Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Köa" låt i iTunes?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-12-15 19:27

Detta är förmodligen hur enkelt som helst men jag begriper inte hur man gör...

Hur gör jag om jag sitter och lyssnar på en låt i iTunes och vill lägga en eller ett par låtar i kö för att spelas upp efter att jag lyssnat klart på min nuvarande låt?

Jag förstår att jag kan skapa en ny spellista och lägga in låtarna i denna men det känns onödigt då denna samling låtar knappast är något jag vill spara. Jag kan också använda "spela upp nästa i partyblandingen" men om jag inte vill befinna mig i partyblandningen, tycker den är besvärlig när man är ute efter att lyssna på specifika låtar utan mer passar för att slumpa fram musik...

Jag är ute efter något i stil med "lägg till i uppspelningslista" i Windows Media Player vilket lägger till låten i nuvarande temporära spellista...

• Oregistrerad
  • 2004-12-15 19:29

Man gör en spellista och drar dit låtarna allt efter som…
När man tröttnat så raderar man bara spellistan (låtarna ligger ju inte där s.a.s.)
Spellista kan ju vara precis så temporär som du själv vill.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-12-15 19:35

Ah, ok... men man kan alltså inte ha tillfälliga spellistor som programmet aldrig sparar som i ex winamp, wmp, foobar mfl. utan man måste in och ta bort spellistorna själv i efterhand eller skapa en vilken man ständigt ändrar i?

• Medlem
  • Piteå
  • 2004-12-15 19:53

Det där är något även jag saknar i iTunes..fattar inte varför den funktionen inte finns med.

Om man t.ex. är på en fest, och har en stor spellista som man kör shuffle på, och nån säger att dom vill höra den och den låten, så kan man alltså inte spela 3 specifika låtar efter varandra, för att sedan shuffla resten?

Det här är troligtivs en av iTunes största nackdelar. Jag har alltid kört med "winamp"-stilen och dragit in mina väl organiserade audiofiler i spelaren(winamp, audion etc) men detta sätt att hantera sin musik går inte att använda i iTunes vad jag vet. Jag har helt enkelt kapitulerat och stoppat in all musik i iTunes. Detta är kanske bra om man inte kan hålla reda på sina filer själv men jag har aldrig blivit riktig kompis med iTunes pga det här.

Det närmsta man kommer är väl att göra som ovanstående med spelningslistor som man ändrar i. Faktum är ju att man kan ha flera fönster öppna i iTunes så det gäller bara att man inte interagerar med filssytem direkt via tex Finder.
Lättast är att skapa en ny tom spelningslista, dubbeklicka den så att den tomma spellistan öpnnas i ett eget fönster och sedan "dra" låtar från iTunes Library till det nya fönstret.

Ett annat liknande alternativ är att använda sig av "Party shuffle" och lägga till saker i den listan via "context"-menyns alternativ: "play next in party shuffle" etc.

• Medlem
  • Nacka
  • 2004-12-15 19:58

Om du kör en nyare version av iTunes så kan du ju använda "Partyblandning". För att lägga till låtar i partyblandningslistan högerklickar/håller in ctrl och klickar på dem och väljer "Lägg till i partyblandningen" eller "Spela upp nästa i partyblandningen". Du kan justera hur många låtar som skall finnas i partyblandningen längst ner i iTunes-fönstret när du har partyblandning aktiverat. Om du inte lägger till några låtar plockar partyblandning slumpmässigt låtar åt dig.

• Oregistrerad
  • 2004-12-15 20:18

Jo, stora skillnaden är väl att man gör på ett lite annorlunda sätt mot i winamp och inte i att det fungerar olika.
Stora vinsten med iTunes kommer när man har några gigabyte med musik, då är det alltjämt smidigt vilket jag aldrig upplevt winamp vara.
(På något sätt så blir det så att man spelar samam gamla låtar i winamp, ungefär som P3 kontra RixMegaskval… Fast för dom som lyssnar på samma låtar gång efter annan så kan iTunes verka lite knöligt (eller på en peze som ju har lite annorlunda fönsterhantering).)

• Oregistrerad
  • 2004-12-15 23:05

Party Shuffle som Arvid gör ju precis vad ni ber om. Det är en temporär spellista. Man kan dra och släppa i ordningen hur man vill etc. Lysande helt enkelt

D.

1
Bevaka tråden