Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela in med Mbox eller MOTU 828?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-11-08 15:45

Jag ska precis börja ta mina första stapplande steg i inspelningsvärlden, och har en del praktiska frågor. Hoppas ni orkar läsa igenom förutsättningarna!

Jag står i valet mellan Digidesigns Mbox och MOTUs 828. Med den första får jag ju med fina ProTools LE, och den andra tror jag kommer med AudioDesk, vilket ska vara lättversionen av Digital Performer.

Med hjälp av drivrutin från http://www.usb-audio.com kan jag köra Mbox med AudioDesk eller Digital Performer, och 828 ska väl funka bra med PT LE om jag inte missförstått saken.

Det började med att jag bara ville ha ett interface för att få in ljud i datorn, men innan jag ens börjat inser jag att det snabbt kommer att växa. Jag sjunger i en vokalgrupp med 8 sångare http://www.veryeight.com och det vore givetvis kul att börja spela in och leka runt lite.

Mboxen har bara två micingångar, medan 828 har 8 (om än bara 2 som har micförstärkare).

Om man skulle spela in oss 8 på varsin kanal skulle vi sannolikt börja med att spela in ett slaskspår (med clicktrack som medhörning) då alla sjunger in samtidigt vartefter vi sedan kanal för kanal byter ut slaskspåren mot kanal för kanal.

Bäst skulle väl vara att man redan på slaskstadiet får in 8 kanaler på en gång, så att man vartefter man spelar in röst för röst (med slaskstagningen som medhörning) kan byta ut en slaskkanal mot en mer ordentlig tagning. Eftersom man med Mboxen inte får in mer än två kanaler i taget skulle en slasktagning där inte gå att ta bort vartefter man spelar in kanal för kanal, utan ligga kvar tills man spelat in alla 8 kanaler i tagningar om två kanaler i taget.

Verkar Mboxen vara för klen för det jag försöker åstadkomma? Det finns givetvis en budget, och en 828 som dessutom kan behöva lite fler micförstärkare blir ju ett ganska mycket dyrare alternativ än Mboxen. Samtidigt vill man ju inte slå i taket direkt med ny utrustning.

Vad tror ni om dels tekniken att spela in med och dels inspelningsförfarandet?

• Medlem
  • 2002-11-26 22:24

Är otroligt nöjd med min 828 i kombination med Mackie´s 1402 mixer (6 suveräna VLZ micpreams).
828´an har funkat perfekt i alla program jag testat (Cubase, Logic, DP,Peak ,Spark ,OS9, OS10.2)

• Oregistrerad
  • 2002-12-02 09:27

Även om du har 6 micförstärkare kan du väl inte få in alla var för sig i 828 på en gång? För 1402 har väl inte så pass många utgångar?

Vi har en Yamaha 01v som jag antar har ok micförstärkare, men utan ett ADAT-interface (eller AES/EBU) lär vi väl knappast få in 8 kanaler på en gång i 828?

Därför borde man ju gå på MOTU896 direkt som har 8 förstärkta micingångar, men om jag var och tänjde gränsen för förhållandet lek-per-krona med 828 så har jag passerat den med 896...

• Medlem
  • 2002-12-04 00:56

Du kan ju klara dig med bara 2 kanaler in oxå. Spela in ett slaskspår med alla och click. Sedan kör du in en och en.

Jag skulle försöka göra en bra uppmickning i lokal med lämplig klang, kanske ett extra stereopar långt bak som effekt. Allt genom ett mixerbord och sen in in datorn. Körsång brukar låta bäst med få mickar om det är en bra lokal, kanske 1-3 stereopar beroende på antal?

Lycka till.

• Oregistrerad
  • 2002-12-04 09:37
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jonne:
Du kan ju klara dig med bara 2 kanaler in oxå. Spela in ett slaskspår med alla och click. Sedan kör du in en och en.

Ja, det var så jag tänkte. Man tappar kanske lite känsla, men det får man väl leva med. Hade man ett 8-kanaligt slaksspår skulle man ju vilja släcka ut slasktagningen med en "riktig" vartefter man dubbar in, men det får man väl också leva utan.

Vi är en grupp med 8 stycken medlemmar där alla kör handmicat/separat, typ Real Group fast flera medlemmar. En del låtar skulle vi nog med fördel spela in med en mer traditionell körmickning, men oftast vill vi ha möjlighet att i mixen separera solo, vokal percussion, basgång och övriga kompstämmor.

/J

VeryEight

• Oregistrerad
  • 2004-12-28 14:03

Mitt 828 MK2 låter fantastiskt bra, och en Mbox kan inte komma i närheten av vad MOTU-kortet presterar. Det är väl värt stålarna. Och Protools programvara är fantastiskt överhajpad.

• Avstängd
  • 2004-12-28 14:49

Go for the motu thingie dude.

1
Bevaka tråden