Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Röda ögon

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Har ett litet problem med att jag ofta får röda ögon när jag fotar med blixt. Jag har en Minolta DiMage Z1. En underbar och snabb kamera med god färgåtergivning, men efterssom jag inte är så kunnig när det gäller slutartider, vitbalans mm så kan jag dåligt utnyttja kamerans alla inställningsmöjligheter. Därför blir min fråga: Varför blir det röda ögon? Jag använder blixt funktion med "röda ögon-reduktion" men ögonen blir röda ändå.

Ursprungligen av Kurgan:

Hej.
Har ett litet problem med att jag ofta får röda ögon när jag fotar med blixt. Jag har en Minolta DiMage Z1. En underbar och snabb kamera med god färgåtergivning, men efterssom jag inte är så kunnig när det gäller slutartider, vitbalans mm så kan jag dåligt utnyttja kamerans alla inställningsmöjligheter. Därför blir min fråga: Varför blir det röda ögon? Jag använder blixt funktion med "röda ögon-reduktion" men ögonen blir röda ändå.

Jag rekommenderar att du skaffar dig en extern blixt där du kan rikta blixtljuset snett upp i taket. Det blir garanterat bättre resultat. Alternativt är att rikta starkt ljus (vanlig lampa) mot personerna innan du tar bilden, då minskas pupillern och därmed också röda ögon.
I din Minolta är blixten placerad för nära objektivet, vilket resulterar röda ögon. Jag hade samma problem med min Nikon 880.

Det röda är det s k synpurpur som sitter i den bakre änden av ögats glaskropp.

1
Bevaka tråden