Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

QXP-filer skapade i Mac öppningsbara i PC?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
fick en CD av en kompis som kör PC och som inte kunde öppna den. Jag vill hjälpa honom att åtminstånde se filerna och ev öppna dem.

Vilket suffix ska quarkfiler ha för att funka i PC? Är det nåt annat jag bör ha i åtanke? Jag är medveten om att fonterna inte kommer att funka och att annat strul kan uppstå, ska bl a öppna alla tiff-filer och spara om dem för PC.

Jag hoppas att det bara räcker med att lägga till suffix på quarkfilerna och sedan bränna en PC-kompatibel CD som polaren kan använda.

Ett snabbt svar genererar ett stort tack(och en stjärna i himlen!)

// Roger

  • Medlem
  • 2004-12-27 23:28

suffixet är .qxd för dokument och .qxt för mallar. Det går bra att öppna filer skapade i QXP5 på mac i QXP5 i Win 2000. Längre än så vågar jag inte sträcka mig.
Lycka till!

edit: det är möjligt att du måste öppna inifrån Quark på PC:n, typ file/open/namnlos.qxd eller hur det nu ser ut på en pc.

Samma suffix funkar i QXP 6.x.x också. Jag har provat och lämnat filer till Win XP.

2 stjärnor utdelade!

Tack! / Roger

Varför spara om tiff-filerna?
Enligt standarden skall en tiff-reader, ett program som kan förstå vad en tiff-fil är, alltid stödja båda varianterna, både big- och little-endian. Det enda som är viktigt för en PC, och man även bör använda på Mac, är att man har filändelse. Normalt är de flesta bildformat platformoberoende. Några undantag finnes t.ex. PICT.

1
Bevaka tråden