Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips: Program som underlättar studierna

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Alla som pluggar (på universitet / högskola) måste någon gång använda sig av en dator, om inte annat så för att renskriva uppsatser och inlämningsuppgifter. Men det går ju att använda en dator till så mycket mer än bara ordbehandling.

Själv har jag hittat två program som jag numer inte vill vara utan, ett par toppenverktyg alltså.

Det första är Studycard Studio som låter dig göra så kallade "flashcards" (kort med en fråga på ena sidan och svar på den andra) för att enkelt kunna repetera sånt som ska läras utantill. Har varit till fantastisk hjälp när jag lärt mig kinesiska tecken det senaste året. Kan skräddarsys och är mycket ombytligt, klarar tex. text, ljud, bilder, och filmklipp plus olika svarsformer som "fill in the blank", "multiple choice", vanlig "flip" m.fl.
Hittas på hemsida: http://www.digitalmeadow.com/

Det andra programmet heter NovaMind och sysslar med tankekartor (Mindmap). Mycket trevligt sätt att få struktur på vad man försöker lära sig. Plus för snyggt Macigt gränssnitt. Rekommenderas.
Finns på: http://www.nova-mind.com/

Någon annan som kan tipsa om andra bra program som underlättar pluggandet?

• Oregistrerad
  • 2004-12-16 00:52

Tack!
Det där såg jävligt intressant ut.

EndNote: Referenshantering

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-16 08:18

Jag vet vad ni har för erfarenheter, men endnote verkar ta en del datorkraft när det körs, i likhet med office paketet för övrigt, vilket gör att jag idag enbart kör itex och bibdesk.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-12-16 08:19

Bästa tipset är väl annars att stänga av datorn och ägna sig åt böckerna istället!

Vis av egen erfarenhet.

• Oregistrerad
  • 2004-12-16 12:29
Ursprungligen av Macus:

Bästa tipset är väl annars att stänga av datorn och ägna sig åt böckerna istället!

Vis av egen erfarenhet.

Sant, så sant. Men förhörskort brukar jag ändå göra mot slutet (sista natten?) för att förhöra mig själv. Till det kan det nog vara nyttigt. Annars ska datorn stängas under plugg och nätverkskabeln klippas av fysiskt, med en tång.

Ett annat program som jag har haft mycket användning av är Orboken (språklexikon, Svensk-Engelskt i mitt fall). Är detta det bästa lexikon-programmet för Mac, och borde det inte komma i en ny version uppdaterar för att fungera bra i Panther och Tiger?

• Oregistrerad
  • 2004-12-16 10:39

Mitt tips - Litteraturen är viktigast

Program - DEVONthink (lagra information), NoteBook (anteckningar), LaTeX (för att skriva, alternativt Mellel), Bookends (referenser), OmniGraffle (för att rita illustrationer), NovaMind (om man är den typ som vill se saker), OmniOutliner (för listor och outlines)

Men det beror lite granna på vad man gör och har för krav. (personligen så gillar jag inte EndNote och gav upp det programmet för 10 år sedan eller så, kollar dock på det med jämna mellanrum och inte verkar det bli bättre)

• Oregistrerad
  • 2004-12-17 21:06
Ursprungligen av Jan Erik Moström:

Mitt tips - Litteraturen är viktigast

Men det beror lite granna på vad man gör och har för krav. (personligen så gillar jag inte EndNote och gav upp det programmet för 10 år sedan eller så, kollar dock på det med jämna mellanrum och inte verkar det bli bättre)

Jag vet inte vad du har för krav, eller hur länge sedan du tittade på EndNotes hemsida, men jag håller inte alls med dig. Om man överhuvud taget använder sig av referenser i någon större utsträckning, eller om man tycker sig ha råd ialla fall, så är EndNote oerhört användbart. Visst finns det andra lösningar, framförallt om man kör Unix-lika program men det är en tröskel jag inte lyckats komma över personligen. Kanske till nästa manuskript? Jag har inte någon större personlig erfarenhet av dessa andra lösningar men jag har kollat upp lite bara.

Men med tanke på att de flesta verkar sitta i Word-fållan och använder Word ialla fall så har man tillsammans med EndNote en oerhört integrerad lösning som verkligen underlättar manusskrivandet och referenshanteringen. Om man som jag, sänder in manus till vetenskapliga tidskrifter så fixar EndNote formateringen av referenserna enligt tidskriftens krav. Finns det ingen mall som passar kan man fixa till en själv. Kör själv version 6 och väntar in rapporter ang. hur buggfri 8an är innan jag uppgraderar. I version 8 har det bl.a. kommit unikod support, vilket bara det är värt en uppgradering. Visst, det kostar en del, men studentversionen är överkomlig tycker jag om man tycker sig ha behoven.

Vidare, om man håller på det minsta med bilder och grafik så rekommenderar jag starkt Graphic Converter. Fixar det mesta och stöder en hel mängd filformat som man kan tänkas bli utsatt för.

Har man stora projekt där man tycker sig behöva en databaslösning kan man ju alltid skaffa sig 4D. Gratis för studenter och akademiker. Det är smidigt med databaser om man har mkt information och data man tycker sig behöva ha i struktrurerad form.

OmniGraffle är för mig ovärderligt. Ladda ner demon och prova. Används för att göra skisser, mindmaps, diagram, kartor, flödesscheman, UML och mycket annat.

Jag använder också SubEthaEdit för att kunna jobba med grupparbeten över internet. Vi kan sitta och ändra i samma dokument samtidigt och se exakt vad den andra skriver. Perfekt kompliment är videokonferans över iChat. Mycket mycket användbart.

Ciryon

1
Bevaka tråden