Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Actionscript i OSX

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon som har ett Actionscript (OSX - Applescript) som automatiskt skriver ut alla nya texter eller bilder som hamnar i en mapp ? Skulle gärna vilja ha ett sådant och veta hur man sedan går tillväga för att mappen ska reagera.

Tricket jag är ute efter beror på att ett flertal av HP´s skrivarmodeller (bl.a PSC 750 ) inte stöder delad printer och jag vill släppa över filer från Powerbooken till den stora burken som är kopplad till skrivaren.

- Olle

  • Medlem
  • 2003-01-06 17:42

Det finns ett script för MacOS 9 som gör detta, "PDF IP Print Spooler"av [email protected]
scriptet behöver också Okey Dockey.
Kanske det kan fungera/modifieras för MacOSX ;
"Folder actions" för Macosx finns på:
http://www.webentourage.com/fam.php

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-06 17:47

Borde det inte bara gå att skriva ett vanligt apple script som gör det, och sen att man skrivet ett pearlscript som "kör" det skriptet var femte minut?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-01-06 17:56

Borde gå att lösa med "Folder Actions", som ingår i OS X !?
(Men det är kanske det du syftar till med "Actionscripts"?)

[ 06 Januari 2003, 17:57: Meddelandet ändrat av: Micke F ]

Är nog en och samma sak den här gången... fattar det lilla programmet som att det bara aktiverar detta som kanske ligger lite dolt i OSX - där fanns 3 olika val så frågan är var man placerar/lägger skripten så att dom är nåbara med "Folder Actions Manager"... stora kruxet är att skriva scriptet så att det automatiskt skriver ut det som hamnar där när det kommer från en annan dator som ligger i nätverket.

Ett "on idle" script är rätt enkelt.

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">on idle
--gör nåt
-- gör nåt mer
end idle</pre>

spara som program och kryssa i "lämna öppet". I detta utförandet körs snutten var 30:e sekund.

Folder Scripts läggs i "Folder action scripts" i nån av Script mapparna /Library/scripts /användanamn/Library/Scripts/.
Sen måste man köra manuset "Enable Folderactions" för att det skall funka över huvud taget.
Sen kör man scriptet "Attach script to folder". Dessa hittar du enklast i Script menyn.

Efter det så måste man tänka på att själva "hot foldern" måste vara öppen för att scriptet skall fungera.

Nedanstående script skickar upp en dialogruta med pathen till alla filer som släpps i mappen. Bara att börja modda därifrån.

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">on adding folder items to this_folder after receiving added_items
repeat with aFile in added_items

display dialog "" & aFile

end repeat
end adding folder items to</pre>

I OS 9 kunde man komma undan med att skriva

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">display dialog aFile</pre>

- men i OS X måste "" vara med för att det ska funka.

/Mattias

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Jonsson:
Efter det så måste man tänka på att själva "hot foldern" måste vara öppen för att scriptet skall fungera.

Det behöver den väl inte vara? Jag använder Jaguar och behöver iallafall inte ha några öppna mappar för att "folder actions" ska fungera.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: katarina:
Det behöver den väl inte vara? Jag använder Jaguar och behöver iallafall inte ha några öppna mappar för att "folder actions" ska fungera.

Nä dra mig baklänges. Där ser man, du har helt rätt. Det hade jag missat. Då har dom lagt till "" krav men tagor bort krav på öppna mappar.
Tackar för den ögonöppnaren.
/mattias

I normala fall har du helt rätt men just detta script som finns att ladda ned kräver att mappen är öppen... ska nog funka snart, måste bara veta vad min skrivare är döpt till... kanske är det könamnet ?

Ser nu i scriptet att den skriver (bara ?) ut postscript och jag vet inte vad det är eller vad/om HP´s PSC 750 är en postscriptprinter man skriver att jag ska ange i Get-Info vad skrivaren heter och det har jag provat... surt

[ 06 Januari 2003, 19:03: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

1
Bevaka tråden