Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X Server på eMac, Konstig skärmupplösning

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag startar om på installations-CD visas bara ca 640 x 480 pix av skärmen i mitten. Resten är svart (som en tjock svart ram). Dvs, upplösningen i bakgrunden är rätt men jag får bara se lite av allt i mitten.

Det går bra att installera (trots miffoupplösning) men när man skall börja göra inställningar ser man som sagt var bara den lilla biten i mitten och kan därför inte fortsätta.

Jag har prövat med två olika eMackar med samma resultat.

Ahhh! Precis vad jag råkat ut för!
Du får installera den så sedan när du kör första systemuppdateringen kommer det gå till sig.

Det beror på att grafikkortet i nyare eMac kräver högre system än 10.3. Ett annat sätt är att installera det klient OS som följer med datorn, och sedan installera serverdelarna som finns på server installations CD 2. Det fungerar alldeles utmärkt, men man kanske får ändra lite inloggningsfönster inställningar efteråt etc.

Tack

Tack! Skall testa detta lite längre fram. Vi tog en gammel mac och körde 10.2 så länge.

Ursprungligen av Johan_G:

Det beror på att grafikkortet i nyare eMac kräver högre system än 10.3. Ett annat sätt är att installera det klient OS som följer med datorn, och sedan installera serverdelarna som finns på server installations CD 2. Det fungerar alldeles utmärkt, men man kanske får ändra lite inloggningsfönster inställningar efteråt etc.

Ah! Men skiljer sig inte prioriteringarna åt mellan klient o server?
Eller köper men med OS X Server: OS X klient samt server plugins för klient OSet?

hoppsan...........

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-12-22 16:06

Det roliga är ju att det inte går att uppdatera systemet, då man inte ser hela uppdateringsrutan, momment 22!

  • Medlem
  • 2004-12-22 16:20

Blir det skillnad om man speglar bilden på en extern skärm eller är felet ospecifikt för eMacens inbyggda skärm?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-28 09:59
Ursprungligen av MatsOlov:

Det roliga är ju att det inte går att uppdatera systemet, då man inte ser hela uppdateringsrutan, momment 22!

In i terminalen som admin, skriv sedan:

sudo softwareupdate -i --req (alternativt --all)

Då installeras nödvändiga (--req) eller alla uppdateringar (--all) på maskinen.
Men QuickTime uppdateringen kräver manuella ingrepp på skärmen (serial etc), tyvärr

Ursprungligen av swede:

Då installeras nödvändiga (--req) eller alla uppdateringar (--all) på maskinen.
Men QuickTime uppdateringen kräver manuella ingrepp på skärmen (serial etc), tyvärr

Finns en lösning! Inte vida känt, men jag lovar att det fungerar. Skriv nedanstående innan du kör softwareupdate så visas inte frågan om serienummer för QT Pro:

export COMMAND_LINE_INSTALL=1

Eftersom eMac:ar endast kan splitta videosignalen så tror jag inte det blir någon skillnad.
Det finns en kbase artikel om just det här problemet någonstans (orkar inte leta nu). Det är där jag läst att man först skall installera klient sedan serverinstallationspaketet ovanpå.
Ja, det skiljer en del saker mellan klient och server men serverpaketet borde innehålla/utföra alla dessa förändringar... Jag gjorde detta senast förra veckan så jag vet att det fungerar. Liknande problem finns nämligen med iMac G5. Jag har tyävrr ingen serverinstallations CD med 10.3.5 som de kräver.

1
Bevaka tråden