Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

säkerhetskopiera sina mail i mail

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

så, hur gör man egentligen? Är mer än lovligt förvirrad vilka filer som skall kopieras till cd-brännaren för att spara all min e-post...

tänkte såhär i Safari tider är det bäst att göra en ordentlig kopiering av allt viktigt på datorn

Som vanligt: tack på förhand!

//David

Alla mailboxarna slutar med ".mbox" sök på dom och spara hela mapparna... minns inte var för jag sitter med jobbet PC just nu.

Det där är lite klurigt. Om man tänker sig att du vill backuppa mailen, installera nytt system och sedan lägga tillbaka mailen så funkar det inte tillfredsställande med att bara backuppa .mbox-filerna. Du får nämligen inte med dig kontouppgifterna eller dina inställningar. Dessa ligger i filerna com.apple.mail.plist och MessageSorting.plist. Tar du med dessa i backuppen så funkar det bättre, men inte fullt ut. Det allra bästa är om du har ett .mac-konto och access till programmet Backup. I det kan du välja att ta backup på mailen. Det funkar perfa; har gjort det själv flera gånger.

tackar för hjälpen!!

oh, nu undrar jag också om det är samma princip när man autosparar i ical och adressboken, bara att dra över .plist filerna?

//david

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-03 19:33

Jag använder Backup. Den backar även ner e-post alldeles utmärkt, liksom adressböcker och kalendrar.

När det gäller Adressboken finns ju menyvalet "Säkerhetskopiera databasen" under "Arkiv" åxå.

Jag ska precis till att ominstallera min hårddisk (osx) och vill så gärna spara min adressbok, men när jag gick upp under "säkerhetskopiera databasen" så hände ingenting. Skulle det räcka, och var hamnar den i så fall. Hur gör jag när jag ska lägga in den igen?
Jag är helt usel när det gäller "system" och allt som har med detta att göra, så ni får ursäkta om frågorna är dumma.

Vad det gäller adressboken frågade jag (och svarade) här:
http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=5;t=002965

Man går alltså in i Användare/*ditt användarnamn här*/Library (eller Bibliotek)/Application Support/

och tar vara på mappen AddressBook, den kan man antingen flytta till en annan dator eller säkerhetskopiera och lägga på samma plats igen efter ominstallation...

1
Bevaka tråden