Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Retrospect och systemmapp

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-01-06 23:03

Kan man göra en backupp på en skiva med retrospect och sedan återföra allt och få en fullt fungerande systemmapp? Jag skulle behöva formatera min disk och vill ha allt kvar.

Tror inte det.
CCC (Carbon Copy Cloner) är mycket bättre på sånt,
Kolla Versiontracker så hittar du den.
Jag har kopierat en hel HD från en burk till en annan med den. En riktig höjdare.

  • Medlem
  • 2003-01-07 21:43

Är inte Retrospect just konstruerat för att man skall bl.a. ska kunna göra backupper på hårddiskar? Borde inte den kunna kopiera en fungerande systemmapp då?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-07 23:11

Det går alldeles utmärkt. Både med OS9 och OS X. CarbonCopyCloner funkar också lika bra, men bara för OS X

  • Medlem
  • 2003-01-08 08:25

Bra eftersom jag både har OSX och system 9.2.2 så bör det fungera utmärkt. Är det något speciellt man bör tänka på när man gör backupp med Retrospect eller är det bara att köra?

Om jag inte har helt fel så måste du först se till att installera samma OSX version som den du ska återskapa. Alltså - om du vill återskapa system OSX 10.2.3 måste du först installera 10.2, uppdatera till 10.2.3 och installera Retrospect. Sen kan du återskapa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-08 13:33

Retrospect kan inte ta backup 100% av en Mac-dator med system 9 (datorn är igång hela tiden).
Vissa delar av system 9 filer går inte ta backup ! Kan jag ha fel ? Det kan beror på vissa systemfiler är aktiva (upptaget).
Jag vet inte hur det är hos OSX ? Kan Retrospect ta 100 % av OSX ?

  • Medlem
  • 2003-01-08 23:06

Underligt att du säger det. Jag har lyckats ta backup på fungarande systemmapp. När jag tänker efter så är det möjligt att jag startat från en annan HD när jag har gjort backuppen...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-09 09:21

Pröva själv ta backup från en datorn med bara en HD och en systemmapp (aktiv system 9).

  • Medlem
  • 2003-01-10 09:26

Jag har tittat lite närmare på Carbon Cloner. Det verkar vara ett bra program. Men när man testar det så verkar det vara gjort för att totalt ersätta inehållet på den disk man kopierar till. Om man istället väljer att kopiera till en mapp så säger programmet att den inte stödjer detta. Fungerar det ändå? Och i så fall hur återställer man informationen? Det verkar som att programmet gör en diskimage. Skall man bara dra tillbaks allt genom findern?

  • Medlem
  • 2003-01-12 22:22

Jag har nu använt Retrospect för att göra en backup till annan HD. Efter det formaterade jag hela skivan och återförde allt. Vad jag kan se så fungarar allt förutom att vissa Ikoner i OS9 har försvunnit.

Jag har dessutom försökt att anvnda Drive och Norton 7 och kan bara konstatera att inte någon av dom fungarar speciellt bra i 10.2.3.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-12 22:30
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MP:
Jag har dessutom försökt att anvnda Drive och Norton 7 och kan bara konstatera att inte någon av dom fungarar speciellt bra i 10.2.3.

tycker de aldrig varit bra under X. dessvärre.

1
Bevaka tråden