Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ingen kamera syns på skrivbordet i osx

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varken EOS 10d eller EOS 20d kommer fram på skrivbordet då de är ikopplade och påslagna. Nu har jag problem då jag vill köra uppdateringar av firmware.

Då jag kopplar in kameran/orna via usb så funkar det perfekt att ladda över bilder via bildinsamling. Den hittar kamerorna utan problem, MEN vet någon här varför får jag inte upp någon liten hårddisk på skrivbordet? Jag ser alltså inte kameran och kan inte dra filer som uppdateringar till den och inte heller dra bildfiler till Fileviewer utility eller något sånt.

Någon här som har en aning om varför osx 10.2.8 inte visar mina kameror och hur jag kan ändra detta?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-12-22 18:42

Jag har en 300D och inte heller den syns på skrivbordet. Lösningen är väl att antingen använda ett program som "ser" kameran, eller använda kortläsare.

Å andra sidan kör man väl ändå ett specialprogram för att uppdatera firmware? Det var iaf nödvändigt när jag "uppgraderade" min. (Som dessutom bara funkade i XP eller OS 9.)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-22 18:46

Ställ in kameran i kommunikationsläge PTP så hittas den av Bildinläsaren.

Ursprungligen av memark:

Jag har en 300D och inte heller den syns på skrivbordet. Lösningen är väl att antingen använda ett program som "ser" kameran, eller använda kortläsare.

Å andra sidan kör man väl ändå ett specialprogram för att uppdatera firmware? Det var iaf nödvändigt när jag "uppgraderade" min. (Som dessutom bara funkade i XP eller OS 9.)

Ok, då kanske jag inte "ska" se kameran?

Men problemet om programmet kvarstår. Till 10 d får jag en mapp varav ena filen heter "UploadFirmware" och det är den som ska vara programmet. Den öppnar sig som du skrev i Classic, men kameran kan inte hittas.
Till 20d däremot är problemet större. Den uppdateringen kommer inte som ett program utan som en FIR-fil och måste således kopieras till kameran direkt på något sätt.
Enligt instruktionerna för 10d ska jag inte behöva någon kortläsare och jag tror att det skulle funka utan till 20d också.. Ska kolla vidare och fixa en kortläsare om det inte löser sig på annat sätt.

Ursprungligen av molia:

Ställ in kameran i kommunikationsläge PTP så hittas den av Bildinläsaren.

Ingen av de kamerorna går att ställa in för PTP. Båda hittas enkelt av bildinsamling ändå så datorn hittar kameran så, men de kommer inte upp på skrivbordet och jag lyckas inte med firmwareuppdateringarna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-22 23:11
Ursprungligen av lotelo:

Ingen av de kamerorna går att ställa in för PTP. Båda hittas enkelt av bildinsamling ändå så datorn hittar kameran så, men de kommer inte upp på skrivbordet och jag lyckas inte med firmwareuppdateringarna.

Visst kan man ställa in dom som PTP, jag har 20D nu och har haft 10D. Och nej, dom kommer inte upp på skrivbordet men man kan läsa in bilderna med Bildinläsaren som kör med PTP protokollet som dom flesta andra moderna kameror.

Vill man läsa och skriva till minneskortet får man ta ut det och stoppa i en vanlig kortläsare.

Rättelse: 10D och 20D kan tydligen inte PTP med dom första versionerna av firmware.

Senast redigerat 2004-12-22 23:25

Du har rätt i att det gick på 20d. Däremot på en helt nollställd återställd 10d med firmware 1.0 funkade det inte. Communications fanns i menyn tidigare, men kom med uppdateringen.

Jag fixade uppdateringarna nu med kortläsare. Tack för att ni tog er tid.

1
Bevaka tråden