Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fantastisk bildkvalitet DVD. Jacques Tatis, Semester sabotören

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-25 19:42

Såg nyss på Jacques Tatis, "Semester sabotören", på dator fullskärmsläge 1024x768 CRT.

Helt fantastisk bildkvalitet. Tittade på stillbilder, kunde inte upptäcka någon intrelaced.
Någon som har en aning om vilken codec som är använd.

Eller är det resultatet av att man utgår från film och inte DV, video etc.

Senast redigerat 2004-12-25 19:53
  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-12-26 01:27

OM det är DVD-Video så är det Mpeg2 som alla DVD. Kan ju vara med extra hög bitrate men troligtvid är det bara bra material hela vägen.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-26 09:50

Tack!

Ursprungligen av Kentor:

... men troligtvid är det bara bra material hela vägen.

Så mycket kan jag om DVD-produktion att det måste vara mpeg2, men det finns olika mpeg2 codecar.

Men att det inte är interlaced, beror det på att man utgår från film eller finns det någon mpeg2 inställning? Man kan det vara att den är svartvit som göra att det blir himla bra.

Färgfilmen på samma dvd är bra den också men inte riktigt samma stunns, men det knaske beror på filmkvalitén från början.

Ursprungligen av ne100:

Såg nyss på Jacques Tatis, "Semester sabotören", på dator fullskärmsläge 1024x768 CRT.

Helt fantastisk bildkvalitet. Tittade på stillbilder, kunde inte upptäcka någon intrelaced.
Någon som har en aning om vilken codec som är använd.

Eller är det resultatet av att man utgår från film och inte DV, video etc.

Beror säkert också på att de som överfört den kan sitt hantverk och inte kört över den med standardinställning 1A.
DVD är inte världens bästa format men många överföringar till DVD utnyttjar inte alls DVD's kapacitet och är riktigt dåliga.

  • Medlem
  • 2004-12-26 11:37

Med tanke på att Tati var perfektionist så var väl grundmaterialet oerhört bra. Och knappast någon fransman skulle våga sig på att ge ut en dålig DVD (i Sverige är det tvärtom okej att ge ut Bergman lite hur som helst...) Att färgfilmerna inte är lika bra är naturligt, har för mig att Tati inte var nöjd han heller.
Iallafall måste jag införskaffa denna box själv - eftersom ingen gav den till mig i julklapp...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-26 15:53

Var kan man köpa den boxen????
P-O

Iallafall måste jag införskaffa denna box själv - eftersom ingen gav den till mig i julklapp...[/QUOTE]

Tati-box

På MegaStore finns hans filmer, liksom Chaplins... (Täby t ex)
Jan

Ursprungligen av pomac:

Var kan man köpa den boxen? Iallafall måste jag införskaffa denna box själv - eftersom ingen gav den till mig i julklapp...

Jag fick den i julklapp

Mycket välgjord och trevlig box.

http://www.discshop.se/LIVE/shop/ds_produkt.php?lang=&id=42223&

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 01:42

Några andra dvd:ar med fantastisk bildkvalitet?

Well, som sagt. det finns flera faktorer.
De som har gjort DVD:n har dels hjort ett mycket bra jobb att digitalisera filmen, sedan har den som har kodat den till MPEG2 dels haft mycket bra kunskaper om kodning, samt använt bra verktyg (BitVice kanske?)... Sedan hänger en del på decodern. En del DVD spelare har bättre postprocessing än andra.

  • Medlem
  • 2005-01-07 08:32

De är i svartvitt väl? Det är ju färgbandninngar som mpeg-kodningen har problem med, så scannar man bra så blir det ju lika bra som originalet. Dessutom kanske de har lagt tid på att fixa till kontrasten, så den passar TV. Fast då borde det inte se lika bra ut på en monitor...

En del dvd'ar jag sett är riktigt dåliga, inte ens de-interlaced (när materialet är från dv), så det ser riktigt dåligt ut, tex dvd'n från stocktown.com - vilken är väldigt bra i övrigt. Bra dvd'er kan jag inte ge så många tips på. Utom mina egna förståss (som förmodligen inte alls är så bra som du skulle kunna vara - men jag försöker inte sälja dem ivarjefall)

senkommet svar på Limes inlägg: Fransoserna är USLA på dvd. Det är ju inte precis dem själva som ryckt upp Tati-katalogen utan ett initiativ från amerikanska Criterion. Frankrike är också sämst på att ge ut anamorfiska överföringar och på att ta hänsyn till OAR osv. Sverige är ett U-land på dvd, men det är Frankrike också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-08 11:55

Tycker tyvärr att det förekommer för många "amatörer" i post-branschen idag. Ser ofta hos kunder hemska quicktime-filmer som det har tagits dyra pengar för att framställa. Man bara ser att de använder en mall för alla filmer de gör.
Synd men samtidigt tänker man: Måste finnas något sätt jag kan tjäna pengar på den här situationen...

Är det någon som sett nån av Bergmans filmer på DVD? Jag funderar lite på att skaffa en del.
Hur ser det ut?

Ursprungligen av Nurell:

Är det någon som sett nån av Bergmans filmer på DVD? Jag funderar lite på att skaffa en del.
Hur ser det ut?

Kolla in artikeln på svenska Weird Science (för övrigt en bra webbsida med välskrivna och genomtänkta texter). http://www.weirdscience.se/artiklar/bergman_misshandlad.html

1
Bevaka tråden