Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ til iPhoto

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-15 19:32

En kompis av meg prøver å finne et alternativ til iPhoto da han synes iPhoto er for segt. Vet dere om noen bra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-15 19:51

Photoshop Elements 3 är suveränt. Läs om det i nya numret av MacWorld.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-12-15 20:05

Vilken version av iPhoto kör han? Nyaste versionen skall ju tydligen vara en bit snabbare än gamla.

http://www.apple.com/ilife/iphoto/

iView har allt som iPhoto saknar och litet till.
Visar filmer, fonter, eps'er mm

Ursprungligen av Kakazooka:

iView har allt som iPhoto saknar och litet till.
Visar filmer, fonter, eps'er mm

QPict har allt som iPhoto saknar och mycket mer.
Visar filmer, fonter, eps'er, OSX-ikoner, pdf'er, mp3or, Raw-format och mycket mer.

www.qpict.net

Ursprungligen av Olav Rust:

QPict har allt som iPhoto saknar och mycket mer.
Visar filmer, fonter, eps'er, OSX-ikoner, pdf'er, mp3or, Raw-format och mycket mer.

www.qpict.net

Ojdå! Och riktigt MACig feeling till skillnad från iView.... måste testa genast.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-20 18:15

Jag tycker iPhoto funkar som intanknings- och sorteringsprogram, men ingen använder väl det seriöst till riktig bildbehandling? Eller trampar jag nån på tårna nu? Menade inte det, men jag trodde de flesta körde PS eller PSP till såna saker och använda iPhoto mest för att få in grejerna i datorn utan att "göra nåt åt dem".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 18:46

iPhoto är fruktasvärt dåligt. Jag har försökt att lära mig att tycka om detta bastardprogram, men icke. Det är s-e-g-t och klumpigt, och väldigt begränsat. Apples sämsta program enligt min mening.

Jag hämtar in bilderna med Bildinsamling. För allt annat använder jag Photoshop Elements 3. Ska testa QPict nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 18:51

Testar QPict nu. Helvete vad snabbt det är!!! Det går som ett skållat troll på min rätt modesta maskin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 21:41
Ursprungligen av Mondo:

Testar QPict nu. Helvete vad snabbt det är!!! Det går som ett skållat troll på min rätt modesta maskin.

Testade QPict för 1.5-2 år sedan - segt som sirap. Tydligen bättre nu? iPhoto slår iView MediaPro med hästlängder om man tänker på snabbhet (sitter med GeForce 6800). Dock så klarar inte iPhoto av RAW bilder och det är ju tråkigt.

Roligt att QPict är svenskt - kanske skall testa igen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 18:56
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 23:07

QPict funkar bra, men saknar några funktioner tycker jag. Väntar fortfarande på det perfekta bildbearbetningsprogrammet. Kanske Photoshop Elements 3 plus QPict?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-20 23:19

Finns det nåt enklare gratisalternativ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-21 01:30

Du får väl tjata på Google att de ska släppa en version av Picasa för Mac OS X.

http://www.picasa.com/picasa/

qpict testat

Qpict har goda sidor, MEN jag vägrar att kalla det ett Mac-prog så länge som man inte kan göra select med shiftknappen nere! Dessutom har det några farligheter för sig. Om man begär Importera så tror jag att man ska få välja mapp eller filer på vanligt sätt. Istället hämtar Qpict upp varenda bild som finns på diskarna, i mitt fall tiotusentals. Jag tror att Qp behöver mogna. Fördelen med att kunna blanda in film och div annat är jag tveksam till. Foton är foton.

iPhoto är snabbt o bra, minst lika snabbt som Qp (min version, den senaste i alla fall) för inläsning och sortering tills med iPhoto Library Manager och iPhoto Diet. Man kan hålla ett stort antal "Libraries" med olika namn och välja bland dem samt rensa bort oönskade original m.m.

För bildbehandling bör man använda PS el PSElements, som är ett budgetalt. (3:an tar även RAW).
Jan

1
Bevaka tråden