Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX uppdaterar inte HDD-storlek?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-25 20:28

Tja.
Jag satt och arbetade som vanligt på min iBook när jag möttes av en popup som sade att jag hade för lite utrymme på HDD:n, så jag tog bort ett gäng filmer (sammanlagd minst 1 GB).

Bra, tänkte jag, nu har jag ju massa MB ledigt...

...inte då, OSX säger att jag fortfarande har de 200MB:n ledigt, som jag hade när den sa åt mig att jag hade när jag fick popupen.

Vafan? :<

Efter att du tömt papperskorgen kan det vara bra att göra en omstart, sen köra reparera skivbehörighet

• Oregistrerad
  • 2004-12-25 21:03
Ursprungligen av Pocahontas:

Efter att du tömt papperskorgen kan det vara bra att göra en omstart, sen köra reparera skivbehörighet

Okay, testar det. Tack.

EDIT:
Ja, det funkade ju. Nu har jag ~600MB ledigt. Men det känns ändock som att OSX tar mer och mer för varje dag som går (även då jag inte tankar särskilt mycket.).

Senast redigerat 2004-12-25 21:20
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-26 01:49
Ursprungligen av Pocahontas:

Det låter förbaskat omständigt... starta om och reparera för att man slänger filer.

Ursprungligen av nikce:

Det låter förbaskat omständigt... starta om och reparera för att man slänger filer.

Man behöver inte starta om eller reparera för att slänga filer däremot så är det ju bra att starta om datorn ibland för att hålla systemet fräscht. Sen så är det ju en bra idé på alla datorer att se till att man alltid har ungefär 10-15% ledigt utrymme på hårddisken.

om ledigt hårddiskutrymme sjunker så lågt som att man får en varningsruta, så efter det är det bra att iallafall starta om datorn efter att man slängt lite filer.

• Medlem
  • Tjörn
  • 2004-12-26 17:21
Ursprungligen av nikce:

Räcker att logga ut...

Det låter som det är SWAP disken som spökar. SWAP disken brukar ju nollställas vid omstart.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-12-27 12:18

Kan det vara så att du använder FileVault?

När man kör detta frigörs inte diskutrymme förrän du loggar ut eller startar om, kommer upp en ruta om att den vill göra det då också... tar lite tid om det rör sig om flera GB.

Innan jag insåg att det funkade på detta sätt hade jag samma bekymmer och undrade varför det inte blev någon ledig plats trots att jag raderade flera GB...

• Oregistrerad
  • 2004-12-27 15:38
Ursprungligen av elimar:

Kan det vara så att du använder FileVault?

När man kör detta frigörs inte diskutrymme förrän du loggar ut eller startar om, kommer upp en ruta om att den vill göra det då också... tar lite tid om det rör sig om flera GB.

Innan jag insåg att det funkade på detta sätt hade jag samma bekymmer och undrade varför det inte blev någon ledig plats trots att jag raderade flera GB...

Kan nog stämma.

• Medlem
  • 2004-12-26 15:41

200Mb är ingenting.. det kan swappen svälla på en sekund.. Har du under 1Gb ledigt så kan du se det som du har slut på diskutrymme...

• Oregistrerad
  • 2004-12-26 16:35

Öh, jag körde något program (Cocktail) och rensade lite, nu har jag...5GB ledigt

• Oregistrerad
  • 2004-12-26 17:15
Ursprungligen av bostadskomplex:

Öh, jag körde något program (Cocktail) och rensade lite, nu har jag...5GB ledigt

Låter bra - håll det på ungefär den nivån

(Själv har jag 20GB fritt och anser det vara "fullt".)

1
Bevaka tråden