Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bättre ljud i iTunes?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-28 06:54

Jag har använt iTunes sedan jag köpte min Mac, och har kanske inte tänkt så mycket på ljudkvaliteten. Nu för någon vecka sedan så testade jag någon MP3låt i Mplayer för OSX och till min förvåning så lät plötsligt min Koss porta pro så mycket bättre. Ljudet är helt enkelt mycket bättre och nu känner jag mig grymt frustrerad över att det är så.

Hur, kan jag, är det möjligt att få bättre ljud i iTunes, eq'n är onöjlig att ställa in så att det matchar Mplayers härliga ljud.

Snälla hjälp!

• Oregistrerad
  • 2004-12-28 07:45

Tja...

Bättre på vad sätt?
(Det skiljer väl iofs på decodrar, men vad är bra?)

• Oregistrerad
  • 2004-12-28 08:03

mmm

Ursprungligen av Pär:

Tja...

Bättre på vad sätt?
(Det skiljer väl iofs på decodrar, men vad är bra?)

Jag har kollat vidare och den där "sound enhancer" var påsatt och ljudet blev tyst, men betydligt bättre utan den på. Men det är något i Mplayers ljud som är renare, det känns mindre digitalt på nått vis. Basen blir tyngre utan behöva ändra någon eq till jobbigt maxläge.

mmm.. Jag ska lyssna vidare o se om jag inbillar mig..

• Medlem
  • Borås
  • 2004-12-28 08:07

Låter inte alls "omöjligt". För några år sedan märkte man ju en markant skillnad på ljudet i Sonique och Winamp som då var ledande.. Och att tom jag märkte skillnad var lixom svart på vitt

• Avstängd
  • 2004-12-28 08:27
Ursprungligen av Rytterfalk:

Jag har kollat vidare och den där "sound enhancer" var påsatt och ljudet blev tyst,

Blev det tyst? Ok, inte så mycket fet bas alltså? :eek:

• Oregistrerad
  • 2004-12-28 08:54
Ursprungligen av fitzy:

Blev det tyst? Ok, inte så mycket fet bas alltså? :eek:

mmm.. Ljudet spred ut sig mer i Stereo om man säger så (gick tillbaka till original), detta beror väl i och för sig mycket på vilken låt det är och hur de har tänkt sig ljudbilden. Men att ljudet separerades markant råder det ju ingen tvekan om, sounds enhancer påminner starkt om "3D" ljudet som var poppis för två högtalare på mitten av 90 talet.

Har för mig att jag läst någonstans att det fanns någon köpversion på en upphottad EQ till iTunes som skulle få ljudet att bli bättre. Om det hjälper mig vet jag inte, men om någon hört något om detta så kanske det kan vara värt att testa.

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-28 08:59

Har ni i Itunes påslaget att det ska jämna ut ljudet mellan låtarna så att alla har nogorlunda samma volym. Jag antar att den kan spöka på detta sätt med.

• Avstängd
  • 2004-12-28 09:00

Märkligt - jag tycker iTunes låter kanon. Det finns garanterat ingen eq som kan göra ljudet "bättre".

• Oregistrerad
  • 2004-12-28 09:03
Ursprungligen av fitzy:

Märkligt - jag tycker iTunes låter kanon. Det finns garanterat ingen eq som kan göra ljudet "bättre".

Har du testat något annat då? Typ Mplayer. Vad man inte vet har man inte ont av som det brukar heta.

Och ja, den där jämna ut ljudet, funktionen är avslagen.

• Avstängd
  • 2004-12-28 09:05

Du tror alltså att iTunes gör nåt som förstör ljudet? Jag har lyssnat med allt som går och tycker fortfarande att iTunes låter kanon. Du får nog göra en vaxkoll.

• Oregistrerad
  • 2004-12-28 09:18
Ursprungligen av fitzy:

Du tror alltså att iTunes gör nåt som förstör ljudet? Jag har lyssnat med allt som går och tycker fortfarande att iTunes låter kanon. Du får nog göra en vaxkoll.

ärligt. Vaxkollen hjälpte, nu låter iTunes hur bra som helst! Bov ett var i vilket fall "sound enhancer" ljudet är betydligt bättre nu, om inte lika bra som Mplayers. Vilket känns bra, fel. Mycket bra.

• Medlem
  • Nacka
  • 2004-12-29 11:52

Enligt min erfarenhet låter gör sound-enhancer ljudet bättre för små mesiga högtalare som många av de inbyggda i Apples burkar, medans om man kopplar in schyssta högtalare/försteg/recievers så låter det kasst med round-enhancer påslaget.

Dock vill jag nog påstå att en equalizer kan göra ljudet bättre. Allt beror på hur mjukvaran gör det hela. Digitalt ljud kan behandlas rätt mycket utan att bli så sämre om det görs rätt.

• Avstängd
  • 2004-12-29 12:00

Ja tänk, slår man på "enhancern" låter det vasst och otäckt ...låter det bra i nåns öron så…fine. Eq:a en mp3:a eller AAC är det nog ingen vits med. Whatsoever.

• Medlem
  • Nacka
  • 2004-12-29 12:53

Well, igentligen så är det ju alltid eq på om man funderar på det. Den digitala informationen i en mp3-fil tolkas av codecen som du använder och två olika codecar låter sällen exakt lika - att lägga till en equalizer ovanpå(bredvid/innuti?) det bör väl inte nödvändigtvis göra ljudet sämre? Det måste ju bero på implementationen av equalizern. (och dina inställningar av den förstås)

Har personligen alltid varit negativ till digitala "ljudförbättringar" i stil med "jazz-club", "stadium" etc, de förvanskar ju ljudet till att låta som något det inte är.
Målet med en equalizer är ju att kunna justera ljudet i förhållande till de prylar det "går igenom" på vägen till ditt öra så att det förblir som det skall vara.

1
Bevaka tråden