Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Tyckte plötsligt att datorn blev ganska seg tills jag plötsligt fick upp ett felmeddelande att jag inte hade så mycket plats kvar på startskivan! Hmm sist jag kollade hade jag 10 GB ledigt och det var igår. Jag har bara använt datorn för surfning och lite arbete men inte hållit på med några större filer. Det här verkar ju helskumt! Som om systemet sparade allt man gjorde i tempfiler och aldrig slängde dom? Det här har uppstått en gång tidigare men då tänkte jag inte så mkt på det. Nu tänker jag starta om datorn så får jag se vad som händer.
nähä.. nu har jag 200 MB ledigt. Om jag tar visa info på de mappar som finns i min startskiva (som är på 80G (74GB)) så får jag bara ihop 56GB??!! Defragmentering på 20GB tror jag inte på... Snacka om schysst julklapp!
nähä.. nu har jag 200 MB ledigt. Om jag tar visa info på de mappar som finns i min startskiva (som är på 80G (74GB)) så får jag bara ihop 56GB??!! Defragmentering på 20GB tror jag inte på... Snacka om schysst julklapp!
det vet i fan. men jag startade datorn ifrån en annan hårddisk och körde reparerade datorns hårddisk med skivverktyg. Då blev det helt plötsligt 17GB ledigt på startskivan. Fint tänkte jag och starta upp ifrån datorns hårddisk. Fast då står det att jag har 200 MB kvar.. Hjälp sökes!..
Rensa cachen i safari, och kör Onyx eller liknande (alla script)... Om du tar "visa info", så får du en ganska opålitlig och uppskattad siffra. Dessutom undrar jag om dolda filer syns i uppskattningen (typ halva systemet).
Rensa cachen i safari, och kör Onyx eller liknande (alla script)... Om du tar "visa info", så får du en ganska opålitlig och uppskattad siffra. Dessutom undrar jag om dolda filer syns i uppskattningen (typ halva systemet).
Jag körde alla skript i Onyx och startade om. Inte mkt skillnad - 300 MB ledigt. Men jag hittade en mapp i Volumes på mina 17 saknade gigabyte. Troligtvis har den skapats av mitt backupprogram. Tack för hjälpen!
Wow...ja e impad.
Jag snodde uttrycket från "newsgroupiska", dvs "BKAM" som betyder "Between keyboard and monitor" och alltså är ett snällt sätt att säga att det är användaren själv som orsakat problemet genom okunnighet eller slarv.
Men visst finns det program som gör saker å ting utan att man ber om det också: iPhoto, iTunes, alla ring-hem-program och inte minst alla förbannade program till Windows som poppar upp då och då.
Men de e ju en annan historia.
Rita gärna lite mer!
OT: Pär's fantastiska teckning gav mig en idé. Man kanske skulle utlysa en teckningstävling där man BARA får använda ASCII-tecken? Det kanske sitter folk med en jäkla talang och ett helvetes tålamod i stugorna och bara väntar på ett tillfälle att visa upp sina talanger...