Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Språkvårdardag på 99mac?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-11-28 11:11



Poängen är att det inte ska behövas rättningar och tillrättavisningar. Detta är ingen live-chat, man kan väl ta sig den lilla tiden att skriva som en människa.

Nu pratar jag inte om enstaka stavfel, utan om hela meningar. Ditt exempel ovan, hur kul är det att läsa något sånt? Vissa finner särskrivningar mer irriterande, visst ska de får rätta personen i fråga då.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Schuckert:


Precis, jag håller med dig till 100%.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-28 11:14
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Folk blir mycket ofta irriterade om de hittar enkla felstavningar men accepterar grova språkfel och torftiga formuleringar. Undrar vad det beror på?

Själv har jag en tendens att stava ordet "eller" fel. Det blir "elelr" hela tiden. Är jag felprogrammerad? Det måste vara en bugg i modermodemet eller fel i datan.

Jag skriver nästan alltid "kankse" i stället för "kanske". Det beror väl säkert på någon slags fas i den hemvävda maskinskrivningsinlärningen. Vissa ord går två år i varje klass.

Citat:

quote:Poängen är att det inte ska behövas rättningar och tillrättavisningar. Detta är ingen live-chat, man kan väl ta sig den lilla tiden att skriva som en människa.

Tycker jag med. Men många kommer ändå att särskriva, och skriva som om de satt på IRC.

[ 28 November 2002, 11:34: Meddelandet ändrat av: Mattias A ]

  • Oregistrerad
  • 2002-11-28 11:54

Tänkte passa på med ett litet inlägg här innan årets språkvårdardag tar slut kl 13:41.

Jag håller i princip med Christian Åhs, C-mon och mondo65 m.fl.
Fast det är ju skönt att slippa alltför mycket av "men halå va e re fö fel mä att tajpa som man vill va lixom lr"

Om såväl megageekar, gamla gubbar (som jag själv), särskrivningstalibaner och Grynetklanen bara kan formulera sig så budskapet går fram så räcker det väl bra, eller? Det här är ju trots allt ett Macforum och inte Institutionen för svenska språket! Och om någon ibland snubblar bland tangenterna är det faktiskt inte hela världen, det heller...

[Sedan är ju frågan om detta en tillåten [url="http://g3.spraakdata.gu.se/osa/show.phtml?fil..."]meta[/url] -diskussion eller inte, men jag tillhör alltså inte språkpolisenssärskrivningskommando]

Liret heter Rogue Spear, inget annat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-28 12:08
Citat:

quote: Tycker jag med. Men många kommer ändå att särskriva, och skriva som om de satt på IRC.

Usch. Det förekommer lyckligtvis ytterst lite sådant här.

Folk som skriver "m@ch@XX0R", "juh", "iofs" och "lr" är puckon, men här finns juh inga pukkon.

[ 28 November 2002, 12:08: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Ärligt talat så tillhör jag dom (de ) som skriver här med en viss form av talspråk. Jag kan av bara farten ibland slänga in iaf och iofs även om hela ord är mera lättläst och att föredrag.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: C-mon:
Ganska dålig idé (no offence Adrian).
Folk som särskriver konsekvent är irriterande, men långt ifrån lika irriterande som de ägnar sig åt att leta upp särskrivningarna och anmärka på dem.

None taken. Jag förstår vad du menar och som jag sagt tidigare så håller jag med om att det är irriterande. Men jag ville i alla fall ta upp detta till diskussion, dvs hur man ska förhålla sig till det och vad folk här har för uppfattning. I dagsläget så är det ju faktiskt ytterst sällan någon kommenterar felskrivningar och jag var lite nyfiken på om folk alls brydde sig om detta.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: C-mon:
I tryckta publikationer kanske man ska ha lite högre ställda krav, men i ett forum känns det som att det viktiga är att budskapet går fram.

Jo, men det resonemangen kan man använda omvänt också: skriver någon så oläsligt att det leder till att folk inte förstår eller åtminstone missuppfattar skribenten så finns det en poäng med ett tydligt och hyfsat välskrivet språk. Poängen är ju inte att vårda språket för att det är kul i sig, utan för att det främjar läsbarheten, kommunikationen och förståelsen folk emellan. Det handlar verkligen inte om att vi ska ha en besserwisserdag där folk som tror sig vara förmer än andra får utlopp för personlig anmärkningsnjutning.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: majk:
tycker inte att det är särskilt relevant att syssla med sådant här. så länge man kan göra sig förstådd och håller språket på en lagom nivå tycker jag att det är helt ok.

Problemet är väl när felskrivningar faktiskt leder till sämre läsbarhet och missförstånd. Inte för att jag tycker det är något som är ett speciellt stort problem här.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: majk:
har man problem med sin stavning bör man vända sig till något annat ställe än 99mac anser jag.

Jag har inte problem med min stavning, bara med andras...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: majk:
hursomhelst, en dag för att märka språkbruket på 99mac. varför? vad kommer det att medföra?

Tja, att nån kanske lär sig att särstavningar är illa? Äh, jag vet inte om vi ska ha någon sådan dag. Men jag ville få diskutera det lite i alla fall.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Lukas:
I ett forum där den primära funktionen är att överföra information och kunskap ÄR typsnitt, sär skriv ningar, clip-art och dylikt ointressant. Fullkomligt ointressant faktiskt. Det är först när något av ovanstående begränsar människor att förstå som det blir ett problem. Det är mycket sällan särskrivningarna här är så grova att tolkningsproblem skulle föreligga.

Det är sant att det sällan ger stora problem. Men det kan ändå öka friktionen, alltså läsandet flyter inte på lika bra. Ungefär som att ett typsnitt som är på gränsen till att vara för litet, vilket ju kan vara ett irritationsmoment. Och de som skriver med ett dåligt språk riskerar att inte tas på samma allvar.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Lukas:
Frågan eventuella träskrensare och indignerade lingvister ska ställa sig är om det är däför de loggar in på 99mac. Är man här för att värna det svenska språket (jag gillar inte ens det som begrepp, språk utvecklas, stagnation är död) så är man i mitt tycke ute i fel ärende. Jag misstänker att jag liksom många andra idag skriver mer på engelska än de gör på svenska, mina särskrivningar ökar i och med detta. Om det är ett stort problem så kan den irriterade med fördel lägga mig till sin döljlista och därmed slippa förgiftas av mitt språkbruk. Om de därmed förlorar något låter jag vara osagt.

Naturligtvis ska språk utvecklas! Det är skillnad på att värna och vårda. En utveckling som leder till sämre läsförståelse är ju inte nödvändigtvis en bra utveckling bara för att det är en förändring. Om folk bara skrev som de pratade så skulle vi aldrig ha några särstavningar. Det finns ingen sjukgymnast i landet som presenterar sig som en sjuk gymnast. Men ändå skriver de det på dörren.

Och vad gäller att dölja inlägg så är det inte ett så stort problem att jag skulle ta till något sådant. För det mesta är det faktiskt väldigt trevligt att läsa inlägg här på 99mac för språknivån är hög, precis som Martin med flera skrivit om i denna tråd. Förresten så är det nog bara när själva rubriken på en tråd är illa stavad som jag alls reagerar. Typ "ner laddnings problem med lime wire, behöver expert hjälp"

Jag tycker att det är en 1337 idé med en språkvårdardag...

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-11-28 22:00

Hmm, om vi ska ha språkvårdardag, ska vi stava iMac som Imac eller...?

  • Medlem
  • 2002-11-28 23:20

I följande publicering kommer jag att använda mig av versaler i början av meningar.

Naturligtvis är det så att särskrivningar och stavfel kan utgöra en störning för mottagaren av informationen. Liksom skribenten och tillika medlemmen "mondo65" påpekar i en tidigare publicering under samma ämnesrubrik som jag nu skriver så uppfattar troligen gemene man stavfel som störande eller irriterande. Dock så vill jag tro att acceptansen för just språkliga fel är högre på Internet än i exempelvis dagspress.
Jag tror vidare att de skribenter som är aktiva här på forumet inte har tid, lust och motivation att korrekturläsa sina texter innan publicering. Jag anser dessutom att fokus felaktigt har hamnat på just särskrivningar i denna diskussion. Vad gör särskrivningarna värre än talspråk, engelska uttryck och inkonsekvent språkbruk? Enligt mitt tycke så är det av yttersta vikt att språket på 99mac bibehåller en personlig prägel - något som det givetvis kan göra genom ett korrekt språkbruk också.

Att skriva med talspråk på till exempel 99mac är helt berättigat, kanske till och med nödvändigt ibland. Kanske är det just den relativa lättsamheten som får folk att söka sig till 99mac? Jag är fullt medveten om att det finns dylika forum och nyhetsgrupper på Internet som använder sig av ett betydligt mer vardagligt och ledigt språk, än vad som faktiskt används här.

Hursomhelst så är jag fortfarande övertygad om att det inte vore vettigt att ha en så kallad "språkvårdardag" här. Jag både tror och hoppas att alla medlemmar tar ansvar för sitt eget språk och hur det brukas här. Om någon anser att en medlems språk inte håller den standard som man kan begära så är det inte så mycket att göra åt saken. Språket är trots allt lika personligt som offentligt i detta sammanhang. Jag tror inte att någon av medlemmarna lyckas skriva ett perfekt språk. Och nej - målet med en "språkvårdardag" skulle ju naturligtvis inte vara att få alla att skriva perfekt. Jag tror inte att en sådan dag här skulle leda till något annat än somligas glädje i att korrigera andra skribernters språk.

nu ska iaf jag ta en kaffe och chilla lite framför teven.

/majk

[ 28 November 2002, 23:21: Meddelandet ändrat av: majk ]

  • Medlem
  • 2004-12-16 12:11

Det var visst en gammal tråd det här. Men intressant.
Jag måste nog hålla med den utstickande hakan: fördomar poppar upp i mig när jag läser ett inlägg med särskrivningar eller med dåligt språk i övrigt. Så är det bara.

Mycket diskussion om särskrivningar hittills så jag tänkte upplysa om ett annat, fast mindre förekommande och störande 'problem'. Användningen av citattecken:

Ursprungligen av majk:

I följande publicering kommer jag att använda mig av versaler i början av meningar.

Naturligtvis är det så att särskrivningar och stavfel kan utgöra en störning för mottagaren av informationen. Liksom skribenten och tillika medlemmen "mondo65" påpekar i en tidigare publicering under samma ämnesrubrik som jag nu skriver så uppfattar troligen gemene man stavfel som störande eller irriterande.

[ 28 November 2002, 23:21: Meddelandet ändrat av: majk ]

Trots majk's goda intentioner att skriva ett korrekt och ordnat inlägg så är faktiskt citattecken kring "mondo65" felaktigt. I det här fallet beror det säkert bara på att det inte är ett "riktigt" namn, men frågan kan ändå vara nyttig att aktualisera.
Här är lite hjärnjympa för lunchrasten:

- "Boston is populous" is about Boston and contains ‘Boston’; " ‘Boston’ is disyllabic" is about ‘Boston’ and contains ‘‘Boston’’. ‘‘Boston’’ designates ‘Boston’, which in turn designates Boston. To mention Boston we use ‘Boston’ or a synonym, and to mention ‘Boston’ we use ‘‘Boston’’ or a synonym. ‘‘Boston’’ contains six letters and just one pair of quotation marks; ‘Boston’ contains six letters and no quotation marks; and Boston contains some 800,000 people.
W v O Quine, Mathematical Logic, §4

majk's uttalande handlade om den levande personen, skribenten och medlemmen mondo65. 'mondo65' är inte medlem av 99mac.

Idén om en språkdag? tja den är knivig, En annan inriktining skulle kunna vara diskutera alla förkortningar som används inom datorvärlden. Vad har de för syfte? Hur pedagogiska är de? Hur talar man på bästa sätt till någon som inte är datorkunnig? Vilka förkunskaper krävs för att ta till sig information i en normal tråd här på 99mac? Vilka förkunskaper tar vi förgivna, och med vilken rätt? En dag för sådan språkbruksdiskussion tror jag verkligen skulle kunna vara utvecklande.

Ursprungligen av bohne:

Trots majk's goda intentioner att skriva ett korrekt och ordnat inlägg så är faktiskt citattecken kring "mondo65" felaktigt. I det här fallet beror det säkert bara på att det inte är ett "riktigt" namn, men frågan kan ändå vara nyttig att aktualisera.
Här är lite hjärnjympa för lunchrasten:

- "Boston is populous" is about Boston and contains ‘Boston’; " ‘Boston’ is disyllabic" is about ‘Boston’ and contains ‘‘Boston’’. ‘‘Boston’’ designates ‘Boston’, which in turn designates Boston. To mention Boston we use ‘Boston’ or a synonym, and to mention ‘Boston’ we use ‘‘Boston’’ or a synonym. ‘‘Boston’’ contains six letters and just one pair of quotation marks; ‘Boston’ contains six letters and no quotation marks; and Boston contains some 800,000 people.
W v O Quine, Mathematical Logic, §4

majk's uttalande handlade om den levande personen, skribenten och medlemmen mondo65. 'mondo65' är inte medlem av 99mac.

En fråga, bara vid sidan av:
Vad har amerikanska skrivregler i logik att göra med hur majk refererar till ett alias på svenska?

  • Medlem
  • 2004-12-16 14:02
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

En fråga, bara vid sidan av:
Vad har amerikanska skrivregler i logik att göra med hur majk refererar till ett alias på svenska?

(*om jag får vara lite petig: hela saken var ju att han ville referera till en person, fast råkade referera till ett namn, ett alias.
"Medlemmen med alias 'mondo65' " är korrekt;
"Medlemmen med alias mondo65 " är fel;
"Medlemmen 'mondo65' " är fel;
"Medlemmen mondo65 " är korrekt)

Inte så värst relevant kanske. Tycker det är kul med logik och ville bara uppmärksamma på att det är ett vanligare fel än man tror (och har man kunskaper i logik så är de minst lika irriterande som särskrivningar).
1. de är inte specifikt amerikanska
2. de är betydligt mer än skrivregler. (eller ja kanske inte, men det låter så förminskande att kalla dem för skrivregler )
Gottlob Frege får nog räknas som den som först påpekade på vikten av att skilja på 'use' och 'mention'. I normalspråket ser man ganska tydligt skillnaden; i ena fallet refererar man till en person och i det andra ett namn. I logiken är det svårare eftersom man så att säga inte kan tänka på det man ska referera till utan att införa en symbol för det, och därmed lätt blandar ihop nivåerna.

Angående logikreglers relevans (utöver ev. relevans för hur majk refererar till mondo65 ). Beror på hur man ser på förhållandet mellan språkets grammatik och tänkandets logik. Är en grammatik som överensstämmer med logik bättre? Tja, svår fråga - men ofta ser vi nog på grammatiken som någonting mer än godtyckliga regler; och vi ogillar och byter sakteliga ut regler som vi finner kontraintuitiva. På vilka grunder sker det?

Senast redigerat 2004-12-16 14:24
  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-12-01 17:21

Exempel på hur tokroliga särskrivningar kan bli: http://skrivihop.nu/exempel/roliga.php

Citat:
> "Är du djur och naturintresserad?" - är inte de flesta djur naturintresserade?
> "Skivad kalv lever med kul potatis" - kan skivade kalvar och potatisar vara
> sambos?
> "Extra knäck till jul" - lite julgodis är aldrig fel.
> "Svensk general agent för Kinaföretag" - militär med rätt att döda...
> "Inte rädd för att visa fram fötterna" - hoppas bara att han tvättade dem
> innan.
/ Terhi

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 10:55

"så länge man kan göra sig förstådd" skriver Majk. Problemet är att jag personligen kan uppleva att jag ibland inte förstår vad som står när språket är uselt. Jag måste läsa om samma mening flera gånger. Den tid någon sparar genom att slarva, samma tid måste jag lägga ner på att läsa om. Har tio personer samma problem som jag, innebär det att vi på detta forum förlorar tio gånger mer tid än vi vinner. Att slarva med sin text är m.a.o. att stjäla andras tid.

Ja, det har var verkligen en gammal tråd som vaknat till liv. Eftersom jag startade tråden och utifrån vad jag skrivit här tidigare så borde det stå rätt klart var jag står i frågan. Men trots det och trots att problemen med särskrivningar och liknande knappast minskat har jag ändå valt att inte kommentera sådant när jag ser det. Problemet med att försöka vårda språket är att det kan drabba fel personer.

De som skriver mer eller mindre obegripligt och/eller med särstavningar mm kan delas in i fem kategorier, grovt sett:
1) De som kan skriva rätt, men gör en miss.
2) De som egentligen borde lärt sig, men inte gjort det.
3) De som kan bättre, men slarvar och är för lata för att bry sig.
4) De som är ovana med svenska språket, framförallt invandrare.
5) De som har skrivsvårigheter (dyslexi) och gärna vill skriva rätt, men kan helt enkelt inte.

Kategori 1, 2 och 3 skulle jag gärna rätta. Många av dessa, likt mig själv, uppskattar att få veta vad som är rätt hellre än att upprepa samma fel gång på gång. Men kategori 4 och 5 är en annan sak, de måste få känna sig välkomna här och få svar på sina frågor de också. Och eftersom jag inte i förväg vet vem som tillhör vilken kategori får man bita sig i tungen och inte kommentera.

Utöver detta så är det också allmänt ansett att anmärkningar på språk i diskussionforum inte passar i nätiketten och det kan uppfattas som elitistiskt. Även det ett skäl att inte kommentera.

Men risken med att dåligt språk ger ett dåligt intryck kvarstår ändå, oavsett vem som skriver fel. Man kanske avstår från att läsa trådar där rubriken är väldigt dåligt skriven och då kanske nån person missar att få hjälp. Så det ligger ändå i allas intresse att i alla fall försöka göra rätt.

Bevaka tråden