon redan är i skugga. Finns ingen upplättningsblixt och reflektor som klarar den biffen. *fniss* Nåja, det blev några bra bilder i alla fall, så jag tror nog de blir nöjda. Har lagt upp några bilder, men inte alla, som de ska få välja mellan. Det saknas ett gäng, men de ska jag ta det lugnt med, då de åker på bröllopsresa nu.

http://the-halls.se/brides/pernilla_fredrik/

Det var superkul att fota och jag fick blodad tand. Så nu när jag har lite mer erfarenheter så ska jag nog klara mig ännu lite bättre nästa gång. Ingen som ska gifta sig snart?

Jag minns allt
(i ärlighetens namn återupptäckte jag tråden för några dagar sedan av en slump, därav kom jag ihåg datumet )

Vilka fina bilder!
Kanske skulle du bli fotograf på heltid?

Vad plåtade du med för objektiv? Tänker mest på vilka brännvidder som var lämpliga, när det händer saker hela tiden hinner man väl inte byta glugg flera gånger?

Tackar för berömmet! Vet inte om jag har rätt energi för att bli fotograf på heltid. Det krävs ju att man säljer sig också, för man kan inte vänta på att jobben flyger in i munnen på en direkt.

Jag använde faktiskt kit-objektivet för vidvinkelbilderna i kyrkan (de med hela församlingen så att säga) då mitt Tamron 28-75/2.8 kändes för långt där. Vid altaret där jag stod hade jag bra utsikt (och stod väldigt nära brudparet) så där räckte mitt Tamron väldigt väl. och jag fotade sällan på 75 mm. Jag tog bara några bilder med mitt tele i kyrkan, så där är det nog inte lönt med så långa brännvidder och jag hade nog klarat mig helt med ett bra vidvinkel (då inte kit-objektivet, som jag vill byta ut) och mitt Tamron. Utomhus använde jag mitt Tamron i de flesta fallen, men bland annat ute på bryggan så tog jag fram "kanonen", dvs mitt Canon 80-200/2.8 L för att få de där riktigt härliga suddiga bakgrunderna. Jag använde även kitobjektivet för ett par bilder, de där man ser fyren underifrån, då jag ville få med så mycket som möjligt (vilken dröm det hade varit med ett 10-22 mm där!).

Han ser så härligt fantastiskt nöjd ut. Härligt minspel.
- Kolla vilken oootrolig tjej jag fått till fru. Jag fattar det inte själv!
http://the-halls.se/brides/pernilla_fredrik/image-html/IMG_4005.html

Även denna bild gillar jag, just för hans sett att se på henne.
http://the-halls.se/brides/pernilla_fredrik/image-html/IMG_3852.html

Jag är ingen fotograf så jag kan inte ge dig något professionellt ombömde, men utifrån min amatörposition - bra bilder.

Jag är svag för närbilder på ansikten. Det är det jag kan känna att jag saknar.

Christian, jättekul att du som inte ens känner detta par berörs av bilderna. Då tycker jag att jag har lyckats! Man behöver inte vara fotograf för att säga vad man tycker. Det finns tekniska brister såklart, men bilderna ska mest förmedla glädjen av dagen och jag tror mig ha fångat det. Jag har nog några fler närbilder som jag inte lagt upp ännu, la upp några (100 st) så att jag fick ett grepp om ungefär hur det ser ut. Sen ska brudparet få välja vilka de vill ha.

Har bland annat fler bilder där bruden ser så pillimarisk ut, sådär extremnöjd att vara gift typ. Hon (som är så vacker!) pep till flera gånger under tiden vi fotade och sa lyckligt "åh, tänk att jag är gift nu!" och sen fick maken sig en puss. De var verkligen urgullliga och superkära!

1
Bevaka tråden